Hej,

Håller på att planera inför en pumpgrop i källaren. Men har fastnat lite på val av pump som ska sitta i brunnen permanent.

Har tänkt att brunnens diameter ska vara 400mm ca 100cm djup.

Någon som har tips på en bra pump som är tillförlitlig för detta?
 
Den som kan svara på frågan behöver veta vad det är du ska pumpa.

vad händer när pumpen slutar fungera, fyller du källaren med vatten då?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den som kan svara på frågan behöver veta vad det är du ska pumpa.

vad händer när pumpen slutar fungera, fyller du källaren med vatten då?
Det kommer vara några dräneringslangar under källargolvet som kommer gå till en pumpgrop/brunn.

Jag är på gång att sänka källargolvet, vilket gör att vattnet vid kraftiga och långvariga regnperioder(tex som det varit i höst och vinter) stiger lite för högt upp för att jag ska vara nöjd. Så tills dräneringen är sänkt på utsidan kommer en pumpgrop göras invändigt för att kunna sova gott!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har testat brunnar och pumpar i snart 2 år.

Jag kan tyvärr inte rekommendera grundfos kp250 med flottör. Den hänger sig 3 gånger per år. Så i den brunnen kör jag två pumpar.

I en annan brunn kör jag Flygt
SXM2 GT. Den har fungerat utmärkt.

Båda brunnarna tar emot dagvatten från tak, ett berg och det som kommer underifrån, sprickor i berg. Vid skyfall går den i princip konstant i flera timmar.

Den ena brunnen övervakas 24/7 av en kamera från Kina som jag gav 145 kr för (plus moms och tull 79 kr).

jag sover numera gott.
 
  • Gråskalig bild av en övervakningskamera som fångar insidan av en brunn med en dränkbar pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du styra pumpen med vippa? Då bör den vara djupare än 100mm. Jag hade satsat på en minst 500mm djup brunn för att få till en volym som pumpas varje gång pumpen slår till.
 
Han striver art den ska vara 100 cm djup
 
D Derbyboy skrev:
Han striver art den ska vara 100 cm djup
D Derbyboy skrev:
Han striver art den ska vara 100 cm djup
Dags för läsglasögon kanske ;) 100cm är ju inga problem :)

Oavsett, diametern bör vara så stor som möjligt för att få så lång gångtid som möjligt mellan start och stopp på pumpen.
 
  • Gilla
serifo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Han striver art den ska vara 100 cm djup

Och jag behöver en stavningskontroll :)
 
D Derbyboy skrev:
Jag har testat brunnar och pumpar i snart 2 år.

Jag kan tyvärr inte rekommendera grundfos kp250 med flottör. Den hänger sig 3 gånger per år. Så i den brunnen kör jag två pumpar.

I en annan brunn kör jag Flygt
SXM2 GT. Den har fungerat utmärkt.

Båda brunnarna tar emot dagvatten från tak, ett berg och det som kommer underifrån, sprickor i berg. Vid skyfall går den i princip konstant i flera timmar.

Den ena brunnen övervakas 24/7 av en kamera från Kina som jag gav 145 kr för (plus moms och tull 79 kr).

jag sover numera gott.

Tack, ska kika in flygt är det den med inbyggd nivåvippa du använder?
 
Jag har den med flottör, två gula koner
 
N NoOne2k skrev:
Dags för läsglasögon kanske ;) 100cm är ju inga problem :)

Oavsett, diametern bör vara så stor som möjligt för att få så lång gångtid som möjligt mellan start och stopp på pumpen.
Ja det är bättre med bred än med hög. Men någonstans finns det en smärtpunkt. Du vill ju liksom inte anlägga en grund sjö under huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.