Har nyligen installerat en avfallskvarn och passade samtidigt på att byta ut det ålderstigna vattenlåset, avloppet och montera en ny blandare.

Tycker dock att det är lite dåligt avloppsflöde, främst ur den högra vasken med lite längre färdväg.
Spolar jag vatten på full fart i vasken stiger det efter c.a 30sek till slut så att det står vatten i vasken, avloppet hinner alltså inte svälja undan mer än vad som tillförs.

Hade man kanske kunnat avhjälpa flödet i låset genom att öppna upp diskmaskinsnipplarna och trycka på två slangar som står öppna rakt uppåt c.a 100mm för att lufta det?

Eller är det byte av lås till något som flödar bättre som gäller?

Installation under diskbänk med avfallskvarn, vattenlås och avloppsrör markerade för dåligt flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett likadant, där breddningsslangen från vasken går ner i nippeln, flödar fruktansvärt dåligt för mig också, så det borde inte hjälpa. Jag har även problem att jag inte får breddningsslangen tät så det smådroppar ut från anslutningen när man tömmer mycket vatten på en gång..
 
Verkar vara ett fantastiskt dåligt lås, har läst om fler med exakt samma problem, verkar som att jag helt enkelt får byta ut det, men då skadar det ju å andra sidan inte att testa att öppna nipplarna och se om det förbättrar något.
 
Jag kapade upp diskmaskinsinloppet och trädde på en bit slang och se på fan, flödet blev många gånger bättre, skönt att slippa byta ut eländet.

Diskmaskininlopp med slang ansluten för att förbättra vattenflödet under ett köksskåp, nära avlopp och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mmmm, men när du får propp neråt eller någon fyller vasken och släpper ut så kan du få en duktig pöl nere i skåpet. Hade en hyresgäst som hade samma setup (oproppad diskmaskinsanslutning), de ringde från lägenheten under och sa att det kom vatten från taket....Inte bra.
 
Är inte särskilt bekymrad, har stuckna silar och kan inte fylla vasken, så om blir det stopp eller läcker ut ur slangen lär jag märka det ganska snabbt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kom förresten på en bättre lösning, jag öppnar upp den vänstra nippeln också och sätter en slang mellan de två.
På så vis luftar dem varandra och jag riskerar inga läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.