Detta är någon typ av tjärlim (luktar iallafall tjära)

Innehåller det med stor sannolikhet asbest?
Om det gör det, vad gör jag nu?
Har asbestnoja och golvläggaren sa att inget prov för asbest behövde tas innan golvet revs för att det med all säkerhet inte innehåller någon asbest. Nu ser det ut såhär och jag är jätte stressad. Är detta svartlim innehållandes asbest? Vad gör jag isåfall nu, har vi då asbest i hela luften hemma? Kan klickgolv läggas rakt över detta?
Hoppas att någon kan komma med snabba svar
 
Redigerat:
Snabba analyser av asbestinnehåll i grejor är svårt att göra från en bild på ett forum.
Du har ju fått en kommentar från en golvläggare som sannolikt har varit på plats, om du inte är nöjd med detta bör du skicka in ett prov för asbestanalys.
 
oavsett vad så är det inget som sprids i luften, det är bundet i limmet. Du behöver inte vara rädd på det viset.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Luktar tjära då kan det vara PAH. farligt det med.
 
R
Hur gammalt är huset. Hade svart klägg när jag bytte golv hos oss. Lägenhet byggd 49. Ett eländigt klägg som en blandning av asfalt och tjära ingen asbest dock. Men rekommenderar mask dock då det kändes i halsen när man skrapade bort eländet.
Tycker om man river i gammalt mög är det bäst att bära mask med partikelfilter för att vara på säkra sidan.
PS . Klägget testades inte asbest DS
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Staffans2000
Ts var senast inne här i februari.

Staffan
 
R
Mer en allmänt råd, Hundra frågor om asbest går igenom forumet. Golvlim är ju inte det vanliga för asbest. Men röja i gammalt mög kan vara farligt även om det inte är asbest. Många roliga kemikalier har används. Se till golvlim som användes 80-90 talet rena skräckfilmen fast de skulle vara dom nya vänliga. Använda mask med partikelfilter är alltid att rekommendera vid rivning osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.