A
Krilleman Krilleman skrev:
Summa summarum är ju att det med största sannolikhet eldas trots att det "sorteras" tråkigt nog.

Har du fördjupat dig i hur mycket plast våra svenska värmeverk eldar som du så förtjänstfullt sköljer ur med varmvatten och kör din bil till lokala ÅVC och ÅVC transporterar vidare med lastbil? :thumbdown:

Antagligen inte....
Så det vore bättre om alla eldade upp sina sopor hemma istället?
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Talvan Talvan skrev:
vad kan jag göra?
Prata med grannen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Handyman 1 skrev:
Så det vore bättre om alla eldade upp sina sopor hemma istället?
Räkna på det... Inte så illa trots allt.

Hur många lastbilar rullar på våra vägar med "återvining"?
Hur mycket varmvatten värms med el från vår stora handel av import = Tyskland?
Hur många gamla kylskåp fraktas till Afrika för "hantering" för att det är för dyrt att kassera dessa lagligt i Sverige?

osv osv....

Vill du ha fler exempel på "miljövänlig hantering"?

Kom gärna med motargument!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nej, vad är det för svar i den här tråden? En väldig skillnad mellan att elda sopor i ett godkänt värmeverk än att göra det i sin egen panna där skiten går ut helt orenat, dessutom mitt i bostadsområdet! Om jag fick veta att någon av mina grannar gjorde detta skulle jag polisanmäla direkt, inget snack. Dessutom brandfara eftersom pannan/kaminen inte är konstruerad för att elda annat än den är konstruerad för att elda.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eller slänger mat, köper fler kläder än vad som behövs för att hålla dig varm,
Magnus E K Magnus E K skrev:
Dessutom brandfara eftersom pannan
Det är ett teoretiskt trams. En vedpanna kan sluka nästan allt utan att bli en brandfara. En myseldakamin, är måhända en annan sak.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
@Husgubbe

Se inlägget ovan ditt #12, läs inlägg #10 också en gång till.

Inte handlar du på HM eller MediaMarkt?? :thinking::thinking::thinking:

Och så får du nog ta dig en funderare med din laddhybrid. Är den verkligen miljövänlig i tillverkningen?

Du kan "återvinna" hur mycket du vill men den bilen har förstört miljön värre i sin hela livscykel än du kan räkna hem med återvinning.
Hej, har aldrig påstått att en bil någonsin kan bli miljövänlig, bara göra en mindre påverkan genom om man väljer bort fossila bränslen. Ironiskt nog säljer jag bilar så jag vet självfallet var komponenterna kommer ifrån. Men varför skall man elda skräp och fördärva för grannar? Jag tex har en lungsjukdom så jag skulle inte skulle låta grannen elda. Nä HM skulle jag inte handla på av flera skäl, men absolut har du rätt i att fattigdomen i andra länder påverkar något enormt där folk kämpar för dagen. Men alla kan väl göra sitt bidrag. Och ps, ser inget fel att bo i radhus, då kan man samåka till återvinningen
 
Karlia
Bortsett från miljöpåverkan (som jag tycker att man kan tänka på) misstänker jag att TS i första hand inte tänker på den utan lukten. Så lyssnar inte grannen så vart ska TS vända sig? Om det händer ofta vill säga. Rök sprider sig långt även utanför radhusghetton.

Karlia/radhusghettoboende
 
Krilleman
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, vad är det för svar i den här tråden? En väldig skillnad mellan att elda sopor i ett godkänt värmeverk än att göra det i sin egen panna där skiten går ut helt orenat, dessutom mitt i bostadsområdet! Om jag fick veta att någon av mina grannar gjorde detta skulle jag polisanmäla direkt, inget snack. Dessutom brandfara eftersom pannan/kaminen inte är konstruerad för att elda annat än den är konstruerad för att elda.
Var har du motargumenten till all frakt med återvinningen i sin helhet? :thinking:
Har du räknat endast på det faktumet? Redan minussiffror där!
Båt, lastbil, bil.
Det är skrämmande hur mycket återvinningen fraktas, tvärt om vad många verkar tro eller veta.
Ska det bli gynnsamt måste det hanteras mer lokalt i hela ledet!

Våra fjärrvärmeverk släpper dessutom inte ut 0% som många verkar tro. Tvärt om så släpper dom ut betyligt mer än vad som bör anses som miljömedvetet. Dessutom "toppar" dessa värmeverk dessutom med olja på vintrarna när inte dessa orkar med normal försörjning vid extremt kalla temperaturer. Vattenkraftverken som förstört våra floder räcker inte heller till. Vindkraften står stilla allt för ofta mitt i smällkalla vintern. Solen lyser inte. Och kärnkraften ska "fasas ut".

Man baxnar i soffan hur mycket dom som inget kan bestämmer!!

Allt är inte miljövänligt. Det är bara att inse oavsett som du röstar på MP eller M.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
A
Om allt det du räknar upp(ganska blandat!) försvann/förbättrades skulle du fortsätta bränna sopor hemma isf?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var har du motargumenten till all frakt med återvinningen i sin helhet? :thinking:
Har du räknat endast på det faktumet? Redan minussiffror där!
Båt, lastbil, bil.
Det är skrämmande hur mycket återvinningen fraktas, tvärt om vad många verkar tro eller veta.
Ska det bli gynnsamt måste det hanteras mer lokalt i hela ledet!

Våra fjärrvärmeverk släpper dessutom inte ut 0% som många verkar tro. Tvärt om så släpper dom ut betyligt mer än vad som bör anses som miljömedvetet. Dessutom "toppar" dessa värmeverk dessutom med olja på vintrarna när inte dessa orkar med normal försörjning vid extremt kalla temperaturer. Vattenkraftverken som förstört våra floder räcker inte heller till. Vindkraften står stilla allt för ofta mitt i smällkalla vintern. Solen lyser inte. Och kärnkraften ska "fasas ut".

Man baxnar i soffan hur mycket dom som inget kan bestämmer!!

Allt är inte miljövänligt. Det är bara att inse oavsett som du röstar på MP eller M.
Nu låter du lite som Greta, dvs de som bestämmer har inte full koll. Se där, nu är vi tre överens ;)
 
Krilleman
Definiera sopor, är det någon som eldar ett par utslitna jeans och ett bregott paket samtidigt som dom eldar ris. Eller är det allt som hamnar i soppåsen under månaden som gott ? Är det första alternativet så kör på! Det andra så ska man fundera ett varv till.
 
Krilleman
Jag eldar allt som går i både vedpanna och tunna.

Vedpannan är igång året runt (även för varmvatten) tunnan utomhus eldas så fort det finns ett uppdämt behov med ris/löv/annat bös.

Sue me!
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Jag är ledsen Krilleman men du har fel när du påstår och försvarar att hemmaeldning av sopor kan jämföras med en regional eller för all del global miljöförstöring. Beroende av som stoppas i din tunna och vilken förbränningstemperatur du har så bildas diverse olämpliga gaser och partiklar som grannen tvingas att andas in. Förmodligen är denna dos av cancerogena och andra ämnen direkt olämplig.
 
Magnus E K
Finns det ingen moderator som tar bort inlägg som uppenbart propagerar för det som är olagligt? (Och nu snackar vi inte om lite hemmapul med el utan om miljöbrott som innebär direkt fara för omgivningen.)

Det är också stor skillnad mellan utsläpp av koldioxid (helt ofarligt) och att elda plast och annat som ger aromatiska kolväten, dioxin och diverse annat jox. Finfördela i så fall och häll i bensin/dieseltanken; där finns ju i alla fall en katalysator som kan ta hand om en del.
 
  • Haha
faf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.