A
L Luugen skrev:
Du kan sätta en glasskiva som täcker halva alt. 2/3 av fönstret. Bör väll skydda tillräckligt då fönstret sitter högt upp samt att du fortfarande kommer år att öppna.
hur fäster jag glasskivan?
 
Kakla in hela Duschen och sätt en heltäckande glasskiva över väggen med fönstret.
Behöver du extra ventilation så dra ett Vent hål i taket om byggnaden tillåter..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nilsthore nilsthore skrev:
Kakla in hela Duschen och sätt en heltäckande glasskiva över väggen med fönstret.
Behöver du extra ventilation så dra ett Vent hål i taket om byggnaden tillåter..
Det låter som en idé tack för tipset.
 
nilsthore nilsthore skrev:
Kakla in hela Duschen och sätt en heltäckande glasskiva över väggen med fönstret.
Behöver du extra ventilation så dra ett Vent hål i taket om byggnaden tillåter..
Hela väggen?
Det lät dyrt.. 1.4*2.4 är ju dryga 3kvm.. Lär behövas ett tjockt glas, >8mm.

Då kan man ju lika gärna sätta en fast monterad ruta innanför fönstret? Då uppnår du samma funktion som helväggen? :thinking:
 
A
J Jarlsgård skrev:
Hela väggen?
Det lät dyrt.. 1.4*2.4 är ju dryga 3kvm.. Lär behövas ett tjockt glas, >8mm.

Då kan man ju lika gärna sätta en fast monterad ruta innanför fönstret? Då uppnår du samma funktion som helväggen? :thinking:
Ja men hur blir det med fukt osv, tränger det sig inte igenom?
 
Igenom glaset?

Alltså, ett fönster bör inte utsättas för direkt väta.

Om du då har tex en öppningsbar ruta likt den som las längre upp (smart förslag Btw) så är inte fönstret utsatt i närheten av lika mycket som innan.

Hur ser fönstret ut i skicket idag? Det ut som om det har åtminstone 30 år på nacken, och det har alltid suttit vid badkaret där duschande garanterat sker/skett också. Funkar det fortfarande? Om ja, så har det fönstret utstått väta i alla dessa år!

Så genom att då sätta tex en sådan glasruta så kan du nog räkna kallt med att det lär bytas av andra skäl än fuktskada (y)

Att glasa in hela väggen kanske minskar fuktutsättning något minimalt, samtidigt så ska ju rutan fästas på något vänster? Och den infästningen är nog avsevärt mycket värre än den lilla ökning av fukt som ett fönster i fönstret ger :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Jarlsgård skrev:
Igenom glaset?

Alltså, ett fönster bör inte utsättas för direkt väta.

Om du då har tex en öppningsbar ruta likt den som las längre upp (smart förslag Btw) så är inte fönstret utsatt i närheten av lika mycket som innan.

Hur ser fönstret ut i skicket idag? Det ut som om det har åtminstone 30 år på nacken, och det har alltid suttit vid badkaret där duschande garanterat sker/skett också. Funkar det fortfarande? Om ja, så har det fönstret utstått väta i alla dessa år!

Så genom att då sätta tex en sådan glasruta så kan du nog räkna kallt med att det lär bytas av andra skäl än fuktskada (y)

Att glasa in hela väggen kanske minskar fuktutsättning något minimalt, samtidigt så ska ju rutan fästas på något vänster? Och den infästningen är nog avsevärt mycket värre än den lilla ökning av fukt som ett fönster i fönstret ger :)
funderar just på hur man ska få till en ruta snyggt, kanske en tonad? Har du någon input hur jag får dit det snyggt?
 
Tja, tonat hade man såklart kunnat ha! Det är en Designfråga skulle jag vilja påstå, utifrån vad det är tänkt att vara för ytskikt och dess kulör.

Infästningen hade tex kunnat göras med aluprofiler. Vill man ha öppningsbart (vilket jag tycker man ska ha när man har ett öppningsbart fönster) så hade man kunnat köra med svart beslag för att kamouflera dem. Infästning av sådana hade man nog gjort bäst så som du redan blivit tipsad om (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Jarlsgård skrev:
Tja, tonat hade man såklart kunnat ha! Det är en Designfråga skulle jag vilja påstå, utifrån vad det är tänkt att vara för ytskikt och dess kulör.

Infästningen hade tex kunnat göras med aluprofiler. Vill man ha öppningsbart (vilket jag tycker man ska ha när man har ett öppningsbart fönster) så hade man kunnat köra med svart beslag för att kamouflera dem. Infästning av sådana hade man nog gjort bäst så som du redan blivit tipsad om (y)
grymt tak för tipset. Ska föra vidare till frugan som har sista ordet
 
Hus tomte
Byt ut fönstret mot frostad glasbetong
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Undvik aluminiumlister skulle jag säga, de flesta rengöringsmedel får du inte ha på det. Skulle gått på rostfritt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B larry78 skrev:
Undvik aluminiumlister skulle jag säga, de flesta rengöringsmedel får du inte ha på det. Skulle gått på rostfritt.
Okej tack för input!
 
Emildjerf skrev:
Okej tack för input!
Svär fortfarande över hur korkad jag var själv :surprised:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Emildjerf skrev:
Ska gå på badrummet snart och kan inte komma på en bra idé hur jag ska lösa det hela. Jag skulle vilja ha en dusch i hörnet (se bild), och sen en hel duschvägg i glass från långsida till långsida, problemet är att jag har ett fönster som kommer rakt i duschstrålen. Hur ska man lösa detta?

[bild]
Ska ni ha kakel på väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.