useless useless skrev:
Svinkallt lär det knappast bli en varm och fuktig svensk sommardag.
Nä det lär det väl inte bli men det känns fel. Känslan övervinner verkligheten. Haha.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Ok. Då är den delen besvarad. Men varför ha svinkallt om fötterna?
Så kallt blir det inte som svinkallt. Min temp på köldbäraren är kanske 14-15oC.
 
  • Gilla
HenningÖland och 1 till
  • Laddar…
Har lite svårt att jämföra en vanlig AC och golvkyla men vill personligen bli av med en del luftfuktighet och det lär man väl knappast få med golvkyla.
Hade min säng varit en madrass på golvet så känner man troligen ”kylan” men blir verkligen golvkyla likvärdigt med en traditionell AC ?
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har lite svårt att jämföra en vanlig AC och golvkyla men vill personligen bli av med en del luftfuktighet och det lär man väl knappast få med golvkyla.
Hade min säng varit en madrass på golvet så känner man troligen ”kylan” men blir verkligen golvkyla likvärdigt med en traditionell AC ?
Hej !

Bra fråga. Så nytt att det finns inte många liknande byggen att titta på och rådfråga.

Men det ligger i framtiden. Speciellt i lägenhetshus med betong. Här får man då en väldigt bra lägenhet med värme på vintern och behagligt svalare klimat på sommaren.

På Thermotecs hemsida hittade jag en del text om det här och bla hus man byggt (flervåningshus) och sedan jämfört siffror/värden.

Men som sagt. Inte Mkt att läsa på vad det gäller golvkyla i villa.

Men Daikin säger att det är Mkt vanligt i Spanien, Italien. Men hur det vanligtsvis byggs in där vet jag inte.

mvh Fredrik
 
Undrar om det är så himla vanligt då jag har några kompisar som köpt nya lägenheter/parhus i Spanien och i det området så är det ”vanliga” trippel anläggningar med vanliga innerdelar men det kanske beror på vilken del av landet det är i !
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Undrar om det är så himla vanligt då jag har några kompisar som köpt nya lägenheter/parhus i Spanien och i det området så är det ”vanliga” trippel anläggningar med vanliga innerdelar men det kanske beror på vilken del av landet det är i !
Ok. Ja bra fråga. Men kyla på något sätt kommer nog att säljas in mer framöver. Vintrarna blir inte så kalla längre och söderöver känns det som det blir varmare om somrarna.
 
Kylfunktionen tycker jag väldigt många redan nu är ute efter och blir nog fler och fler som söker billig komfortkyla i och med varmare somrar.
Förr var det nästan lyx med ac i bilen men nu får man nog leta ordentligt om man ska hitta en bil utan ac :)

Var/är bara lite konfunderad på om golvkyla är så bra som en ”vanlig” ac !
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej CittCatt !

Jag har haft lite små frågeställningar med min installatör som rådfrågat Daikin. Svårt att veta vad man skall fråga.

Jag är dock ganska säker på att det blir kyla i golvet med komplettering ifrån 2 kylkonvektorer där en sitter högt i ryggåstaket i sovrummet samt den andra i mitten av huset, högt även här, som då blir för kök/vardagsrum. Nr 2 hamnar utanför dörren till sovrummet, fast högt upp. Nära sovrummets konvektor men den blir inte så synlig och även mitt i huset vilket jag tror är bra för spridning av kylan.

Tanken är att konvektorerna hjälper till när det är väldigt varmt. Men det är mest en idé ifrån mig. Luftkylning går ju fortare än golvkyla. Samtidigt är golvkylans effekt stabil och över en stor yta.

Tänker också att jag bara behöver köra kyla på markplan. Inte källaren. Men att jag kan välja båda eller ena. Vidare att golvvärmen i badrummet uppe och källaren kan stängas av så att dem golven, framför allt det övre badrummets golv, förblir lite varmare. Utan någon påverkan av kyla i dem slingorna. Att här kunna köra värme samtidigt verkar avancerat och svårt fattar jag det som. Så att ett golv torkar upp efter en dusch på lite längre tid, får man ta. Gör inget sommartid. Är ju faktiskt inte livsviktigt. Å så kalla blir nog inte golven på sommaren.

Kondensvatten skall sedan ledas tillbaka från konvektorer till golvbrunn eller ut genom en vägg. Till golvbrunnen i källarens pannrum är längst väg. Att koppla på med något slags vattenlås till avloppet på övervåningen vore kanske ännu bättre. Gärna också att ledningarna känns ”säkert” ihopmonterade. En ICA-kompis sa att det med tiden blir ”skit” i rören som behöver spolas ur. Då när man gör det vill man ju gärna inte att det läcker i en vägg eller i ett golv. Sen hur stort eller verkligt ett behov är att nån gång per år rensa lite i kondensrören..vet jag inte.

