Hej,

Har nu kommit till att det ska monteras nya golvbrunnar i tvättatugan. Iom att det är i källaren och plattan är oisolerad så hoppar jag tätskikt och tänker enbart måla direkt på plattan/golvet med en öppen färg. Men man vill ju fortfarande att det ska vara tätt mellan brunnen och golvet, vad är lämpligast för att täta mellan brunn och golv?

Finns mkt att läsa om hur man ska täta en brunn om man ska ha tätskikt i hela utrymmet, men kan inte hitta något om hur en golvbrunn ska monteras i ett utrymme utan tätskikt.

Antar att någon gjort detta innan :)
 
Jag har samma situation och valde att sätta gummiduk/golvbrunnsmanschett vid golvbrunnen men att strunta i resten av tätskiktet. Då blir det tätt närmast brunnen där mest vatten hamnar men golvet kan andas i övrigt.
 
Orsaken till att det inte finns anvisning hur en brunn ska monteras utan tätskikt, är att det inte behövs någon :)
Det är bara att gjuta fast den.
Men som Fred ovan här säger, så lägg dit en brunnsmanschett för klinker om det känns bättre.
Men den är inte heller nödvändig i mina ögon, men skadar inte heller....
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Jag har samma situation och valde att sätta gummiduk/golvbrunnsmanschett vid golvbrunnen men att strunta i resten av tätskiktet. Då blir det tätt närmast brunnen där mest vatten hamnar men golvet kan andas i övrigt.
Kan man måla direkt på duken? Jag ska enbart måla golvet så ojämnheter kommer synas, hur löste du det?
 
J Jörgen Ö skrev:
Orsaken till att det inte finns anvisning hur en brunn ska monteras utan tätskikt, är att det inte behövs någon :)
Det är bara att gjuta fast den.
Men som Fred ovan här säger, så lägg dit en brunnsmanschett för klinker om det känns bättre.

Men den är inte heller nödvändig i mina ögon, men skadar inte heller....
Tänker att utöver att själva skarven golv/brunn blir tätare så bör även den skarven bli snyggare, då duken hamnar över hålen på den yttersta ringen av brunnen (jafo brunn). Men å andra sidan så får man en skarv där duken tar slut, hur kan man lösa det?
 
Du kan inte måla på manschetten, den är ca 3mm tjock och mjuk, den är gjord för att täckas över.
Strunta i den helt o hållet i ditt fall och måla fram till brunnen
 
A Andenzz skrev:
Tänker att utöver att själva skarven golv/brunn blir tätare så bör även den skarven bli snyggare, då duken hamnar över hålen på den yttersta ringen av brunnen (jafo brunn). Men å andra sidan så får man en skarv där duken tar slut, hur kan man lösa det?
Se bara till att när du gjuter att få en snygg övergång mellan betongen och brunnen.
Alt att när du gjuter brunnen, lämna ca 5 - 10mm till överkant brunn, och sen spacklar med ett fint betongspackel sista biten.
 
Tack för all hjälp! Ja då får jag väl hoppa tätskiktet runt brunnen, spackla så gott det går och sen färgen i sig kommer väl göra skarven hyffsat tät.

Kommer inte vara några mängder vatten då jag ska ett badkar och vanlig diskho, dvs inga större mängder fritt vatten på golvet.
 
En fråga som väl inte är helt off topic är om det finns någon anledning eller krav att faktiskt byta en golvbrunn från 70-talet, när man renoverar källare på oisolerad platta. Någon som vet?
 
R Roundup skrev:
En fråga som väl inte är helt off topic är om det finns någon anledning eller krav att faktiskt byta en golvbrunn från 70-talet, när man renoverar källare på oisolerad platta. Någon som vet?
Kravet att byta brunn gäller enbart om det ska vara tätskikt.
Annars spelar det ju ingen roll eftersom tätskiktet saknas.
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
R Roundup skrev:
En fråga som väl inte är helt off topic är om det finns någon anledning eller krav att faktiskt byta en golvbrunn från 70-talet, när man renoverar källare på oisolerad platta. Någon som vet?
Man varför skulle man inte byta brunn när man ändå renoverar?
En gammal brunn är just gammal, och varför snåla in på den kanske viktigaste delen, en brunn håller inte i en evighet! Det är bara dumsnålt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Man varför skulle man inte byta brunn när man ändå renoverar?
En gammal brunn är just gammal, och varför snåla in på den kanske viktigaste delen, en brunn håller inte i en evighet! Det är bara dumsnålt.
Precis!


Jag tänkte att oavsett tätskikt eller ej så är det knappast bra om brunnen skulle läcka och när tvättstugan är betongren så är det inte så mkt extra jobb att byta ut brunnen.

Runt 50 år är väl beräknad livslängd för gjutjärnsavlopp, själva brunnen vet jag inte men bör väl vara däromkring. Ett hus som är från 60-talet bör man nog byta brunnar om det inte är bytt sen innan.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Såklart, men om det sitter en plastbrunn som är fräsch och det enda egentliga problemet är att det saknas klämringsfäste för manschetten, var mitt tänkta scenario (och verkliga även om renoveringen bara är en idé än så länge). Fukten finns ju ändå hela tiden underifrån.
 
Massaring var lösningen för mig. Jag hittade denna tråd när jag stötte på samma problem som i frågan, för andra som också hittar hit framöver vill jag tipsa om massaring. Jag använde inget tätskikt men för att få en bra övergång la jag i en massaring (purus brunn) och spacklade in brunnen med betongspackel. Mycket nöjd med resultatet. Betongspackel var kanske inte nödvändigt, det hade nog gått bra att gjuta hela vägen fram till ringen med finbetong. Se till att ringen sitter fast innan du börjar gjuta. Purus plastsil passar ok i ringen även om det står att den inte gör det. Men sen kanske en metallsil gör sig bättre i ett betonggolv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.