Hej!
Jag har en hall i anslutning till trappan där vi precis blivit klara med renoveringen av rummet ovanför trappan och ska nu fortsätt neråt. Min fråga gäller stenväggen med utanpåliggande el,

Vad är smartaste och bästa lösningen för att gömma kablarna som ligger utanpå Stenvägen. Jag tänker osb eller gips. Rummet används som en extra hall så de ska fästas både hatthylla och element osb på väggen efter att elen byggts in.

Kablarna på väggen bygger 15mm så en läkt/regel som bygger något mer än detta måste användas. (Det är ett litet utrymme så vill stjäla så lite plats som möjligt)

Ytan skall målas när bygget är klart. Hoppas någon har något bra tips
 
  • Renoverad hall med synliga elledningar och hatthylla på en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hall med klädförvaring och utanpåliggande kablar längs en stenvägg, i behov av elinstallation gömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Kablarna ser inte ut att vara särskilt omsorgsfullt/korrekt installerade, för glest klamrade. Skall du ändå bygga på väggen så kan du antingen göra om elen så den blir infälld, eller om du vill bygga så tunn vägg som möjligt, dra om elen utanpå den nya väggen - men då låta någon som kan klamra kabel snyggt göra det.
Det finns tillåtna lösningar för att bygga in kablarna som sitter, men det är inte praxis i Sverige.
 
B
Av bilden att döma är kablarna rätt gamla, och installationen är inte så snygg. Jag skulle överväga att byta dem i samband med renoveringen. Kablar har faktiskt en begränsad livslängd, i alla fall vissa typer tenderar isoleringen att falla i bitar om man rör vid dem (t.ex. gör en omkoppling), när de är riktigt gamla.

Byter du dem kan man väl med fördel fräsa in de nya ledarna i väggen i vp-rör, och putsa över det hela eller spackla, för att få de typ av ytskikt du nu önskar. Dessutom så förlorar du inget av utrymmet.
 
Det skall vara möjligt att byta kablar utan att riva en vägg. Så att bara bygga en vägg framför är inte ok. Vet du vart kablarna tar vägen? Beroende på hur det ser ut kan det vara möjligt att dra nya VP-rör eller flexslang i stället för kablarna och sedan bygga den tilltänkta väggen framför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.