T
Hej,
Tänkte plantera vindruvsranka i växthuset och jag har lite funderingar på vad som är bäst.
  • Sätta den i en stor kruka i en hörna och låta den gå upp i nocken.
  • Plantera den utanför växthuset och ledan den in i huset under grunden - läste det var ett bra sätt men jag är oklar på att jag fattar hur man ska bära sig åt det stog man kunda draen ranka genom ett rör..
  • Gräva bort lite singel i en hörna och skära upp markduken och bygga en ram så den kan växa fritt på djupet.
Vad tror ni är lämpligt?
Är ett 12 kvadrat växthus för litet fär en ranka - vill ju ha lite annat i huset oxå?
Tips på bra enkel kärnfri desert-druva?
 
De flesta druvsorterna vill väl kunna växa djupt, så öppet nedåt TROR jag är en fördel. Druvsorter i vingårdar kan t.o.m. komma ner till 30m djup!
 
KristinaRT
Vi har en vinranka i vårt växthus, det är strax under 10 kvm och det går bra. Kan dock vara en fördel att lära sig beskära den om man vill ha fin frukt och inte för stor ranka :D
Vår är planterad i mark, jag skulle INTE rekommendera kruka, då kommer det bli problem vid omplanteringar etc eftersom vinrankor klättrar. Däremot är vinrankor bra på att växa även i stenig, hård eller mager jord. Jag gissar att vår ranka har skickat ut rötter utanför växthuset, under grunden och/eller makadammet (den behöver aldrig vatten så länge det regnar ute)...
Förstår personligen inte varför man skulle plantera ute och leda in i växthuset.

Tänk bara på att välja en sort med bär som är goda att äta! Vi har (tror jag) Einset, röda små druvor som påminner om smultron i smaken.
 
Redigerat:
  • Gilla
René W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.