Jag är i stånd till att installera ett 30 tal solceller på vår villa. Jag har tagit in offerter från 5 leverantörer, varav två varit på plats och tittat. Priser mellan 125 -190 000:- Jag skulle gärna ta emot Era synpunkter på leverantörer som allmänt anses som duktiga och gärna också prisvärda utan att det är lågprisprodukter som avses. Jag är mycket nyfiken på Er som gjort installationer de senaste två åren.

Installationen görs i Stockholmsområdet.

Tack på förhand'
Mats
 
Tips är att kontakta den lokala energi och klimatrådgivaren.

Det är en kostnadsfri och oberoende tjänst som finns i alla Stockholms-kommuner.

De kan även utvärdera olika offerter och ge oberoende råd.
 
  • Gilla
Kim Andersson6 och 1 till
  • Laddar…
energiradgivningen.se

Finansieras av Energimyndigheten..
 
B Boende45 skrev:
energiradgivningen.se

Finansieras av Energimyndigheten..
Tack för tipset
 
N Nova07 skrev:
Jag är i stånd till att installera ett 30 tal solceller på vår villa. Jag har tagit in offerter från 5 leverantörer, varav två varit på plats och tittat. Priser mellan 125 -190 000:- Jag skulle gärna ta emot Era synpunkter på leverantörer som allmänt anses som duktiga och gärna också prisvärda utan att det är lågprisprodukter som avses. Jag är mycket nyfiken på Er som gjort installationer de senaste två åren.

Installationen görs i Stockholmsområdet.

Tack på förhand'
Mats
Alla jag har varit i kontakt med har känts seriösa, verkar vara ett bra område på det sättet.

Men jag är särskilt väldigt imponerad av Takkraft i Stockholm.
 
Hej

jag har inte hört talas om Takkraft, De jag tittat på är Ecokraft, Solel, Svea Solar, Solenergi, Gosol och Stockholm solenergi. Någon med erfarenhet från någon av dessa?

Vi avser att placera ett 30-tal på tre delar av vårt tak. Inga optimerare då vi hört från en del att de krånglar mer än de gör nytta. Jag har valt bort de stora drakarna (kanske förutom Svea solar) då de ofta arbetar med underentreprenörer och endast flaggar med sitt varumärke. De är också förhållandevis dyra då de har en hel del overheadkostnader.
Jag hade tänkt försöka hålla mig omkring SEK 150 000 efter rabatter/avdrag. Kvalitet går dock lite före pris. Inga klåpare på vårt hus. Har också upptäckt att en del tar oskäligt mycket i betalning vid beställning. Detta gör oss lite fundersamma. Vi betalar gärna en liten del vid leverans, därefter resten vid godkänd slutbesiktning.

Vi bor på 180 kvm med 1 plan och vattenburen golvvärme. Nyinköpt frånluftsvärmepump Nibe F730 i kombination med solcell gör att vi säkerligen kvalificerar oss i energiklass B med råge, vilket gör ytterligare 0.10% i ränterabatt på våra redan låga 1.8% lån. Tidigare ca 25 000Kwh efter solcell och ny frlvp hamnar vi på ca 8-10 000kwh/år inkl hushållsel.
 
  • Gilla
Dumavi och 1 till
  • Laddar…
N Nova07 skrev:
Hej

jag har inte hört talas om Takkraft, De jag tittat på är Ecokraft, Solel, Svea Solar, Solenergi, Gosol och Stockholm solenergi. Någon med erfarenhet från någon av dessa?

Vi avser att placera ett 30-tal på tre delar av vårt tak. Inga optimerare då vi hört från en del att de krånglar mer än de gör nytta. Jag har valt bort de stora drakarna (kanske förutom Svea solar) då de ofta arbetar med underentreprenörer och endast flaggar med sitt varumärke. De är också förhållandevis dyra då de har en hel del overheadkostnader.
Jag hade tänkt försöka hålla mig omkring SEK 150 000 efter rabatter/avdrag. Kvalitet går dock lite före pris. Inga klåpare på vårt hus. Har också upptäckt att en del tar oskäligt mycket i betalning vid beställning. Detta gör oss lite fundersamma. Vi betalar gärna en liten del vid leverans, därefter resten vid godkänd slutbesiktning.

