Hej BH.
Jag har haft en lokal firma att byta ut fönster i källaren till PVC, med problemet att det nu nästan blåser rätt igenom då det är träull inne i urtaget i muren. Träulliten syns både från in&utsida då jag klöst bort det lilla fogskummet som agerar inadekvat isolering. Närbild på utblåst träull och otillräckligt fogskum kring nyinstallerat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firman i fråga har vi haft stora problem med så dom är ej välkomna hit igen. Hur gör jag nu för att täta till det en gång för alla?
Ta ut fönstret och putsa igen träulliten för att sedan montera in fönstret med skum igen?
 
Det är väl bara att putsa igen det på plats?
 
Det skulle vara bra med en helhetsbild på fönstret. Annars är det jag tänker på spontant: ingen vindpapp? Träullit är ju inget vind- eller dragstoppande material. Varför anser du att fogskummet inte är korrekt applicerat eller i tillräcklig mängd?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför anser du att fogskummet inte är korrekt applicerat eller i tillräcklig mängd?
 
  • Måttstock mot en vägg visar en ca 20 cm bred glipa fylld med isolering och skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Gräp ur träulliten så att du kan skumma om med tillräcklig mängd.
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Det är ju absolut en idé. Enligt papperna från 1957 så är det 25cm grundmur och det verkar stämma efter mätning. Har trott att det på något vis varit inner-/yttermur med träullit emellan, tokigt men sant, men inte utan anledning.

Här kommer en lite vettigare bild, djupt skikt träullit runt om hela karmen.
Detaljbild av en fönsterkarm med exponerad träullitisolering och grundmur som mäts med skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hackade med en skruvmejsel i ullen och den försvann ca 10cm ner innan den tog i murblocket.
 
Då så. Då har du att göra :)
 
Jodå, det vill jag lova. 3 fönster som ser ut så här. Jag kommer lägga upp en bonusbild på det tredje fönstret...
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.