F Filthee skrev:
Men på vinden så ser du tydligt skarvarna precis där du har röda streck?
Jag bor i ett 1,5-planshus, så jag kan inte komma åt att titta uppifrån lika lätt som du. Delar av bjälklaget har jag sett (mestadels underifrån), delar har jag inte sett. Därav lite gissningar.
 
  • Gilla
Filthee
  • Laddar…
N
Jag bor i ett Mockfjärdshus byggt 1980. Huset är ett 1,5 plan. Förra ägarna, som byggde det, överlämnade alla ritningar. Jag fick även en huskatalog med alla hustyper och 80-tals nostalgi.

Enligt konstruktionsritningen är innerväggen som löper längs med huset bärande. Dvs tvärs över takstolarna. Ytterväggarna är inte bärande. Alla väggar är uppreglade med lodräta reglar och klädda med 10 mm masonit. Ytterväggarna har vanlig gullfiber isolering.

Det verkar som Mockfjärdshus har olika byggnadssätt, antagligen olika beroende på när det byggts.
 
  • Gilla
Filthee
  • Laddar…
Nu har jag härjat runt ordentligt på vinden och letat skarvar.
Till min förvåning ser jag flera skarvar direkt som jag aldrig tänkt på förut hehe.

Och jag inser nu att riva väggar som jag tänkt kan bli många gånger mer komplicerat än va jag
räknat med. Bifogar en bild på planritningen jag gjort och ritning på hur skarvarna ligger sida vid sida
 
  • Planritning över en vind med utmärkta skarvar och angivna rumsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
Chr3
S Stuff skrev:
Sammy verkar ha missat länken. Antar att det var denna konsult han menade:
[länk]

Annars kan jag också tipsa om en grupp på facebook som heter Elementhus på Skansen.
Där läggs det upp mycket kuriosa om dessa hus
Läste på den sidan;
Specialkunskap
De Elementhus som monterades mellan åren 1952-1973, har en speciell konstruktion, som gör det svårt att renovera eller åtgärda problem utan att ha totalkunskap om husens konstruktion och egenskaper. Den kunskapen har jag.”

Fråga/fundering: innebär detta att hus byggda efter 1973 inte har en ”speciell konstruktion”?
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Läste på den sidan;
Specialkunskap
De Elementhus som monterades mellan åren 1952-1973, har en speciell konstruktion, som gör det svårt att renovera eller åtgärda problem utan att ha totalkunskap om husens konstruktion och egenskaper. Den kunskapen har jag.”

Fråga/fundering: innebär detta att hus byggda efter 1973 inte har en ”speciell konstruktion”?
Elementhus gick i konkurs typ då och konstruktionen används ju inte av andra.
 
Chr3
P Pontus Berg skrev:
Elementhus gick i konkurs typ då och konstruktionen används ju inte av andra.
Det finns elementhus byggda efter -73, mitt tex som är byggt -75
 
Gick dom inte i konkurs på 90talet?
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Det finns elementhus byggda efter -73, mitt tex som är byggt -75
Har du dom speciela vägg elementen utan reglar i ditt hus samt el i taklister? :)
 
Chr3
T Toneey skrev:
Har du dom speciela vägg elementen utan reglar i ditt hus samt el i taklister? :)
El i taklisterna, absolut. Försöker komma på hur förra ägaren kopplat el till tv då de har antennuttag framdraget i alla sovrum men inget eluttag där vilket bör ha funnits såklart. jag misstänker att de kopplat det vid taklisten på något sätt.

Däremot har vi inte börjat riva i väggar, kommer till sommaren då vi ska börja förbereda för nytt badrum i vinkeldelen där det idag är en klädkammare och ett.. tomrum!? (Finns ingen dörr in i utrymmet intill klädkammaren, förra ägaren slog igen den för att inte behöva ha fyra dörrar i ett rum. :thinking:)
 
Chr3
T Toneey skrev:
Har du dom speciela vägg elementen utan reglar i ditt hus samt el i taklister? :)
Förresten, går detta att se på ritningarna?
Har en hel pärm med ritningar från huset levererades, verkar det som. Dock vet jag inte vilken av alla jag isf ska studera. :cool:
 
T Toneey skrev:
Har du dom speciela vägg elementen utan reglar i ditt hus samt el i taklister? :)
Mitt från 65 är sådant...
 
Chr3 Chr3 skrev:
Förresten, går detta att se på ritningarna?
Har en hel pärm med ritningar från huset levererades, verkar det som. Dock vet jag inte vilken av alla jag isf ska studera. :cool:
Jag har fotat det mesta av mina projekt.

https://photos.app.goo.gl/qgUPnsB6zwb4vvV1A

Badrum i hörnan ett av dom. Toadelen blev garderob och sedan gjorde vi badrum av rummet och gamla badrummet. Man kan ju ha bastu i det som är den gamla garderoben i det rummet men bastur inte så viktigt för mig att det är värt pengarna...
 
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
P Pontus Berg skrev:
Mitt från 65 är sådant...
Jo av dig har man fått mycket hjälp av alla dina bilder :D(y)
 
  • Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Jo av dig har man fått mycket hjälp av alla dina bilder :D(y)
Visst var det du som skulle bygga badrum och undrade om hur man gjorde ett regelsystem som funkade? Fick du till det?
 
L L-E skrev:
Svarar mig själv här. En lösning som är billigare och än epoxy. Sug ut kutterspånet och ersätt med polyuretanskum. Använd slowrising för att inte spränga isär elementet. Skummet kan fås i lite olika densiteter och högre densitet ger högre hållfastighet. Skulle dock vara rätt nervös innan man har fått kläm på jästryck hur mycket det sväller etc. Man skulle se så lagom smart ut med en överjäst limpa som har sprängt golv och tak.
Hej!
Har någon provat denna metod?
Jag sitter just och funderar på exakt detta sätt att göra.
Om man tar ett block i taget borde det gå att hålla kontroll på jästrycket tycker jag.
slowrising, var får man tag på sådant nu för tiden?

MVH
JO Andreasson
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.