Vi bor på 180 kvm med 1 plan och vattenburen golvvärme. Nyinköpt frånluftsvärmepump Nibe F730 i kombination med solcell gör att vi säkerligen kvalificerar oss i energiklass B med råge, vilket gör ytterligare 0.10% i ränterabatt på våra redan låga 1.8% lån. Tidigare ca 25 000Kwh efter solcell och ny frlvp hamnar vi på ca 8-10 000kwh/år inkl hushållsel.
N Nova07 skrev:
Hej

jag har inte hört talas om Takkraft, De jag tittat på är Ecokraft, Solel, Svea Solar, Solenergi, Gosol och Stockholm solenergi. Någon med erfarenhet från någon av dessa?

Vi avser att placera ett 30-tal på tre delar av vårt tak. Inga optimerare då vi hört från en del att de krånglar mer än de gör nytta. Jag har valt bort de stora drakarna (kanske förutom Svea solar) då de ofta arbetar med underentreprenörer och endast flaggar med sitt varumärke. De är också förhållandevis dyra då de har en hel del overheadkostnader.
Jag hade tänkt försöka hålla mig omkring SEK 150 000 efter rabatter/avdrag. Kvalitet går dock lite före pris. Inga klåpare på vårt hus. Har också upptäckt att en del tar oskäligt mycket i betalning vid beställning. Detta gör oss lite fundersamma. Vi betalar gärna en liten del vid leverans, därefter resten vid godkänd slutbesiktning.

Vi bor på 180 kvm med 1 plan och vattenburen golvvärme. Nyinköpt frånluftsvärmepump Nibe F730 i kombination med solcell gör att vi säkerligen kvalificerar oss i energiklass B med råge, vilket gör ytterligare 0.10% i ränterabatt på våra redan låga 1.8% lån. Tidigare ca 25 000Kwh efter solcell och ny frlvp hamnar vi på ca 8-10 000kwh/år inkl hushållsel.
Sprang på dem på Offerta, var riktigt seriösa killar som absolut visste vad de gjorde. Tror de just börjat köra eget.

Hursomhelst tror jag som du att det är bra å stanna borta från de större, du vill att jobbet ska göras av någon ruttad å kunnig, inte ett gäng halvt nyanställd som har någon mellanchef som jagar efter dem, typ. Naturligtvis finns det bra installatörer på större firmor, men blir lite av ett lotteri vem man får.

Hade en schysst rörmokare hos mig i 50-års åldern precis innan jul som försäkringsbolaget skickade från en större firma. Efter ett tag upptäckte jag hade han inte hade koll på att en det fanns olika sorters gängor med samma ytterdimension. Han fick ringa chefen hela tiden. Säkert bara jobbat ett par år. Det gick jättebra, bara ett läckande element som skulle pluggas, men det kan bli tokigt med fel person på fler plats.
 
Det är nog så att det är inte den övertrevlige säljaren som utför jobbet. När du väl har skrivit på och köpt, skickas ett gäng montörer ut som du aldrig har fått träffa. Kommer firman ut och tittar på jobbet, är det också troligen endast säljaren, och inte montörer som kommer att utföra jobbet.
 
N Nova07 skrev:
Hej

jag har inte hört talas om Takkraft, De jag tittat på är Ecokraft, Solel, Svea Solar, Solenergi, Gosol och Stockholm solenergi. Någon med erfarenhet från någon av dessa?

