A
Hej,
En lite luddig fråga fråga till er som tillverkar fönster mm. Om ni beställer virke av lev, dessa har ju ofta "fönstervirke" i sortimentet, tycker ni det motsvarar förväntningarna? Eller blir ni förbannade och svär den dagen ni ska såga och hyvla? Står ni och handplockar hos lev så de svär över er istället:crysmile: Vad är spillfaktorn ungefär? Jag är bara nyfiken hur det ser ut hos er och hur ni upplever det. Jag är ju som en del vet skivsnickare sedan 20 år, har knappt rört en massivträbit sen jag gjorde fönster under min utbildning för tusen år sen. Men ska bli kul att börja igen!

/Tomas
 
Vet inte riktigt vad du menar med "fönstervirke"? Är det fingerskarvade bitar som är tänkta att göras fönster av? Vet att det finns men aldrig använt det. Vår leverantör har olika sorteringar av ek och furu som vi gör fönster av. Vi sorterar allt virke själv när vi köper det (men har också väldigt höga krav). Det är ingen som svär över det, åtminstone inte när vi är där.

Spillet är ingen stor faktor, materialkostnaden i sig är liten jämfört med tidsaspekten för oss som är ett väldigt litet snickeri.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "fönstervirke"? Är det fingerskarvade bitar som är tänkta att göras fönster av? Vet att det finns men aldrig använt det. Vår leverantör har olika sorteringar av ek och furu som vi gör fönster av. Vi sorterar allt virke själv när vi köper det (men har också väldigt höga krav). Det är ingen som svär över det, åtminstone inte när vi är där.

Spillet är ingen stor faktor, materialkostnaden i sig är liten jämfört med tidsaspekten för oss som är ett väldigt litet snickeri.
Tack för input. Nja, jag menar virke som i mina listor iaf namnges som typiskt fönstervirke, stam etc. Inget fingerskarvat. Jag bara undrar, jag köper lite virke av en tjej i grannbyn, en del är från deras egen skog, en del är från Ansgarius Svensson AB. Sjukt bra bägge två, så frågan var kanske hur det är från era lev. Vet att Ceos har en del från ansvab. Nej, håller med om att spillet inte är ngn kostnad för en liten producent, men alla upplever det ju olika. Jag pratar enkom furu.
 
mowatom skrev:
Tack för input. Nja, jag menar virke som i mina listor iaf namnges som typiskt fönstervirke, stam etc. Inget fingerskarvat. Jag bara undrar, jag köper lite virke av en tjej i grannbyn, en del är från deras egen skog, en del är från Ansgarius Svensson AB. Sjukt bra bägge två, så frågan var kanske hur det är från era lev. Vet att Ceos har en del från ansvab. Nej, håller med om att spillet inte är ngn kostnad för en liten producent, men alla upplever det ju olika. Jag pratar enkom furu.
Vi hämtar som sagt själv, det vi inte gillar tar vi inte. Brukar typiskt tillverka med det som Fredricsons med flera kallar sortering Scantling. I det närmaste stående årsringar, hög andel kärnvirke (man får skära bort eller vända in ytveden).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är ansvabs virke, scantling. De säljs ju via åf, men håller med, det är otroligt fint.
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.