Vi bor relativt stor tomt i närförort till Stockholm. Eventuellt skulle vi kunna stycka av tomten och bygga ett nytt hus. Vi vill bo kvar i huset och är därför mån om att det i huset ska passa in området. Vi funderade därför på att bygga huset själva. Är det någon som vet vad som skattemässigt skulle vara bäst att antingen bo kvar i det gamla huset eller att flytta till den nya och sälja det gamla. Några andra tankar?
 
börja med att värdera vad ni skulle kunna få för enbart tomten och sen vad ni skulle kunna få om ni byggde något på den.

av vad jag sett så brukar tomma tomter säljas för ungefär 3-4 miljoner billigare än tomter med hus när vi snackar om stockholm. Så frågan är ju hur mycket ni tror att bygget kommer kosta er.

Jag skulle ha sålt tomten rakt av.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
börja med att värdera vad ni skulle kunna få för enbart tomten och sen vad ni skulle kunna få om ni byggde något på den.

av vad jag sett så brukar tomma tomter säljas för ungefär 3-4 miljoner billigare än tomter med hus när vi snackar om stockholm. Så frågan är ju hur mycket ni tror att bygget kommer kosta er.

Jag skulle ha sålt tomten rakt av.
Husen i området går för ca 10m och tomten värderas till 5-6 m. Frågan är om det skattemässigt är fördelaktigare att flytta till det nya huset för att kunna dra av kostnader för byggnationen. Någon som vet?
 
N Nyahusets skrev:
Frågan är om det skattemässigt är fördelaktigare att flytta till det nya huset för att kunna dra av kostnader för byggnationen. Någon som vet?
Vad för kostnader skulle vara avdragsgilla?
Fördelen att bygga själva och sedan sälja alt. flytta dit är ju att man vet vad man får. Säljer ni tomten vet ni aldrig vad som byggs där vilket kan vara jobbigt om ni skall bo kvar i nuvarande hus.
 
En mäklare jag hade kontakt med sa att vi får dra av kostnaden för byggnationen och kvitta mot vinsten för husförsäljningen av det gamla huset, men jag tycker det verkar lite konstigt
 
N Nyahusets skrev:
Vi bor relativt stor tomt i närförort till Stockholm. Eventuellt skulle vi kunna stycka av tomten och bygga ett nytt hus. Vi vill bo kvar i huset och är därför mån om att det i huset ska passa in området. Vi funderade därför på att bygga huset själva. Är det någon som vet vad som skattemässigt skulle vara bäst att antingen bo kvar i det gamla huset eller att flytta till den nya och sälja det gamla. Några andra tankar?
Innan du kommer för långt i dina planer kontrollera att det är möjligt att stycka av fastigheten till två. Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område och finns det i så fall några bestämmelser där kring avstyckning? Utanför DP brukar Lantmäteriet kräva ett beviljat Förhandsbesked av byggnadsnämnden i kommunen innan de gör en avstyckning.
 
  • Gilla
Beamon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.