Jag har nyligen köpt ett fritidshus där säljaren hade tecknat Anticimex försäkring Varudeklarerat som bl a ska täcka fel som besiktningsmannen missat.
Nu har vi upptäckt att det nybyggda garaget har ett konstruktionsfel. Det har endast längsgående takbjälkar och detta har orsakat att taket börjat bukta inåt. Anticimex har nu varit ute och inspekterat och medger att det är ett fel i konstruktionen men säger sedan:
"Några följdskador till följd av detta kunde dock inte noteras.
Vi finner inte efter vår skadebesiktning att några följdskador uppkommit, och vi
finner det heller inte klart att bärigheten i garaget/carporten är påverkad i sådan
omfattning att någon åtgärd är skälig och nödvändig."
Jag kan inte tillräckligt mycket för att kunna avgöra om detta stämmer, men med tanke på att taket inte lutar särskilt mycket känns det otryggt om det t ex kommer mycket snö. Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Tror ni det är någon idé att gå vidare och bråka med dem? Eller går det att få som ett dolt fel gentemot säljaren?
 
Som jag tolkar det du skriver, så anser AC inte att felet behöver åtgärdas. I så fall kan jag förstå deras inställning. Och det är mycket möjligt att konstrulktionsfelet "bara" innebär lite större nedböjning av bjälklaget än gällande toleranser.

Men frågan är väl lite hur grovt felkonstruerat det är. Kommer nedböjningen att öka, finns det risk att taket rasar vid mycket snö osv. Där kanske du borde ta in råd från en fristående byggnadsingenjör.

Om det börjat bukta in mycket, så låter det som ett solklart fel.
 
Blir det mycket snö på taket får du göra som oss övriga, skotta taket.
Är det ett kallgarage öppet till nock så var det inspekterbart och då går det inte som dolt fel.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det ett kallgarage öppet till nock så var det inspekterbart och då går det inte som dolt fel.
Men nu var det ”varudeklarerat”, då täcker samma försäkring både dolda fel, och sådant som bes. mannen borde anmärkt på.

Här låter det ju som AC har ”erkänt” att det är ett ersättningsbart fel, men inte anser att det behöver åtgärdas, därmed bli ersättningen noll.
 
Redigerat:
Finns bygglov på garaget ? Där kanske takets konstruktion framgår och är det inte byggt enligt bygglov så har väl AC gjort fel ?

Bilder kanske kan ge bra kommentarer från byggare etc.
 
H hempularen skrev:
Som jag tolkar det du skriver, så anser AC inte att felet behöver åtgärdas. I så fall kan jag förstå deras inställning. Och det är mycket möjligt att konstrulktionsfelet "bara" innebär lite större nedböjning av bjälklaget än gällande toleranser.

Men frågan är väl lite hur grovt felkonstruerat det är. Kommer nedböjningen att öka, finns det risk att taket rasar vid mycket snö osv. Där kanske du borde ta in råd från en fristående byggnadsingenjör.

Om det börjat bukta in mycket, så låter det som ett solklart fel.
Ja, vi får nog börja med att ta dit någon som får titta på konstruktionen så vi får en egen bedömning. Om det stämmer att det inte är ett problem så är ju saken ur världen.
 
F fusion skrev:
Finns bygglov på garaget ? Där kanske takets konstruktion framgår och är det inte byggt enligt bygglov så har väl AC gjort fel ?

Bilder kanske kan ge bra kommentarer från byggare etc.
Ja, det finns bygglov men ritningsunderlaget är otroligt knapphändigt och de här detaljerna finns inte med. Vi har pratat med en person på kommunen som medgav att ritningarna var alldeles för dåliga och att de inte borde räckt som underlag.

Jag har tyvärr inga bra bilder men får ordna det.
 
  • Gilla
alianli
  • Laddar…
Vi tog hit en snickare som bedömde att takbjälkarna var kraftigt underdimensionerade och rekommenderade att vi skulle sätta dit en tvärgående balk. Han räknade ut vilken dimension det borde ha varit och skickade oss det underlaget som vi skickade till Anticimex tillsammans med en offert på jobbet. De ändrade sig då på en gång och godkände det. Så det lönade sig att stå på sig!
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.