Visst dom har några år på nacken,monterade in denna serie i hela huset 2005,o köpte på mig några extra 2011-12 innan dom la ner serien.
Men vilken dynga dimmerknapparna är! Så tragiskt dåliga så man blirju bara ledsen!
Har ju en dimmer i garaget som jag hitta i morsfars hus,säkert 20år om inte mer,hel o fin. Tror jag bytt 10 dimmerrattar o nu har jag 3 till!!
Så,är det nån som har nån lösning på alla dessa trasiga dimmerrattar(eftersom dom inte går o köpa fr Schneider längre)? 3d skrivare!?
Trasig dimmerratt på en beige ljusstyrningspanel, där knappen är av och stammen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre beige dimmerknapp med synliga slitage och brytare monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusbrun ljusströmbrytare med trasig dimmerknapp och två hela strömbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen hjälp tyvärr, men har samma serie i huset. Har ett par dimmers som saknar ratt nu så jag ska följa tråden ..
 
Det kanske går att köpa verktyget av Schneider, det verkar ju onekligen finnas en marknad. :sweat:
 
R
Har du frågat Selga ( och Storel ) vet att det kan finnas rattar på hyllan , dom ser vad som finns i Sverige
Ska rota lite i brahalådan , kan finnas , återkommer om någon dag , håll ögonen på ditt PM
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
Konstruktonen är ju tämligen ogenomtänkt. Stor ratt o litet mothåll i mitten. Så fort man börjar trycka lite off center så har ju processen mot haveri börjat :p
 
R
Lägg en sträng med silikon runt axelfästet , då håller det bättre och är gott om plats i ratten
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
Bra tips....ska göras på dom jag har kvar
 
whitewheels whitewheels skrev:
Bra tips....ska göras på dom jag har kvar
Hej. Det var ett tag sen denna tråden. Jag har samma problem med de värdelösa rattarna. Hittade du någon lösning?
 
Själv har jag deras eluttag, dom som är diagonala, helt värdelösa. Plasten spricker och nu går det inte att få tag på nya
 
Hur går ratten sönder? Bild på en trasig?

Det går inte att sätta en tunn ring/hylsa i metall runt delen på ratten som axeln går in i som stöd?
 
Jag har lagat en genom att limma fast en kort bit av en gummislang som har samma diameter invändigt som axeln på själva dimmern. Sen förstärkte jag axelfästet även på en ratt som inte redan gått sönder med kemisk metall runt om. Det lite kladdiga rosa runt axelfästet sas. Bara hoppas att det håller
 
  • Två dimmerrattar på en mörk arbetsyta, en med synlig lagning och kemisk metall rosa kladd kring axelfästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två dimmerrattar med kemisk metallförstärkning runt axelfästen på en stänkmönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
Hej alla,
Nu har jag nog hittat en lösning som funkade för mig. Har otaliga trasiga dimmer rattar till leksel senso serien. Istället för att byta hela dimmern (598 kr/st) har jag idag gått loss på hornbach och köpt service pack för exxakt serien (99kr). Kompletterat med ram (20kr) och knapp insats där det behövts (70kr).
Nu ser det nytt ut. Se bilder

väggen behöver nog målas om för att harmoniera med de nya knapparna
 
  • En vit vägg med nya dimmerknappar och en förpackning servicepack för dimmers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vit dimmerknapp och ram på en vit vägg som behöver målas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad vit dimmerknapp från Exxact-serien på en strömbrytare mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två väggmonterade dimmrar, en ny och en äldre, på en omålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olleh2
  • Laddar…
S StoraO skrev:
Hej alla,
Nu har jag nog hittat en lösning som funkade för mig. Har otaliga trasiga dimmer rattar till leksel senso serien. Istället för att byta hela dimmern (598 kr/st) har jag idag gått loss på hornbach och köpt service pack för exxakt serien (99kr). Kompletterat med ram (20kr) och knapp insats där det behövts (70kr).
Nu ser det nytt ut. Se bilder

väggen behöver nog målas om för att harmoniera med de nya knapparna
Dimmerrattarna på Schneider Exxakt passar ju också direkt på Eljo Senso-dimrarna. Tack för tips!
 
  • Grå väggmonterad elektronik med fyra runda knappar, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag har precis demonterat 130 kvm med vita Eljo Senso dimrar, dubbeluttag, strömbrytare osv.
Släng iväg ett meddelande om ni vill ha lite reservdelar. Finns i Malmö.
 
Är det tryckknapparna med datakabel ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.