Vi har nyligen köpt ett hus från slutet av 1800 talet

Timmerhus utan panel på utsidan och vissa rum har tapet/träskiva invändigt
Murstocken är nedplockad för 20 år sedan

Tak i relativt ok skick men bör ses över och byta några pannor
Stomme ok förutom norrsidan där nedersta tre stockarna har börjat ruttna pga ingen sol och inga hängrännor
Golv är någorlunda ok men isolering (sågspån) behöver ses över
Alla fönster behöver tas ur o ses över kittas om
Grunden behöver ses över, rikta om stommen på några ställen

Vilken ordning hade ni angripit detta?
Är det logiskt att börjar med stomme och rikta stomme, samtidigt se över taket, eventuellt lägga helt nytt
Därefter mura upp ny murstock innan arbete med golv?
Sist dra in vatten och el (Inget alls idag)

Huset är två våningar ca 15x9m så omkring totalt 270kvm
Vi räknar med att behöva lägga 200-300k varje år under kommande åren.
För invändig inredning så vill vi behålla mycket som det är och ha kök och badrum mycket enkelt till en början
Viktigast är se över så huset mår bra och vill stå i minst 100 år till
 
-Först gäller det att få taket nödreparerat så det inte regnar in. Dra en presenning över sämsta ställena eller vad som helst. Om ni har lämpliga pannor komplettera där det fattas.
-Sedan tar ni en titt på grunden och åtgärdar där det behövs. Gamla sättningar som har avstannat för länge sedan behöver inte nödvändigtvis åtgärdas. Förr byggde hela byggnadstekniken på principen att grunden satte sig någon centimeter eller ibland mer när husvikten lades på och allt pressades ihop till sin slutliga form. Ibland kan man bara lyfta huset och fylla ut mellan stenfoten och nedersta stocken om stenfoten har sjunkit hel och fin rakt ned under någon del av huset. Pågående sättningar eller utglidna stenar måste åtgärdas
-Sedan står timmerstommen i tur. Skall man kunna göra en ordentlig timmerreparation måste man ofta lyfta litet här och var och riva bort ytmaterial för att kunna arbeta effektivt.
-Sedan står taket i tur. Om läckvattnet har förorsakat stador i konstruktiuonen åtgärda dem och se till att taklet håller länge.

Skulle huset vara mitt skulle jag låta bli att regla upp väggarna på insidan förutom bakom köksinredningen och i badrumet och väggen vid elcentralen. Hela huset blir mer äkta om man bara spikar tretex/huokoleijona direkt på timret invändigt. Man sparar många veckors arbete och mycket pengar på det också. De mesta elinstallationerna kan man dra i tak och golv med nedtagen dragna på puts till brytare och uttag. Rören kan man dra på puts inomhus. Såga aldrig in rör och el i spår i timret.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Utan att ha läst alla svar du fått innan så är min gissning som lekman och 'renoverare' följande.
Efter att du renoverat taket så stannar värmen som läcker från ditt hus på vinden. Innan du renoverade så var det sannolikt inte lika tätt/välbyggt.
Vad jag ser har du spån som isolering, spån är inte värdens bästa isolering utan du skulle ta bort den och göra en bra isolering. Du måste få bukt med värmeläckaget till vinden, sannolikt är värmeläckaget värre i skarven/knäcken på ditt sadeltak varpå du får fukt där.
När det gäller avfuktare så måste du haen typ av avfuktare som fungerar i låga temperaturer, typ sorbtionsavfuktare (Acetech har bra sådana och marknadens bästa support). Jag tror dock inte att en avfuktare på vinden löser problemet, utan du ska jobba med att det inte ska uppstå till att börja med. Att vinden är välventilerad är sannolikt bättre.
 
O Otsef skrev:
Utan att ha läst alla svar du fått innan
"Alla svar" :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O Otsef skrev:
Utan att ha läst alla svar du fått innan så är min gissning som lekman och 'renoverare' följande.
Efter att du renoverat taket så stannar värmen som läcker från ditt hus på vinden. Innan du renoverade så var det sannolikt inte lika tätt/välbyggt.
Vad jag ser har du spån som isolering, spån är inte värdens bästa isolering utan du skulle ta bort den och göra en bra isolering. Du måste få bukt med värmeläckaget till vinden, sannolikt är värmeläckaget värre i skarven/knäcken på ditt sadeltak varpå du får fukt där.
När det gäller avfuktare så måste du haen typ av avfuktare som fungerar i låga temperaturer, typ sorbtionsavfuktare (Acetech har bra sådana och marknadens bästa support). Jag tror dock inte att en avfuktare på vinden löser problemet, utan du ska jobba med att det inte ska uppstå till att börja med. Att vinden är välventilerad är sannolikt bättre.
Detta låter som reklam? Du har ju inte läst alls
 
H heimlaga skrev:
-Först gäller det att få taket nödreparerat så det inte regnar in. Dra en presenning över sämsta ställena eller vad som helst. Om ni har lämpliga pannor komplettera där det fattas.
-Sedan tar ni en titt på grunden och åtgärdar där det behövs. Gamla sättningar som har avstannat för länge sedan behöver inte nödvändigtvis åtgärdas. Förr byggde hela byggnadstekniken på principen att grunden satte sig någon centimeter eller ibland mer när husvikten lades på och allt pressades ihop till sin slutliga form. Ibland kan man bara lyfta huset och fylla ut mellan stenfoten och nedersta stocken om stenfoten har sjunkit hel och fin rakt ned under någon del av huset. Pågående sättningar eller utglidna stenar måste åtgärdas
-Sedan står timmerstommen i tur. Skall man kunna göra en ordentlig timmerreparation måste man ofta lyfta litet här och var och riva bort ytmaterial för att kunna arbeta effektivt.
-Sedan står taket i tur. Om läckvattnet har förorsakat stador i konstruktiuonen åtgärda dem och se till att taklet håller länge.

Skulle huset vara mitt skulle jag låta bli att regla upp väggarna på insidan förutom bakom köksinredningen och i badrumet och väggen vid elcentralen. Hela huset blir mer äkta om man bara spikar tretex/huokoleijona direkt på timret invändigt. Man sparar många veckors arbete och mycket pengar på det också. De mesta elinstallationerna kan man dra i tak och golv med nedtagen dragna på puts till brytare och uttag. Rören kan man dra på puts inomhus. Såga aldrig in rör och el i spår i timret.

Tack för ditt svar och tips! Är helt enig om att behålla timret synligt och endast sätta där det verkligen behövs
Synliga rör är charmigt och mycket praktiskt

Bra information angående grunden
Hur går de professionella tillväga när de ska rikta upp ett timmerhus? Använder vattenpass eller använder något annat system för riktmärke? Såg någon timmerman på youtube använda de övre stockarna som referens. Inget vi kommer ge oss på själva men likväl intressant att veta.

Taket är av tegel och från vinden är det ibland brädor synligt första lagret, ibland spån. Var de motsvarigheten av dagens råspont och takpapp?

Inre takstruktur i ett timmerhus med synliga träbjälkar och spåntäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre takstruktur i timmerhus med synliga grova träbjälkar och spikade brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av gammalt timmerhus med synliga timmerstockar och ett fönster, omgivet av vintervegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.