Var skulle du placera ett enkelgarage, 25-30 m2, på denna tomt? Jag är väldigt tacksam för kreativa förslag.

Det är ett äldre hus i ett samhälle med grannar i tomtgräns. Grannarnas tomter och hus är ungefär som vårat. Som jag försökt beskriva med bild så är det en långsmal tomt som sluttar från allmän väg ner till sjön.
Bostadshuset är ett sutteränghus och den relativt plana ytan som är mellan gäststugan och bostadshuset är den enda yta vi kan använda för uteaktiviteter. I praktiken är ytan inte så stor som det verkar pga växthus, fruktträd etc. Hela tomten är hård och körbar. Jag använder ofta den "plana" ytan bakom huset för att vända bilen, lasta av/på byggmtrl/skräp, köra in ved och lägga bakom gästhuset..... därför vill jag inte bygga garage så det blockerar infart på bakgården.
Vi har inga begränsningar i byggnadsyta på tomten men som vanligt gäller grannens godkännande om det är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Vi har ingen anledning tro nån av grannarna skulle neka oss bygga ända till 1 m från gräns bara det ligger vettigt i förhållande till deras resp hus och uteplats.

Riva gäststugan och bygga garage? Ja, det skulle passa bra men känns ledsamt i själen för det är en väldigt gammal och helt frisk byggnad.
På ytan mellan väg och hus? Ja, är ju helt oanvänt nu men vi vill ha kvar fönster på den husgaveln för att få in ljus (morgonljuset där är magiskt). Och det lutar.

Kanske skulle man göra om bostadshuset till garage och flytta in i gästhuset :)

Ritning av en långsmal tomt med måttangivelser som visar husets, gäststugans placering och sluttningar mot en sjö och allmän väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lär inte få bygglov utan 6+ meter mellan väg och garage så då faller tanken på garage mellan hus och väg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du lär inte få bygglov utan 6+ meter mellan väg och garage så då faller tanken på garage mellan hus och väg.
tack för inlägg men vill du utveckla ditt svar så jag förstår vilka regler som styr. Menar du att garage inte får placeras på den ytan mellan vägen och huset oavsett hur man vänder garaget? Mig veterligen har jag ingen prickmark på tomten.
 
O Olaf3 skrev:
tack för inlägg men vill du utveckla ditt svar så jag förstår vilka regler som styr. Menar du att garage inte får placeras på den ytan mellan vägen och huset oavsett hur man vänder garaget? Mig veterligen har jag ingen prickmark på tomten.
Man ska kunna parkera en bil framför garaget. Och därför räknas det att det ska finnas en yta på 6 meter framför.
 
T Tokerydan skrev:
Man ska kunna parkera en bil framför garaget. Och därför räknas det att det ska finnas en yta på 6 meter framför.
Ok tack för det. Det betyder alltså att jag kan bygga ett garage där om jag gör dess infart parallell med vägen, framför huset. Och garaget med bakgavel mot grannen.
 
O Olaf3 skrev:
Ok tack för det. Det betyder alltså att jag kan bygga ett garage där om jag gör dess infart parallell med vägen, framför huset. Och garaget med bakgavel mot grannen.
Ja, om du får ok med att det placeras innanför 4.5-metersgränsen från berörda runtomkring.
 
K Kane skrev:
Ja, om du får ok med att det placeras innanför 4.5-metersgränsen från berörda runtomkring.
Samt att det är ok att ha en byggnad så när vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cheesen
Jag förespråkar aldrig vidbyggt garage men i det här fallet kanske det är lämpligt att göra en utbyggnad av huset mot vägen och inreda denna utbyggnad som garage. men det blir lite krångligt att komma in och ut ur garaget. Garaget kanske inte behöver vara hela husets bredd utan man gör ett tak över en del av gården framför porten.
Situationsplan med måttangivelser som visar bostadshuset, föreslagen carport och gäststuga i relation till markens lutning och vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår att sluttningen från vägen ställer till det en del, men om du får bygglov för detta så är det nog en bra lösning. (Tror dock att det är svårt att få bygglov så nära vägen)
Passa samtidigt på att gräva och dränera om hela huset så slipper du framtida problem med tillrinnande vatten uppifrån.

Alternativet är ju att bygga där du antagligen har bilen idag nämligen norr om huset (Samma sak där kan vara svårt att få bygglov så nära tomtgränsen.)

Nedanför huset förstår jag att ni inte vill bygga då ni bygger bort utsikten mot sjön.


Men frågan är väl vad ni ska ha garaget till... kanske är en "Veranda" mot sjön bättre. En stor stenläggning under tak kan ju vara en utmärkt carport under den snöiga årstiden. under sommaren har ni en utmärk uteplats där ni kan grilla korv med utsikt över sjön i stora sällskap även om det regnar.
 
B
Svårt att se att man skulle få ok att bygga närmre än 4,5m till vägen.

Spontant tycker jag att det kanske passar bäst i direkt anslutning till gästhuset, men det var ju inte så kul iom att vaxthur m.m. fanns där.
Men går det inte flytta infart till andra sidan huset och bygga garaget en bit ner där?
 
Om ni bygger det bredvid huset med garageport på båda sidor så kan du fortfarande köra i på bakgården.
 
Så här skulle jag nog byggt det:
Illustration av byggprojektet med mått för bostadshus, garage och gäststuga på kuperad tomt.
Sedan får du väga nackdelarna mot fördelarna
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
i det här fallet kanske det är lämpligt att göra en utbyggnad av huset mot vägen och inreda denna utbyggnad som garage
Håller med. Jag skulle dock satsa på att lägga garaget förskjutet mot huset från infartsvägen sett. Det ger också fördelen att man kan göra en trepunktsvändning så att man slipper backa in från/ut på allmän väg.

Det blir en massa grävande, men har man tur med fönsterplacering kan man kanske få in garaget under befintlig fönsterlinje.

Jag gissar att även om det inte finns någon prickmark så kan nog vägområdet gå in ett par meter på TS fastighet, så ett vidbyggt garage med infart parallellt mot vägen är nog enda möjligheten om man ska kunna bygga framför huset.
Ritning över en fastighet med bostadshus, gäststuga, höjdkurva och förslag på garageplacering i förhållande till allmän väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bra inlägg. God ide att dränera om som steg 1 i garageprojektet. Jag ska göra en ritning med garage mot huskroppen och längs med vägen som Nötegårdsgubben skissar och ta med bygglovshandläggaren på kommunen. Då får jag reda på om det är ett möjligt alternativ.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Kolla detaljplanen först så inte 6 m närmast vägen är prickad mark, så är de där jag bor och då kan man aldrig få bygglov i den riktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.