Frugan pratar om att vi ska anlägga en thujahäck, så jag sitter och räknar lite på kostnader.

  • Sträckan som ska grävas är 30 meter lång, 40x60 cm.
  • Sträckan är på "skogsmark", dvs det finns rötter och troligen en del sten. Konstaterar att det nog blir besvärligt att ta det här med spaden så att anlita en grävare känns som bästa lösningen.
  • Åtkomligheten med en grävmaskin är bra, det finns gott om utrymme, inga träd etc.
  • Det finns några stubbar, ca 15-20 cm i diameter längs sträckan, men de ligger inte "mitt i" den planerade fåran utan precis i kanten. Jag är inte säker på hur man hanterar dem men jag gissar att stubben kan vara kvar men att man får "nagga" den kanten.
  • Jorden behöver inte schaktas iväg utan kan ligga kvar på plats.

Ungefär, mellan tummen och pekfingret, landar ett sådant här grävjobb på? En snabb googling visar priser runt 700-1000 kr/h, men frågan är hur många timmar det skulle kunna tänkas landa på.
 
Hyr hem en maskin över en helg så fixar du det och får leka av dig samtidigt. Har för mig att jag betalade omkring 4000 för en 1.8 tons inklusive utkörning.
Jag skulle gissa att det kostar ungefär lika mycket att få någon att gräva det åt dig. Det är inte många timmars grävning, men sen ska maskinen dit och hem också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kolla runt i grannskapet om du ser en större maskin på annat jobb. En hjulare kanske kan smita iväg och schakta upp för häcken, och med en duktig maskinist är jobbet gjort på 2 timmar.
 
Nu syftade jag på någon som planterar häcken åt dig
 
Gjort samma typ av jobb. Räkna med två dagar plus ny jord som ska transporteras. Säkert ett jobb på ca 30.000 totalt plus minus något. Plus plantor.
 
Z Zorn skrev:
Kolla runt i grannskapet om du ser en större maskin på annat jobb. En hjulare kanske kan smita iväg och schakta upp för häcken, och med en duktig maskinist är jobbet gjort på 2 timmar.
Och maskinisten får betalt av två uppdragsgivare samtidigt. Smart!
 
Hyr en minigrävare en helg för 2000kr så är det klart sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.