Hej!
Ska måla om köket, tänkte måla takskivorna och väggarna i samma färg. Vill helst slippa taklist, vilket då skapar problemet att det här och där är en glipa på c:a 1 cm mellan gipsskivorna i väggen och taket/takskivorna. Hur får jag till ett snyggt hörn där? Ska jag fylla upp med något och i så fall vad? Varken latex eller spackel håller väl så bra när man lägger så tjockt?

Glipan på bilden är c:a 1,1 cm.
 
  • Glipa mellan takskivor och vägg i ett hörn av ett kök, gapet är cirka 1,1 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsbruk kanske kan funka?
 
Bottningslist, spackel och remsa hade jag nog testat om allt ändå ska målas
 
Risken är stor att huset rör sig så pass att styvare gipsbruk eller spackel "dikt an" kommer att krackas ihop eller spricka isär på sina ställen.
Även om TS inte vill det så föreslår jag en taklist.
 
Taklist om man slippa problem med sprickor, det finns en anledning till att dom sitter i trähus.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har dragit ned många taklister i ett helt hus med glipa under. Lösningen har varit att spackla utrymme o slipa 2-3 ggr. Sedan avslutat med målarfog i 2 vändor.. har hållit 2 år i alla rum i alla fall.. att använda remsa är bra om man gjort det tidigare kan vara lite svårt att få till första gången men övning är alltid bra :)

lycka till!
 
Hej
Jag hade nog lagt i en bit utav något i springan, trä, gips eller något liknande och sedan kört en skarvremsa och spacklat över och avslutat med fog.
 
  • Gilla
moew och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren!
Kommer köra med husfix och sen spackel och pappremsa. Inser att det kan innebära att det blir sprickor vad det lider men det får väl bli en läxa i så fall =)
 
Går det att använda pappersremsa endast på väggen, dvs inte behöva dra den upp på taket och spackla där? (eftersom det är målat och fint som det är)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.