Vi avser att placera ett 30-tal på tre delar av vårt tak. Inga optimerare då vi hört från en del att de krånglar mer än de gör nytta. Jag har valt bort de stora drakarna (kanske förutom Svea solar) då de ofta arbetar med underentreprenörer och endast flaggar med sitt varumärke. De är också förhållandevis dyra då de har en hel del overheadkostnader.
Jag hade tänkt försöka hålla mig omkring SEK 150 000 efter rabatter/avdrag. Kvalitet går dock lite före pris. Inga klåpare på vårt hus. Har också upptäckt att en del tar oskäligt mycket i betalning vid beställning. Detta gör oss lite fundersamma. Vi betalar gärna en liten del vid leverans, därefter resten vid godkänd slutbesiktning.

Vi bor på 180 kvm med 1 plan och vattenburen golvvärme. Nyinköpt frånluftsvärmepump Nibe F730 i kombination med solcell gör att vi säkerligen kvalificerar oss i energiklass B med råge, vilket gör ytterligare 0.10% i ränterabatt på våra redan låga 1.8% lån. Tidigare ca 25 000Kwh efter solcell och ny frlvp hamnar vi på ca 8-10 000kwh/år inkl hushållsel.
Vi är också intresserade av att installera solceller och har precis varit i kontakt med två leverantörer, har hus i Huddinge området så dela gärna med dig av bad du anser om de företagen du varit i kontakt med.
 
Kan rekomendera Helios el solkraft som finns i södra Stockholm installerade solpaneler hos mig i oktober, jag är supernöjd. Visste vad dem gör och framförallt inga extra kostander förrutom det som offererades.
 
Vi anlitade GoSol för att installera en anläggning på 8,2kW. Allt blev klart inom budget och ett par veckor innan tidsplan. Stark rek.
 
nova07,
Är det 3 separata tak som har olika väderstreck och kanske olika takvinkel som ni tänker lägga solcellspaneler på? Ta några extra paneler på taken kostar inte mycket extra när ändå jobbet ska utföras.

Kontakta lokala solcellsfirmor på orten då de oftast är hjälpsamma vid ev. framtida problem. Dessutom slipper du nog en fördyrande mellanhand som du får om du köper av EON eller annat stort energibolag, eftersom EON troligen själva inte installerar utan låter billigaste underleverantör göra en installation. Två företag som ska tjäna pengar på dig. Dessutom kan man anta att underleverantören inte är villig att göra något ytterligare t.ex. framtida hjälp vid problem, pga prispressats av stora energibolaget och tjänar kanske inte ett dugg på jobbet.

Där ser man, föregående inlägget från en person som har gjort totalt 1 st inlägg på hela formet byggahus. Det kom nästan alltför lägligt. Kanske man ska undra varför det lades in?
 
Redigerat:
Arnodt

Två tak i sydläge och ett i sydväst.

Jag delar dina synpunkter. Jag har tagit in de antal solceller jag kan med hänsyn till estetik och praktisk installation. Nu återstår att välja lev. bland de fyra jag har fastnat för. Tre ligger ganska lika rent ekonomist och en av de större sticket ut prismässigt. Skiljer en hel del. En viktig aspekt att tänka på är att välja en installatör som finns kvar om några år. När det gäller solcell och likriktare, fästanordning mm så är det enligt min uppfattning generellt sett bra kvalitet så länge man håller sig till kända produkter. Det viktiga är att anlita en seriös leverantör där installatören varit med ett tag, är certifierad och vet vad som krävs. Och igen, viktigt att firman finns kvar när saker krånglar. I mitt arbete att finna lämplig leverantör har många okunniga klåpare visat upp sig.
 
Nu är det 2 st inlägg. Känns det bättre nu? Jag valde GoSol och var nöjd och tänkte dela med min erfarenhet. Allt gick inte helt smärtfritt men dem var proffsiga och löste alla problem under projektets gång. Finns säkert många ändra som är lika duktig.
 
Jag valde till slut Svea solar efter att en lokal entreprenör gjorde bort sig.
Fick ner priset lite plus längre garantier i köpet.
Trevlig säljare och duktiga installatörer som höll både tider och pris.
Blev även uppringd efteråt så att allt hade fungerat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.