Klipparen är av -18 års modell, och den har krånglat från första stund. Första året fick jag delar skickade för byte flera gånger, plus att jag fick skicka in den till ett serviceställe vid två tillfällen. Men det var rätt bra service såtillvida att jag fick bra hjälp per telefon eller mejl vid flera tillfällen. Emellertid, nu när garantin har gått ut vill man inte hjälpa till längre.

Aktuellt problem nu är att klipparen ibland, med långa mellanrum, inte stannar när framhjulet är vid kanttråden utan fortsätter några decimeter till, och då antingen härjar runt i rabatterna, eller försvinner utför en brant slänt som min gräsmatta gränsar till. (När den kört för långt så klarar den inte att backa uppför slänten). Nedanför slänten är dessutom ett vattendrag, och i somras blev klipparen liggande uppochner i 1½ dm djup vatten. Märkligt nog fungerar den efter torkning (jag plockade isär allting och blåste torrt med tryckluft).

Ett annat problem är att klipparen, när den följer kanttråden till laddstationen, kör så att klipparens mittlinje är en dm till höger om kantkabeln. Normalt är väl mittlinjen ovanför kantkabeln? Det här medför att klipparen hela tiden fastnar i buskar, häck, rabatt mm som omger gräsmattan.

På grund av min gräsmattas konstiga form har jag två slingor kanttråd, som jag växlar mellan med en strömbrytare. Resistansen i slingorna ligger på knappt tre ohm. Eftersom klipparen för det mesta vänder som den skall vid kanttråden, tror jag inte att det är signalen i tråden som är problemet.

Vet någon var avkännaren för kanttråden sitter? Det finns nånting som kallas frontkort, kostar 1270:-. Känns ju inte som nånting man vill köpa på måfå...

Någon som har erfarenhet av det här felet?
 
Hej alla!

Grymt bra och många fina knep här i tråden.

Jag var på Bauhaus igår och skulle köpa elkabel. På vägen ut tänkte jag att jag måste kolla om det finns några kap bland robotklipparna nu efter nyår. Hör och häpna... jag kom över en LX812i för 2500kr.
Det ska bli så spännande att testa denna till sommaren, för alla ni som skriver här verkar väldigt nöjda med klipparen vad jag förstår.

Är det någon annan som är sugen så finns ett ex kvar på Bauhaus i Länna/Stockholm.

Vi höres!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.