Hej,

Har precis blivit med hus och tanken är att möjliggöra flera ställen att duscha på för familjen i huset. Det finns ett gammalt duschutrymme i källaren med äldre plastmatta som jag tänkte låta renoveras. Det ska sättas klinker istället på det oisolerade källargolvet och kakel på väggarna. Ytterväggarna är inte dränerade men det verkar inte ha behövts heller pga att källaren står på berg, tomten lutar något och källaren är 50cm - 150cm ovanför mark. Vi vill som sagt skapa ett utrymme med dusch som familjen faktiskt använder men vi vill inte av olika skäl bila ur hela duschutrymmet för att kunna isolera och sätta golvvärme för att göra det behagligt. Dels är det problematiskt pga ev. fuktvandring och dels är det relativt dyrt att bila ur. Tanken är då att sätta in antingen ett duschtråg eller ett s.k. duschbadkar för att slippa stå direkt mot ett relativt kallt klinkergolv. Ni som har duschtråg - är det så fuktsäkert och isolerande mot kallt golv som somliga säger? Duschbadkar tycker jag oftast är ganska plastiga och dyra för vad man får men om ni har några förslag tas det tacksamt emot. :D
 
Duschkabin?
Har jag haft i källaren sen jag köpte huset..
 
har du oisolerad betongplatta kan det räcka med tätskikt på väggarna. Gör du dig mödan att lägga klinkers kan du likaväl flyta in elgolvvärme, det är extremt enkelt idag då den kommer i mattform som bara rullas ut och flytspacklas över.
 
Jag har en dusch i pannrummet, målat golv och sånt där plastnätsgolv att stå på. Byts en gång om året. Inte kallt att stå på.
 
  • Gilla
Frankenstein24
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
har du oisolerad betongplatta kan det räcka med tätskikt på väggarna. Gör du dig mödan att lägga klinkers kan du likaväl flyta in elgolvvärme, det är extremt enkelt idag då den kommer i mattform som bara rullas ut och flytspacklas över.
Jag befarar att det då blir problem med omvänd fuktvandring då
 
Duschkabin är smidigt men skitfullt
 
När man väl duschar är väl inte kallt golv ett problem? Har jag aldrig märkt trots helt oisolerade källarduschar...
Sen efter är väl en annan sak. Men det har man matta eller handduk till om man är knusslig..
 
Det handlar om generell komfort och gemene man förväntar sig golvvärme år 2021.
 
R Rolle85 skrev:
Det handlar om generell komfort och gemene man förväntar sig golvvärme år 2021.
Visst är det så. Även vi. Men ska man sätta i golvvärme riskerar man omvänd fuktvandring om man inte isolerar källargolvet först. Det innebär som jag förstår det att man behöver bila upp 50cm golv, lägga makadam, ordna med armeringsnät och gjuta betong med EPS eller liknande för att det ska isolera någorlunda. Trots detta relativt kostsamma äventyr så är inte kringliggande ytterväggar och hjärtvägg isolerad underifrån varför fukten kan ta sig upp där igenom. Man vad vet jag...
 
Ja vill du inte så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.