Har lite funderingar kring fördelning av laster i mina svärföräldrars hus på landet. I nuläget har dom mätarsäkring 16Ax3. Det brukar funka för det mesta förutom att TM och TT + ugn gör att en fas går. Men det går säkert att lösa med omflyttning.
Till saken hör att vi funderar på att rusta upp en gäststuga som står på gården. I nuläget kör vi bara ett 1500w element där men efter renovering kommer vi ha några fler element samt mindre VVB och kokmöjligheter.
Gissar att vi knappast kommer undan med 16A i fortsättningen. Även med 20A ser vi ut att kunna få tillfällig belastning på över 30A (på enskild fas).
Tacksam för synpunkter och förslag på hur man bäst lägger upp det hela.
Har gjort en excel-fil med grova beräkningar. (Fördelning av laster/fas är delvis ändrad från hur det ser ut i nuläget).
 
  • Excel-tabell som visar en detaljerad uppställning av elanvändning fördelad per apparat och fas, märkt med last i watt och kategori.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I grova drag ser jag 3 kW värme (lågt!?) och 6 kW vitvaror som belastar "kontinuerligt" och som man kanske vill kunna köra samtidigt (DM; TM, TT, ugn). Det blir ändå en hel del över till intermittenta vitvaror på micro, vattenkokare och spis. De laster du huvudsakligen ska räkna är de som belastar längre tid än det tar att typ att koka upp några liter vatten, ~10 min.

Gäststugan får dock inte plats här ("uthus"). Här tillkommer ca 6 kW, som en mindre bostad, så frågan är om 20 A räcker eller om ni kan räkna någon grad av sammanlagring med boningshuset?
 
I somras var jag inblandad i att bygga ett utekök vid ett fritidshus. Vanor är olika förstås. Två kök varav det ena med diskmaskin. Laddning av en hybridbil. En tvättmaskin. Vad jag vet löste inga huvudsäkringar under sommaren. Samma plats brukar ha stora problem på vintern om det är kallt. Värmen tar så mycket att man inte kan ha hela huset uppvärmt med el om man skall kunna använda en vattenkokare till exempel. Jag tror att det är omöjligt att sia om det kommer att fungera problemfritt. En rimlig angreppspunkt är att fördela det som man tror är bra. Sedan flyttar man om ifall man märker att en huvudsäkring ofta löser. Förmodligen går det bättre på sommaren än på vintern. Kanske måste ni hålla reda på vad som kan och inte kan köras samtidigt. Kanske fungerar det utmärkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I grova drag ser jag 3 kW värme (lågt!?) och 6 kW vitvaror som belastar "kontinuerligt" och som man kanske vill kunna köra samtidigt (DM; TM, TT, ugn). Det blir ändå en hel del över till intermittenta vitvaror på micro, vattenkokare och spis. De laster du huvudsakligen ska räkna är de som belastar längre tid än det tar att typ att koka upp några liter vatten, ~10 min.

Gäststugan får dock inte plats här ("uthus"). Här tillkommer ca 6 kW, som en mindre bostad, så frågan är om 20 A räcker eller om ni kan räkna någon grad av sammanlagring med boningshuset?
Huset är inte spec stort och vi har vedpanna + några vedkaminer som vi eldar i på vintern. Även uthuset har vedspis.

Hur menar du med "sammanlagring" med boningshuset?
 
A Avemo skrev:
I somras var jag inblandad i att bygga ett utekök vid ett fritidshus. Vanor är olika förstås. Två kök varav det ena med diskmaskin. Laddning av en hybridbil. En tvättmaskin. Vad jag vet löste inga huvudsäkringar under sommaren. Samma plats brukar ha stora problem på vintern om det är kallt. Värmen tar så mycket att man inte kan ha hela huset uppvärmt med el om man skall kunna använda en vattenkokare till exempel. Jag tror att det är omöjligt att sia om det kommer att fungera problemfritt. En rimlig angreppspunkt är att fördela det som man tror är bra. Sedan flyttar man om ifall man märker att en huvudsäkring ofta löser. Förmodligen går det bättre på sommaren än på vintern. Kanske måste ni hålla reda på vad som kan och inte kan köras samtidigt. Kanske fungerar det utmärkt.
Hur stor var huvudsäkringen där?
 
C calvin82 skrev:
Hur stor var huvudsäkringen där?
Det borde jag skrivit. 20 A.
 
Sammanlagring innebär att man bedömer sannolikheten för att man använder elapparater samtidigt i båda stugorna, t.ex spis. Matningen till ett stort flerfamiljshus räknar med att inte alla lagar mat eller tvättar samtidigt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sammanlagring innebär att man bedömer sannolikheten för att man använder elapparater samtidigt i båda stugorna, t.ex spis. Matningen till ett stort flerfamiljshus räknar med att inte alla lagar mat eller tvättar samtidigt.
ok, då fattar jag. Får väl börja med att säkra upp till 20A och se hur det lirar.
 
Företaget Ferroamp har en produkt "EnergyHub" som automatiskt ger fasbalansering. Har ingen koll på pris eller installationskostnad, den produkten har ju också ngra fler funktioner. "ferroamp.com/sv/energy-hub/"
 
K Kluffe skrev:
Företaget Ferroamp har en produkt "EnergyHub" som automatiskt ger fasbalansering. Har ingen koll på pris eller installationskostnad, den produkten har ju också ngra fler funktioner. "ferroamp.com/sv/energy-hub/"
Verkar vara en häftig grej men kanske lite väl dyrt.
 
C calvin82 skrev:
Verkar vara en häftig grej men kanske lite väl dyrt.
Den är tänkt att även användas med solceller och lite andra fina finesser. Men en utav funktionerna är just att plocka från faserna som är lägre belastade och flytta till den fasen där det behövs som mest.

Ta reda på pris för en Ferroamp sam kolla hur mycket dyrare det blir att säkra upp med 20A eller 25A. Sen räknar du ut hur många år det tar innan den är intjänad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.