Viktigt också att framledningsrören kondensisoleras noggrant så det inte står o droppar där det inte skall.

Jag har inte gjort någon större djupdykning mellan Daikin o Nibe. Båda lär vara Mkt bra. Så även en Thermiapump som jag också funderat på. Men jag förstod det som att Daikins pump utöver de andra kan ge bra effekt på Aktiv kyla. Medans Nibe bara ger passiv kyla/frikyla. Om jag har rätt så kan effekten från en passiv kyla avta under en längre varm period då borrhålets hål blir varmare o varmare pga omvänd funktion (även effekt efter djupet) och att hålet efter hand inte kan ge samma kyleffekt. Kostnadsmässigt så är däremot inte pengen stor. Säkert inte Mkt större på Aktiv kyla heller. Billigt.

Daikins pump går också över ett större spann i sin produktion av värme. Från väldigt låg effekt till den högsta. De andra ett kortare spann. Skall ju vara bättre med bredare spann. Sen har Daikin ett modernare o mer miljövänligt köldmedel. R32 tror jag. Nånting på 400 heter medlet hos exempelvis Thermia o Nibe. Äldre. Fasas nog ut.

Att köra golvkyla är generellt ingen större extra investering. Lite mer pengar bara för en funktion där processen vänds bara. Typ installationens funktion. Kylkonvektorer ökar ju kostnaden för en effekt som är under en kort period på sommaren. Såvidare inte somrarna blir varmare o varmare. Då blir det ju värt pengen. Tänker också att kylkonvektorerna hjälper till när det är som varmast. Har inte hittat många som kan påvisa med erfarenhet hur bra effekten är av golvkylan. Hört lite från någon här på Bygga Hus samt en man i Sthlm som jag pratade med på telefon. Han var nöjd. Byggt själv. Men hade nog bara provat under en sommar hittills. Däremot med Daikins nya pump. Samma som jag tittar på och bestämt mig för. Altherma 3 Geo.

Stora frågan är effekten av kylan samt hur pass kallt vattnet ut i golvet blir för att få en bra effekt. För kallt golv ger kondens på rören vilket inte är bra för golvet. I gjuten platta och i betongbjälklag så är det mer säkert.

Om 10 år finns säkert bättre lösningar runt denna fråga.

Men så länge vattnet är runt 16-17 grader (Som jag verkar förstå) som kallast så tror jag det skall gå bra och att effekten tar ned den värsta värmen. Men stora fönster med ljusinsläpp lär garanterat minska kyleffekten. Solens strålningseffekt. Då är nog persienner mm bra att ha för att minska stråleffekten. Samtidigt tappar man ju utsikten. Så där får man väl satsa på markiser i så fall om man känner så.

Detta är vad jag lärt mig i höst.

Vad menar ni med ”medskick” ?

mvh Fredrik
Tusen tack för ditt snabba, utförliga och tydliga svar!

Kände inte till golvkyla alls så det var nytt och spännande. Du hade många "medskick" dvs tips och råd som jag uppskattar.

Har du hört talas om kylbatteri? Är det något du har haft med i beräkningen och vad har varit plus och minus med det i så fall?

För övrigt var vi tipsade om Evecos kylkonvektorer men när jag kollar på Daikin så känner hela gränssnittet så mycket moderna, allt fr styrdon till konvektor m.m.

Vårt hus som vi ska bygga har väldigt många fönster och stora partier i vardagsrum/kök, det är nästan som ett orangeri så det kommer bli bra varmt på sommaren. Vi har valt att ha solskydd el vad det heter i fönsterpartierna. Vet inte hur mycket det kommer göra för strålningen men hoppas att det är bättre än ingenting. Precis som du säger så vill vi inte ha gardiner fördragna på dagen. Vill ha utsikten och inte känna mig "instängd" därför behöver vi komma till underfund med kyla så att det blir behagligt att vara inomhus även vid varmare dagar :)

Hur långt har ni kommit i dagsläget? Har ni gjutit plattan och lagt ner konvektorrören?

Ja, jag har också hört om spolningen och är väl egentligen generellt lite mer orolig kring fukten som man eventuellt kapslar in i väggarna. Därför är jag nyfiken på kylbatteri som verkar vara bättre ur den aspekten.

Vad är det för don som man behöver för att få golvkylan? Är det något som kopplas ihop med BVP? Vad kommer ni ha för golv i huset? Tänker att golvkylan kan upplevas olika beroende på tex om det är parkett, betong el tex klinkers...

Kommer ni ha FTX aggregat? Vi har tänkt att ha det i nuvarande offert.

