Hej

Vi har ett gammalt torp som sen 30 år är inrett och varmt på ovanvåningen. Delar av övervåningen har en kvarvarande kattvind som vi nu vill ta bort. När jag öppnar upp detta för första gången på 15 år ser jag tvärgående reglar mellan takstolar och gavel. Anar att dessa är för att plocka ner och fördela vindlaster till takbjälkar och vidare ner i bärande konstruktioner till grunden.

Skulle någon kunna vara så hygglig att förklara syftet med dessa tvärgående reglarna?

Interiör av en vind med träreglar tvärgående mellan takstolarna och plåtisolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid en tidigare öppning av kattvinden, vid byggnadens andra gavel, så har dessa tvärgående reglarna inte funnits.

Kattvind i torp med tvärgående regel, föremål och leksaker lagrade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vill vi alltså göra samma i den oinredda delen, som på bilden ovan - skapa lagringsutrymmen.

Funkar det? Kan vi ta bort de tvärgående reglarna och ersätta skivor på något sätt för att skapa samma funktion som de tvärgående reglarna har?

(Isolering och övervåning är förövrigt helt torr och fin. Huset är veduppvärmt och ventilationen god.)
 
Och med "tvärgående" menar jag såklart de diagonala reglarna...
 
B bjugga skrev:
Funkar det? Kan vi ta bort de tvärgående reglarna och ersätta skivor på något sätt för att skapa samma funktion som de tvärgående reglarna har?
Att sätta dit skivor i plywood, OSB, gips eller annat borde ha samma eller bättre effekt än de där snedsträvorna.
Säger en glad amatör :)
 
Frågan går inte att besvara utan mer info om takkonstruktionen på denna sida av huset. Diagonalerna, som inte verkar vara original, finns troligen för att någon har bedömt att taket är instabilt i husets längsled. Detta kan hända om t.ex. takpanelen är ospontad och ligger i takfallets riktning. Som @KnockOnWood så riktigt påpekar brukar diagonaler kunna ersättas av skivor. Ta inte bort själva stödbenen som finns i kattvindsväggen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att sätta dit skivor i plywood, OSB, gips eller annat borde ha samma eller bättre effekt än de där snedsträvorna.
Säger en glad amatör :)

Det var min tanke också :)
 
J justusandersson skrev:
Frågan går inte att besvara utan mer info om takkonstruktionen på denna sida av huset. Diagonalerna, som inte verkar vara original, finns troligen för att någon har bedömt att taket är instabilt i husets längsled. Detta kan hända om t.ex. takpanelen är ospontad och ligger i takfallets riktning. Som @KnockOnWood så riktigt påpekar brukar diagonaler kunna ersättas av skivor. Ta inte bort själva stödbenen som finns i kattvindsväggen.
Jag tänkte samma sak om stabiliteten.
Takpanelen är jag osäker på eftersom jag inte har varit med och lagt taket, men efter vad jag kan se så är det någon typ av större skivmaterial, ingen typ av spont.

Men att sätta fast skivor ordentligt mot plasten och isoleringen borde väl kunna bära liknande last som att sätta vara skivor mot befintliga reglar? Det förhindrar ju rörelser av konstruktionen i sidled. Eller?

Stödbenen står kvar ;)
 
B bjugga skrev:
Men att sätta fast skivor ordentligt mot plasten och isoleringen borde väl kunna bära liknande last som att sätta vara skivor mot befintliga reglar?
Absolut.
 
  • Gilla
bjugga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.