2 040 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Köpt kök, varor försenade
Köpt ett hth kök. Kom samma da som planerar.
1. Ett högskåp var i sönder. De kunde skicka en ny stomme. Hade betalt för ett färdig monterat. Nu skulle vi själva få lontera om det nya och sen själva köra och slänga det gamla.
Sa att vi inte ville det. Så vi ska då täcksidor.
2. En täcksidor var inte beställd, levverans om 2 veckor tillsammans med täcksidor till stommen.
3. Nya blandaren var inte där, var på väg när vi ringde, dagen efter visar det sig att den är restad och ingen vet när den kommer skickas. Detta är onsdagen. De fixar en låneblandare som kommer måndag.
4. Inga handtag kom med köket. De är också på väg och ska komma denna veckan. Men idag är det torsdag kväll och har inte hört något.
5. En lucka är monterad så det är en större glipa än alla andra luckor.
6. Färdigborrade hålen till att fästa underskåpen ihopa, finns inte på alla skåp. På köksön är det på sidorna som ska vara utåt men inte där de ska sitta ihop tydligen ingår inte skruvarna till att montera skåpen, de borde ju skickas med eller läggas till ordern om man nu ska kumma montera ihop skåpen.
7. Metalringar att sätta på sockel fötterna, för att fästa köksön fanns inte heller. Kommer också om 2 veckor.
Så nu till fråga:
Har vi först och främst rätt att låta hth betala för monteringen av den riktiga kranen när den kommer. Vi ska väl inte behöva betala för lånekranens montering och den nya?
Kan vi begära ersättning för alla dessa brister som gör att vi inte kan använda vårt kök fullt ut på minst 2 veckor? Vad har vi för rättigheter. Kan ju inte ens öppna lådorna ordentligt utan handtag.
Beställningen gjordes för 8 veckor sen, varav 4 veckor var det spickat (inga ändringar kunde göras).
Första gången vi köpt kök
1. Ett högskåp var i sönder. De kunde skicka en ny stomme. Hade betalt för ett färdig monterat. Nu skulle vi själva få lontera om det nya och sen själva köra och slänga det gamla.
Sa att vi inte ville det. Så vi ska då täcksidor.
2. En täcksidor var inte beställd, levverans om 2 veckor tillsammans med täcksidor till stommen.
3. Nya blandaren var inte där, var på väg när vi ringde, dagen efter visar det sig att den är restad och ingen vet när den kommer skickas. Detta är onsdagen. De fixar en låneblandare som kommer måndag.
4. Inga handtag kom med köket. De är också på väg och ska komma denna veckan. Men idag är det torsdag kväll och har inte hört något.
5. En lucka är monterad så det är en större glipa än alla andra luckor.
6. Färdigborrade hålen till att fästa underskåpen ihopa, finns inte på alla skåp. På köksön är det på sidorna som ska vara utåt men inte där de ska sitta ihop tydligen ingår inte skruvarna till att montera skåpen, de borde ju skickas med eller läggas till ordern om man nu ska kumma montera ihop skåpen.
7. Metalringar att sätta på sockel fötterna, för att fästa köksön fanns inte heller. Kommer också om 2 veckor.
Så nu till fråga:
Har vi först och främst rätt att låta hth betala för monteringen av den riktiga kranen när den kommer. Vi ska väl inte behöva betala för lånekranens montering och den nya?
Kan vi begära ersättning för alla dessa brister som gör att vi inte kan använda vårt kök fullt ut på minst 2 veckor? Vad har vi för rättigheter. Kan ju inte ens öppna lådorna ordentligt utan handtag.
Beställningen gjordes för 8 veckor sen, varav 4 veckor var det spickat (inga ändringar kunde göras).
Första gången vi köpt kök
Ersättning är mestadels goodwill från företaget, hade varit skillnad om köket inte va användbart.
Låter som att ni bygger köket själva då kan man inte kräva att köksföretaget ska montera det, men man kan alltid fråga.
Dra till med något ni känner själva kan vara rimligt, jag personligen hade inte pratat summor förens köket är 100% färdigt. Dokumentera all ni är med om, och dra en slutsats av det sen.
Låter som att ni bygger köket själva då kan man inte kräva att köksföretaget ska montera det, men man kan alltid fråga.
Dra till med något ni känner själva kan vara rimligt, jag personligen hade inte pratat summor förens köket är 100% färdigt. Dokumentera all ni är med om, och dra en slutsats av det sen.
Allt skulle komma färdigmonterat. Alltså ett skåp skulle komma med alla lådor och skenor färdigmonterat.Luddis_1 skrev:Ersättning är mestadels goodwill från företaget, hade varit skillnad om köket inte va användbart.
Låter som att ni bygger köket själva då kan man inte kräva att köksföretaget ska montera det, men man kan alltid fråga.
Dra till med något ni känner själva kan vara rimligt, jag personligen hade inte pratat summor förens köket är 100% färdigt. Dokumentera all ni är med om, och dra en slutsats av det sen.
Inte intresserad av att de ska montera det men gärna att de skickar med sakerna så vi faktiskt kan montera det.
Vi kan inte använda köket än då vi får vänta på de delar som saknas innan vi kan montera klart det. Är lite så att kan inte göra klart rn del förr än vi gjort en annan del och den delen kan vi inte göra förr än grejerna kommer. :s
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 010 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 010 inlägg
Ersättning för det som kallas "sveda och värk" brukar man inte kunna få ersättning för enligt konsumenttjänstlagen utan bara direkta utgifter.Eraze skrev:
Så i med vi behöver anlita en vvsare 2 gånger för samma installation då vi först ska ha lånekran. Så kan vi be dom att betala den andra fakturan.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 010 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 010 inlägg
Som jag uppfattar det ska ni antingen inte behöva betala en rörmokare fler gånger än avtalat, dvs. HTH får dit någon och betalar den personen, eller så ska ni få ersättning för att ni har en extra utgift pga. deras dåliga leverans. Läs gärna på Konsumentverkets webbplats om Konsumentköplagen (om ni bara har köpt varor) eller Konsumenttjänstlagen (om det även ingår någon tjänst inne i huset t.ex. uppsättning eller anslutning av vatten).Eraze skrev:
Jag har byggt flera kök. Ikea slår alla dyra strulputtar i branschen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur bäst få bort det vi tror är svartmögel på köksbänk i nyköpt hus?
Miljö & Hälsa -
Ny köksfläkt, låter som en Vertolhelikopter!
Teknik -
Hur hanterar man bristande kvalitet och service från en leverantör? Vi har köpt en FM Matsson 9000E köksblandare som klickar efter installation .
Hemma hos -
Integrerade vitvaror i platsbyggt kök
Kök -
Köpt lägenhet med hemsnickrat(?) kök
Kök