Tack,
Catti
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kylfunktionen tycker jag väldigt många redan nu är ute efter och blir nog fler och fler som söker billig komfortkyla i och med varmare somrar.
Förr var det nästan lyx med ac i bilen men nu får man nog leta ordentligt om man ska hitta en bil utan ac :)

Var/är bara lite konfunderad på om golvkyla är så bra som en ”vanlig” ac !
Jag tror att vanlig AC kyler fortare och nog har bättre kapacitet. Jag har luft/luft i ett hus idag. Körde AC istället i sommras. Väldigt skönt o effektivt. Stor skillnad ute/inne. Luftfuktigheten påverkas väl dock. Åt något håll

Men har ju även tänkt två kylkonvektorer. Så d blir nog bra. Framförallt i sovrummet där jag också kan stänga dörren så det blir svalt mot läggdags. Resten av huset är också trevligt. Men sovrummet viktigast.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
C Cittcatt skrev:
Tusen tack för ditt snabba, utförliga och tydliga svar!

Kände inte till golvkyla alls så det var nytt och spännande. Du hade många "medskick" dvs tips och råd som jag uppskattar.

Har du hört talas om kylbatteri? Är det något du har haft med i beräkningen och vad har varit plus och minus med det i så fall?
Kylbatteri har jag hört nämnas men vet inte riktigt vad det är. Jag tror det är något som ansluts till ett hus FTX-system.

För övrigt var vi tipsade om Evecos kylkonvektorer men när jag kollar på Daikin så känner hela gränssnittet så mycket moderna, allt fr styrdon till konvektor m.m.
Låter bra. Har tyvärr inte själv tittat på dem sakerna.

Vårt hus som vi ska bygga har väldigt många fönster och stora partier i vardagsrum/kök, det är nästan som ett orangeri så det kommer bli bra varmt på sommaren. Vi har valt att ha solskydd el vad det heter i fönsterpartierna. Vet inte hur mycket det kommer göra för strålningen men hoppas att det är bättre än ingenting. Precis som du säger så vill vi inte ha gardiner fördragna på dagen. Vill ha utsikten och inte känna mig "instängd" därför behöver vi komma till underfund med kyla så att det blir behagligt att vara inomhus även vid varmare dagar :)
Själv tror jag inte att solfilm förslår så Mkt. Men bara en känsla.

Hur långt har ni kommit i dagsläget? Har ni gjutit plattan och lagt ner konvektorrören?
Huset har källare. Plattan är gjuten. Väggar murade. Huset är på. Halva taket är färdigt utvändigt. Har inte lagt ned rör. Förutom 2 st som slangarna skall komma in i utifrån. Går genom den murade väggen. Slangar skall tryckprovas sa dem innan det återfylls. Så det blir nog mot våren att hålet borras och slangar läggs ned. Kanske samtidigt som källare/pannrum är klart så att Daikinpumpen samtidigt kan sättas in.

Ja, jag har också hört om spolningen och är väl egentligen generellt lite mer orolig kring fukten som man eventuellt kapslar in i väggarna. Därför är jag nyfiken på kylbatteri som verkar vara bättre ur den aspekten.
Men om ett kylbatteri hamnar på en vind så måste väl ändå rör kondensisoleras där också ? Eller hur tänker du då ?

Vad är det för don som man behöver för att få golvkylan? Är det något som kopplas ihop med BVP? Vad kommer ni ha för golv i huset? Tänker att golvkylan kan upplevas olika beroende på tex om det är parkett, betong el tex klinkers...
Inga speciella saker tror jag. Mer att det byggs så man kan vända systemet. Vet tyvärr inte hur det fungerar. Golv i källare blir klinker. Hade velat slipa betongen men tidsplanen skulle bli så förskjuten då. Övervåningen får parkett. Kanske fiskben ifrån Bjelin. Annars vanligt ”rakt” golv. I hallen blir det Ölandssten. Grå. Förmodligen ”borstad”. Det golvet kommer kännas varmare liksom klinkergolvet i badrummet jämfört med parketten.

Kommer ni ha FTX aggregat? Vi har tänkt att ha det i nuvarande offert.
Nej. Mitt hus är bara ett skal med tak o innerväggar ungefär. Det levereras inte komplett med val av färg,kakel,kök,eluttag osv. Fönster kommer med. Men resten som värmekälla osv får jag ordna själv. Köper jag ex ett A-hus så får jag nog bocka i en massa val och där jag även kan göra tillägg, säg Bergvärme istället för luft/vatten typ. Alltså där husleverantören ordnar allt. Men så är det inte här. Inget färdigt hus med nyckel. FTX var också helt obekant för mig. Hade gått att lösa men hade då kommit in så sent i processen att det krånglat till det tror jag och förskjutit saker mer. Nu blir det bara vanliga tilluftsdon. Väldigt enkelt o billigt. Men det skall fungera det också. Vet de hus som har och där fungerar det bra. FTX hade nog kostat ca 80-100 000:- till i huset. Måste också vara med i ritning från början så rör får plats i taket. Ryggåstaket har ju inte jättemkt isolering kvar kanske om rör skall dras där. Ja, jag vet inte.

Mvh Fredrik


Tack,
Catti
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.