Min 2plansvilla är byggd 1909.

Jag vet inte om det bara är jag som är paranoid men tycker mitt hus knakar som fasen på övervåningen. Alltså inte bara när det blåser, det vet jag är normalt. Utan det är när jag går runt där uppe. Knakningarna kommer från ovan mig i vissa ställen, andra underifrån. Jag låter säkert knäpp men jag är mån om mitt hus och mina husdjur och har smått börjat utveckla en oro över att det inte är som det ska. Är det normalt att det ska knaka eller knäppa från väggar och tak i gamla hus när man rör sig i rummen?

Huset gör för övrigt ibland knäppningar när jag inte tycker det blåser. Det är från olika dela i nedrevåningens tak så att säga.


Har kollat källaren och ser inte ut som att det håler på sagga ihop sig eller bli sprickbildningar.

Det är trähus ej timmerstomme.
Kan ladda upp videoklipp vid intresse. Jag bor själv och kan ingenting om hus, byggnationer m.m. vet inte ens vem man ringer om man vill utreda sådana här saker?
 
Jag bor i ett trähus byggt av mina föräldrar 1965, ja det knakar även när det inte blåser och ingen går, det skumma var när min mor dog, då knakade det i huset så man vaknade på natten, kändes sådär, men nu är det mer normala knak när det blåser.
 
karlfranz karlfranz skrev:
Min 2plansvilla är byggd 1909.

Jag vet inte om det bara är jag som är paranoid men tycker mitt hus knakar som fasen på övervåningen. Alltså inte bara när det blåser, det vet jag är normalt. Utan det är när jag går runt där uppe. Knakningarna kommer från ovan mig i vissa ställen, andra underifrån. Jag låter säkert knäpp men jag är mån om mitt hus och mina husdjur och har smått börjat utveckla en oro över att det inte är som det ska. Är det normalt att det ska knaka eller knäppa från väggar och tak i gamla hus när man rör sig i rummen?

Huset gör för övrigt ibland knäppningar när jag inte tycker det blåser. Det är från olika dela i nedrevåningens tak så att säga.


Har kollat källaren och ser inte ut som att det håler på sagga ihop sig eller bli sprickbildningar.

Det är trähus ej timmerstomme.
Kan ladda upp videoklipp vid intresse. Jag bor själv och kan ingenting om hus, byggnationer m.m. vet inte ens vem man ringer om man vill utreda sådana här saker?
Säkert ingen fara. Har det stått i hundra år, så booorde det väl stå några år till. :)

Vet inte var du bor, men här i väst går det (tror jag) att prata med Slöjd & Byggnadsvård ( https://www.slojdochbyggnadsvard.se/vara-tjanster/ ) angående sitt gamla hus. De kan säkert hjälpa dig att reda ut om något är på tok.
 
Gamla trähus rör sig.

Ofta är de byggda lite klenare/glesare virke så det är mindre stumt än man upplever i ett modernt hus.

När jag hoppar i mitt hus skallrar fönsterrutorna... Jag oroar mig inte för att det ska rasa men jag kommer att förstärkningar ändå vid framtida ombyggnationer/isolering.

Stör/oroar det kan ni väl ta dit nån som kan titta på det och tipsa om eventuella enkla/billiga insatser.

/ATW
 
  • Gilla
Patrik80tre
  • Laddar…
Mitt hus från -43 knakar mest vid temperaturomslag. Ofta på kvällen när det svalnar ute, då kan det ibland smälla till ordentligt. Jag skulle inte oroa mig det minsta i ditt fall.
 
Jo gamla trähus ska knaka. Om det verkligen rör på sej så märker du det lättast på dörrarna. Om husets vinklar faktiskt ändras efter en storm eller av sättningar i grunden, kan en dörr börja kärva på ett nytt sätt.

Så är det i mitt jättegamla timmerhus. Inte en enda vinkel är helt rät, och vid större stormar händer det att husets vinklar ändras.
 
A ArneTW skrev:
Gamla trähus rör sig.

Ofta är de byggda lite klenare/glesare virke så det är mindre stumt än man upplever i ett modernt hus.

/ATW
Detta kan ju inte stämma! gamla hus är byggda av riktiga plank, så där 63 mm spontat som innerväggar inget 70-tals meck med tunna reglar och spånskiva.
Det som däremot stämmer (upplever jag!) är att bjälklag inte hade samma krav att vara stumma förr, det kan föranleda skakningar.
Tipset om att kolla dörrar och fönster, går dess lätt är det ingen fara är ett bra tips!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Detta kan ju inte stämma! gamla hus är byggda av riktiga plank, så där 63 mm spontat som innerväggar inget 70-tals meck med tunna reglar och spånskiva.
Det som däremot stämmer (upplever jag!) är att bjälklag inte hade samma krav att vara stumma förr, det kan föranleda skakningar.
Tipset om att kolla dörrar och fönster, går dess lätt är det ingen fara är ett bra tips!
Allt trä rör på sig hur grovt det än är..........mitt hus från 1900 smäller och knakar ganska mycket men mest när man eldar hårt i kaminen i vardagsrummet.........
 
S Stefan1972 skrev:
Allt trä rör på sig hur grovt det än är..........mitt hus från 1900 smäller och knakar ganska mycket men mest när man eldar hårt i kaminen i vardagsrummet.........
Jag refererade mest till att de är klenare....
 
Vårt trähus är från -02 och det knakar och smäller också, dock mest på kvällarna.
Misstänker att det är temperaturskillnaden
 
G gusvo085 skrev:
Detta kan ju inte stämma! gamla hus är byggda av riktiga plank, så där 63 mm spontat som innerväggar inget 70-tals meck med tunna reglar och spånskiva.
Det som däremot stämmer (upplever jag!) är att bjälklag inte hade samma krav att vara stumma förr, det kan föranleda skakningar.
Tipset om att kolla dörrar och fönster, går dess lätt är det ingen fara är ett bra tips!
Nja.. Många gamla hus som överlevt är ju byggda med fint virke med grova dimensioner. Men du kan vara säker på att det finns snålt byggda träkåkar också.
Material har alltid kostat pengar.

/ATW
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack för alla fina svar. Ber om ursäkt att jag inte återkopplat :)

Vad skönt det verkar inte vara något jag blev bara mycket paranoid. Tyckte det var skumt knakningarna gick upp efter väggarna och i taket. Men det är som att det går tillbaks
Efter stund igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.