Min termostat till golvärmen glipor ut med jämna mellanrum. Den står å växlar mellan av å på. Det kan hålla på i timmar eller dagar. Men nu verkar det som att den för så mest hela tiden.

se film.

2 frågor, varför gör den såhär? Trasig kanske.

om jag skall byta termostat, är det ett stort jobb. Klarar jag det själv eftersom det är en befintlig anläggning.
 
M mb77tyson skrev:
Min termostat till golvärmen glipor ut med jämna mellanrum. Den står å växlar mellan av å på. Det kan hålla på i timmar eller dagar. Men nu verkar det som att den för så mest hela tiden.

se film.

2 frågor, varför gör den såhär? Trasig kanske.

om jag skall byta termostat, är det ett stort jobb. Klarar jag det själv eftersom det är en befintlig anläggning.
 
Troligtvis fel på strömförsörjningen, kanske en defekt/torr kondensator.
Att byta termostat kräver lite vana av att skruva och koppla kabel annars är det bara att flytta över ledarna från gammal till ny termostat.
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Troligtvis fel på strömförsörjningen, kanske en defekt/torr kondensator.
Att byta termostat kräver lite vana av att skruva och koppla kabel annars är det bara att flytta över ledarna från gammal till ny termostat.
ja men så länge man inte behöver riva upp golvet är jag nöjd.
 
Hur gammal är termostaten?
Tror att det är en liten risk att det skulle vara något fel på värmeslinga eller sensor.
 
Min termostat (annat märke förvisso) gjorde samma sak efter omkring tio år. Jag gissade att det var relät som hade gett sig, men jag kan såklart inte säga säkert.
I mitt fall bytte jag även givaren i golvet, den ska vara monterad i rör så att den går att byta. Tyvärr så verkar de ofta ha fastnat ändå, så det är inte hundra säkert att det går. I nödfall brukar det gå att konfigurera termostaten för att bara köra med rumsgivare.
Jag tror inte att det är något fel på själva givaren, utan problemet kan snarare vara så att den nya termostaten kräver en givare av en annan typ. Men det märker du när du listat ut vad du har och vad du ska ersätta den med :)
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur gammal är termostaten?
Tror att det är en liten risk att det skulle vara något fel på värmeslinga eller sensor.
den är säkert 15år
 
Kolla fabrikat, och försök få information från tillverkaren om kompatibla modeller, så kanske du inte behöver byta golvgivaten. Givaren kan vara lätt/svår eller omöjlig att byta. Är det helt rätt utfört så skall den vara lätt att dra ur, och skjuta in en ny.

Sedan är det iofs möjligt att det är givaren som är trasig, men det är (mycket) osannolikt.
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kolla fabrikat, och försök få information från tillverkaren om kompatibla modeller, så kanske du inte behöver byta golvgivaten. Givaren kan vara lätt/svår eller omöjlig att byta. Är det helt rätt utfört så skall den vara lätt att dra ur, och skjuta in en ny.

Sedan är det iofs möjligt att det är givaren som är trasig, men det är (mycket) osannolikt.
låter som en kanonidé, tack
 
Prova att motionera potentiometern (vredet där du ställer in grader), vrid upp-ned-upp-ned ett tiotal gånger då det kan ha bildats en beläggning alternativt ett litet slitage på kolbanan som orsakar dina problem.
Ibland har man tur då det kan räcka med lite motion :)
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.