Hej

Ska åka och hämta en Sverigetork Cylinda efter jobbet, får den gratis för den larmar för felkod F30 efter en stund.
Är det någon härinne som har tillgång till reparationshandbok eller som vet mer om felkoden än som bara står i bruksanvisningen?
(Är nog samma felkod som Asko med om nån har mer info om det)
 
A
Vilken årsmodell är det?
 
electroluxaren skrev:
Vilken årsmodell är det?
En TK60.1C. skulle tro ca 5 år (se bild).
Den beter sig som vissa andra maskiner som folk har haft problem med här inne på forumet, den går ca 2 minuter, stannar med helt svart display. Efter en liten stund kommer strömmen tillbaka och går att köra igång igen. Värmer bra, så känns som igensatta kanaler eller liknande.

Typskylt på TK60.1C torkskåp med modellinformation och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt Cylindas kundservice betyder F30 överhettning, det kanske räcker med att skruva isär och rengöra från damm som samlats i maskinen.
 
A
Det står ju -11 efter sverigetorken så det stämmer väl.
F30 skulle då kunna vara att maxtiden för torkning löpt ut
att den släcker panelen tyder på att överhettningsskyddet löser ut.
men jag är osäker på om detta är automatiskt återställningsbart.
hur eller hur
gör ren filtren och kondensorn noga
samt fläkthjulet vänster fram, sitter bakom kåpan liten torx för att få bort den och några snäppen samt en 10mm hylsa till fläktaxeln
 
Efter skruvat isär baksidan så hittades felet ganska snabbt. Inte underligt att det blir en del bränder i torktumlare...

Baksida av demonterad torktumlare med ansamling av damm och smuts som orsakat fel på maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan av en torktumlare öppnad visar en stor mängd damm och luddansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täppt och dammfylld insida av en torktumlare som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rengöring

Hand som håller en dammig värmeelement modul från en torktumlare i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade ihop och nu funkar den perfekt igen. Billig maskin m.a.o.
 
A
Och mycket bra
Den senaste gjorda i Sverige
Högre kvalitet än så här går inte att köpa idag.
 
Jag har en Asko TD70.1HP som också larmar med F30. Den stannar och tvätten är fortfarande blöt.

Du plockade bara av bakstycket och dammsög allt du kom åt?
 
Japp, men se upp, det är mycket vassa plåtkanter överallt.
Sen får man vara försiktig med elementet, själva trådarna som värmer brukar vara sköra så ta en mjuk liten borste och ta bort dammet med - dammsug inte på själva trådarna.
Jag tog alltså loss själva elementet med, men koppla inte ur sladdar.

Och först och främst, dra ur sladden och gör maskinen strömlös en god stund så du inte får en kyss
 
B Blixtmaskin skrev:
Japp, men se upp, det är mycket vassa plåtkanter överallt.
Sen får man vara försiktig med elementet, själva trådarna som värmer brukar vara sköra så ta en mjuk liten borste och ta bort dammet med - dammsug inte på själva trådarna.
Jag tog alltså loss själva elementet med, men koppla inte ur sladdar.

Och först och främst, dra ur sladden och gör maskinen strömlös en god stund så du inte får en kyss
Vassa kanter - check på den.

Lyckades inget vidare. Plockade isär och dammsög men det var ärligen inte mycket damm någonstans i kroppen.Det finns något som ser ut som ett skovelhjul, som man kommer åt ganska tidigt när man plockar bort den första delen av bakstycket. Innanför den kommer ljud som inte låter bra. Alls. Känns som om det vore motorn. Och jag tänker att om den är sönder finns det inte mycket hopp...
 
På en tidigare maskin jag fixade var det strul med ett löphjul till drivremmen. Fick vissa konstiga slamrande ljud när den försökte snurra runt, det är lite mer jobb att demontera den och lösa problem runt motorn (för att byta/lossa remmen måste trumman lyftas loss vilket kräver demontering av halva maskinen. Så går inte motorn det väl frågan om den är värt att reparera
 
  • Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
B Blixtmaskin skrev:
På en tidigare maskin jag fixade var det strul med ett löphjul till drivremmen. Fick vissa konstiga slamrande ljud när den försökte snurra runt, det är lite mer jobb att demontera den och lösa problem runt motorn (för att byta/lossa remmen måste trumman lyftas loss vilket kräver demontering av halva maskinen. Så går inte motorn det väl frågan om den är värt att reparera
Det är säkert något liknande på denna (motorn går men det låter konstigt inbland) men någonstans går ju min kompetenshorisont. Tar man hit en reparatör går det på mer än det avskrivna värdet av maskinen. Har aldrig lönat sig att ens försöka. Det kostar 1500 för att dom skall säga att man måste byta något som är så dyrt att det inte är lönt.
 
A
P Pontus Berg skrev:
Det är säkert något liknande på denna (motorn går men det låter konstigt inbland) men någonstans går ju min kompetenshorisont. Tar man hit en reparatör går det på mer än det avskrivna värdet av maskinen. Har aldrig lönat sig att ens försöka. Det kostar 1500 för att dom skall säga att man måste byta något som är så dyrt att det inte är lönt.
Det verkar vara en värmepumpstorktumlare stämmer det?
Jag tycker att du skall fortsätta att skruva på maskinen så du vet.

oljudet kan vara stödhjul eller rem.
är remmen av blir det inte tort
har du kollat kondensorn fram så att den inte är full med damm?
 
Ja, min är ju den gamla typen (B och C klassade) som har ett värmeelement som sköter värmen (typ hårtork). Är din med värmepump ser det lite annorlunda ut, men behöver inte vara svårare att skruva med för det.
Betänk att de här maskinerna skruvas ihop i en fabrik där det ska gå fort och inte vara för krångligt att montera (då kostar det pengar i form av tid) så ge inte upp för fort. Gå metodiskt till väga, kolla runt maskinen efter skruvar och hakar som håller ihop sakerna. Snurra på trumman och kika efter om det är något som ser ut att inte röra sig normalt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.