God kväll!
Ska byta blandare och har stött på problem, vilket kanske är att räkna med för en total novis.

Som rubriken säger ska jag byta blandare, på den nya sitter det 10mm slätända och dessa ska kopplas till kulventilerna. Var på Bauhaus och bad om hjälp, fick en snabb demonstration och blev hemskickad med "Klämringsmutter 12mmxR10". Men nu när jag ska koppla tycker jag det känns fel. Ska jag verkligen ha en 12mm klämring till en slätända på 10mm? Gängan stämmer förövrigt.
Foton nedan

Dra åt och se glad ut?
Hand som håller i en blandarkoppling med slätände och klämring vid en kulventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämringsmutter och rördelar på träyta med förpackningen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som och jag tror besrämt det är en förminskning från 12 t 10.. (borde stå på förpackningen kan tyckas) men om ringen smiter åt slutänden utan att glappa så kör, dra åt med handkraft först, sedan 1/4 varv med nyckel.

Så här ser vatette ut btw..
Mässingsreducering för rör från 12 till 10 millimeter, glänsande yta, omarkerad förpackning.
 
Mazen Mazen skrev:
Ser ut som och jag tror besrämt det är en förminskning från 12 t 10.. (borde stå på förpackningen kan tyckas) men om ringen smiter åt slutänden utan att glappa så kör, dra åt med handkraft först, sedan 1/4 varv med nyckel.

Så här ser vatette ut btw..
[bild]
Hej!
Ringen smiter inte åt änden det minsta, väldigt mycket glapp.
 
P PowerbaitPulse skrev:
Hej!
Ringen smiter inte åt änden det minsta, väldigt mycket glapp.
Ser nu att står i rubriken att kulventilen är Vatette (trodde du köpt den på Bauhaus åxå). Bara att byta till rätt förminskning dvs Vatette.
Aldrig bra att blanda fabrikat och definitivt inte med Admirals.

Hornbach har bra sort på Vatette.. och det är föredra före tex Admiral (har kopplat en del med deras grejer och det är inte samma precision och passform som Vatette el VSH)
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Ser nu att står i rubriken att kulventilen är Vatette (trodde du köpt den på Bauhaus åxå). Bara att byta till rätt förminskning dvs Vatette.
Aldrig bra att blanda fabrikat och definitivt inte med Admirals.

Hornbach har bra sort på Vatette.. och det är föredra före tex Admiral (har kopplat en del med deras grejer och det är inte samma precision och passform som Vatette el VSH)
Okej, tack!
Får kolla med Hornbach istället och hoppas dom är bättre än Bauhaus
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ser ut som och jag tror besrämt det är en förminskning från 12 t 10.. (borde stå på förpackningen kan tyckas) men om ringen smiter åt slutänden utan att glappa så kör, dra åt med handkraft först, sedan 1/4 varv med nyckel.

Så här ser vatette ut btw..
[bild]
Förövrigt verkar det som att det är en halvkoppling jag har fått, inte en förminskining.
Vatette har en likadan som kallas halvkoppling

https://www.hornbach.se/shop/VATETT...rkromad-1946631/5109236/artikel-detaljer.html
 
P PowerbaitPulse skrev:
Förövrigt verkar det som att det är en halvkoppling jag har fått, inte en förminskining.
Vatette har en likadan som kallas halvkoppling

[länk]
Jag klurade på det först, men när jag sökte på Bauhaus så såg Admirals halvkoppling annorlunda ut (kan iofs inte lita på en bild) och med tanke på den "hjälp" du fick var jag säker på att det var just Admirals förminskning du fått. Men det förklarar isf varför den inte drar åt mot slätänden.
Som sagt, köp vatette förminskning så blir det rätt.
 
Krilleman
Vad är det för minikulventil som sitter. Vattete med dimension 15x12 eller 15x10? (16 förstoring till PEX nedåt).

Har jag missat den infon? :thinking:

Och nej, självklart ska du inte ha en halvkoppling där oavsett.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för minikulventil som sitter. Vattete med dimension 15x12 eller 15x10? (16 förstoring till PEX nedåt).

Har jag missat den infon? :thinking:

Och nej, självklart ska du inte ha en halvkoppling där oavsett.
Hej Krilleman!
Jag är så fruktansvärt grön på detta så jag vet inte riktigt vad du menar. Ytter/innerdimension? Den gamla muttern som jag lossade står det 12 på.

Alright, tror du på förminskning från Vatette som Mazen ovan?
Tack!
 
Mazen Mazen skrev:
Jag klurade på det först, men när jag sökte på Bauhaus så såg Admirals halvkoppling annorlunda ut (kan iofs inte lita på en bild) och med tanke på den "hjälp" du fick var jag säker på att det var just Admirals förminskning du fått. Men det förklarar isf varför den inte drar åt mot slätänden.
Som sagt, köp vatette förminskning så blir det rätt.
Tack så mycket för hjälpen, det löste sig med just den förminskningen!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
P PowerbaitPulse skrev:
Tack så mycket för hjälpen, det löste sig med just den förminskningen!
En lärdom man själv fått genom åren, köp rätt från början o blanda inte märken (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.