Hej allesammans,

Som novice hemmafixare står jag nu inför en situation där jag har ett antal djupare hål/kratrar i en av kökväggarna strax ovanför köksfönstret. Det är en äldre fastighet ~60-tal och där tidigare ägare haft en träplanka fastspikad strax ovanför fönstret (för att fästa gardinstång så vitt jag förstår).

Efter att plankan togs bort följde naturligtvis delar av väggen (puts?) med och har lämnat efter sig ett par rejäla hål (see bifogade bilder).

I min okunskap har fått för mig att det ska räcka med att:
  • pensla på primer i hålen
  • spackla igen hål och övriga ojämnheter (beckers grovspackel)
  • därefter ytterligare ett lager medium spackel innan målning.
Vad tror ni? Eller finns det bättre sätt och lösa detta på?
 
  • Vägg ovanför köksfönster med djupa hål där en träplanka varit fastspikad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djupt hål i en putsad vägg ovanför en blekt gräns där en träplanka tidigare varit fastspikad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Större hål i köksvägg efter borttagning av träplanka, puts synligt, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag tycker att det bästa och enklaste är cementbaserad filler med lättballast, typ Husfix. Bara att dammsuga ut hålen (ser ut som om du redan gjort det) och gegga på med en spackel. Dra ytan jämn och se till att den inte sticker ut från väggen. Den sjunker minimalt när det torkar. Sen lite slip och vanlig spackel på det en eller ett par gånger för att få en snygg yta. Fillern är sedan borr och skruvvänlig ifall du vill sätta upp en ny gardin.

Fillern blandar du med vatten i nån engångsplastgrej (engångsplastglas t ex) som du kan slänga direkt så slipper du rengöra annat än spackeln.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hej Claes, tack för snabbt svar.

Misstänkte nog att det ev skulle vara bäst med någon cementbaserad lösning (känns mer robust). Det låter spontant som en relativt straight forward lösning - hoppar på den så håller jag tummarna på att det går vägen.

Tack igen :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
robust eller inte, vanligt spackel torkar inte om det blir för tjockt. Är det såna där kratrar så måste det till nåt annat
 
  • Gilla
Jeyob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.