God afton forumet.

Jag har ett rum i källaren som jag funderar på att snygga till, men har några frågor först som ni kanske kan hjälpa mig lite med.

Har en gammal fuktfläck nere i ett hörn (se bild) och efter att ha haft en person från ocab här som gjorde en fuktmätning som sa att fukt värdet inte är skyhöga men visst dräneringen behöver göras om i framtiden (dvs det är ingen panik just nu)
Men fläcken i sig är ju ganska tråkig och hade velat göra iordning detta före dräneringen. Och då kommer nästa fråga.

Hur vet jag vilken färg väggen är målad med? Tänker givetvis använda silikatfärg men tänkte om detta är någon typ plastfärg som är för tät, hur kan jag undersöka detta?

Tack på förhand!
 
  • Hörnet av ett rum i källaren med en synlig fuktfläck på den vita väggen nära golvet och en trälist samt parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? :cry:
 
Ser ut som silikat. Om den lossnar med stora flagor kan det vara plast i skiten men tror inte det.
 
Skrapa loss lite flagor och ta kort så tar du med flagorna till en färgbutik och kollar :) silikatfärg krigar sig när den blir till åren så hoppas på det och ingen plastfärg.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Skrapa loss lite flagor och ta kort så tar du med flagorna till en färgbutik och kollar :) silikatfärg krigar sig när den blir till åren så hoppas på det och ingen plastfärg.
Med krigar sig menar du att den håller? för kan som sagt inte svara på när detta var målat.
 
Haha smög sig in ett stavfel, kritar sig likt ett fint pulver :)
 
Ingen annan som skulle kunna ge en råd/tips angående detta ämne? om det går att måla över utan att det är "bortkastade pengar"
 
Silikatfärg kan du måla på nästan vad som helst så vill du vara måla så fungerar det.
Nu undrar jag om det är fuktfläckar utan undrar om det inte är mögel.
Har det kommit fukt genom färgen och orsakat missfärgningen så ät det inte en plastfärg i alla fall...
 
P-plats P-plats skrev:
Silikatfärg kan du måla på nästan vad som helst så vill du vara måla så fungerar det.
Nu undrar jag om det är fuktfläckar utan undrar om det inte är mögel.
Har det kommit fukt genom färgen och orsakat missfärgningen så ät det inte en plastfärg i alla fall...
Hur kan jag "testa" om det är mögel?
 
Är det mögel bör man kunna tvätta bort en del av det.
 
Du kanske redan har målat men silikat kan absolut inte målas på vad som helst det fäster bara på ren puts kalk eller gammal silikat men du kan nog stålborsta det där och måla med en silikonfärg som också är en mineralisk färg som andas men till skillnad från silikat fäster på det mesta
 
N
Jag säger som Bo arnold.
Du kan absolut inte måla med silikat på plastfärg etc.
Fungerar bara att måla på tidigare silikat eller kalkfärgade ytor.
Fungerar även på cd färg, cement baserad färg. Men ej med färg med plast i.
 
Varför skulle man inte kunna måla med Silikatfärg på annat än obehandlad puts eller ytor som tidigare är målade med Silikatfärg?
Självklart kan inte färgen andas om lagret under inte är diffusionsöppet men min erfarenhet är att den fäste på det mesta som tex plastfärg m.m.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
En närbild av en artikel som handlar om vad man behöver veta innan man målar en fasad, med delvis synlig bild på byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där "vad måste man veta?" gäller ju främst om man är hantverkare som ska göra jobbet en gång. Då gäller det ju att man inte ska riskera behöva komma tillbaka för småfix.
Håller med p-plats om att det är inga problem att måla med silikat över gammal färg om man vill snygga till lite hemma. Det måste ju skrapas oavsett om nån i framtiden vill göra helt rätt ändå.

Förresten ser det där ut som svartmögel och statusen bakom listerna och golvet bör kollas.
Tycker det är lustigt hur vi i Sverige generellt är livrädda för asbest men svartmögel verkar inte så farligt...
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.