Hejsan!

Jag har i mitt kök ett trägolv som egentligen är ett undergolv, men har tagits fram för att detta är "fint". Detta golv har stora springor där det har samlats skit i x antal år, och därför vill jag lägga nytt golv.

Går det att lägga nytt golv ovanpå detta då det egentligen är ett undergolv, eller bör man byta ut även detta?

Tack!
 
Åsa Lund
Du kan absolut lägga golv på undergolv. Dock behöver klinker styvt underlag så detta räcker inte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Håller med ovanstående, och vill tillägga att även för övriga typer av golv så får man ett bättre slutresultat om underlaget är styvt och plant. Att lägga in ett klickgolv på ett något ojämnt (och sviktande) golv blir inte jättebra i längden.

Jag skulle börja med att mäta upp hur stora höjdskillnader du har i ditt befintliga golv. De delar av ditt golv som ligger på bjälklaget kommer att vara högre än de punkter som är mittemellan två bjälkar. Om skillnaden bara är några milimeter och du inte upplever att det sviktar så kan du nog lägga ett klickgolv/laminatgolv direkt på brädorna. Jag skulle enbart använda ett tjockt, riktigt klickgolv med minst 14mm tjocklek. Risken är att skillnaden mellan toppar och dalar i ditt golv börjar närma sig 8-10mm och då är det inte tillräckligt plant längre (enligt min uppfattning som lekman).
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.