tacksam för all hjälp
Köpte fyrs och kyl 2009. Frysen fungerar men kylskåp har börjat isa.
Electrolux kylskåp
Model:ERE34200W
Productnr: 927770180

Idag öppnade jag och bestämde mig att frysa av med hårtork. Det gick bra men det tog tid. Under de plast plattor som döljer Evaporator(antar också sensor) vart bara is. Det som vi såg av isen var bara en bråkdel, det mesta var dolt bakom plasten. Jag tycker att fläkten går aldrig igång.

Vad är mer troligt som är fel? Sensor eller fläkten?
Det går att köpa delar online. Vet nån om det är svårt byta det? Ska jag satsa på nån av de två delar, båda eller nåt annat?
 
A
  • Gilla
Sokota
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
bara byt sensorn
den kommer dubbel men går att skarva för att slippa en massa jobb
går att köpa på electrolux.se
[länk]
Nu har jag beställt sensrn. Tacksam om du eller nån annan kan beskriva hur man byter ut gamla
 
A
nej det får du klura ut själv.
 
A
-helt tinat i kylen
-ta bort nedre platsjoket
-lossa stora skruven i vi plast ett kvarts varv
-ta bort nedre hållaren för förångaren
-ta bort sensorn från hållaren
- gå/kryp till baksidan av skåpet
-lossa kondensorn så mycket att du får in handen bakom den och når sladden till sensorn
-dra ut sensorn
-se till att skåpet är strömlöst
-klipp av sladden halvägs upp
-klipp av sladden på den nya sensorn lika långt
-skala båda sladdarna
-skarva ihop sladdarna
-trä tillbaks den nya sensorn in i skåpet
-fixera den och återmontera insidan
-kryp tillbaka till baksidan
-täta genomföringen
-montera tillbaks kondensorn
-sätt i sladden i väggen
-KLART
 
  • Gilla
Sokota
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
bara byt sensorn
den kommer dubbel men går att skarva för att slippa en massa jobb
går att köpa på electrolux.se
[länk]
ursäkta trådkapning men är det samma thermistor i dessa sensorer men sladdlängd och kontakter skiljer sig? Min kyldel rapporterar sensorproblem (fyrkant på displayen) men just sensorn till min modell finns inte i lager. Däremot finns andra sensorer tex till TS modell inne. Har en ER8199B kyl/frys
 
A
Ja det är rätt.
Klipp och klistra.

Frågan är vilken av sensorerna det är?
 
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt.
Klipp och klistra.

Frågan är vilken av sensorerna det är?
i mitt fall har jag endast hittat en sensor i kyldelen, ska jag leta vidare och hitta ytterligare än? I min kyl sitter sensorn på vänster sida 1/3 från botten av kyldelen och jag hade hoppat att kunna knycka tex en av de två sensorerna från https://shop.electrolux.se/kylskap-...ter/sensor-till-kylskap-komplett/p/2085611222
 
A
Om det är rätt skåp så har du en luftsensor på HÖGER sida och en förångarsensor bakom köldplattan.
för att veta vilken du skall byta får man vara uppmärksam på vilken av de små nollorna som är tända.
den uppe=förångarsensor
den nere =luftsensor

för övrigt fungerar din plan
 
electroluxaren skrev:
Om det är rätt skåp så har du en luftsensor på HÖGER sida och en förångarsensor bakom köldplattan.
för att veta vilken du skall byta får man vara uppmärksam på vilken av de små nollorna som är tända.
den uppe=förångarsensor
den nere =luftsensor

för övrigt fungerar din plan
hmm, får erkänna att jag inte kommit längre ännu men det där med sidorna känns fel i mitt fall. Till att börja med är det den övre fyrkanten som lyser i mitt fall vilket skulle innebära förångarsensorn då. Dock verkar enda sensorn jag hittar i kyldelen vara på fel sida. Framifrån sett sitter den som sagt på vänster sida ungefär 1/3 upp från botten av kyldelen ungefär där sensor 129 sitter i sprängskissen men som sagt på andra sidan.

Sprängskiss av kylskåp som visar placeringen av sensorer och komponenter med numrerade etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att detta inte stämmer kanske bara är ett sidospår dock, antar i och med att den övre fyrkanten är tänd att det inte är den givaren då utan möjligtvis den som kallas ”Avdunstningstond till kylskåp” nummer 2080861053 som gäller då som jag antar jag inte hittar i skåpet utan trycks in bakifrån då på något sätt

Etikett med modell- och serienummer för en Electrolux kylskåp, tillverkad i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
128 som du byter
lossa köldplattan och öppna låsningen för sonden
dra ut den på baksidan genom ryggen
 
Låt inte min seghet indikera att jag inte är tacksam för svaren men när jag idag skulle beställa delen möts jag ju givetvis av:

"Din modell är 21 år gammal därför har vi inga delar kvar och vi vet inte vad som kan passa, då vi bara utgår med delar till de som ska passa din model". En fråga på exakt värde på komponenten gav ju inget direkt svar men det kanske jag inte hade förväntat mig heller

Innan jag accepterar att salladen fryser tänkte jag ett sista försök med att antingen att försiktigt skala av av nuvarande (felande) sensor för att med solen i ryggen och hemlängtan se om man kan utläsa komponentvärde eller köpa den enda andra avdunstningssonden jag ser finns i lager (2085614036) och löda ihop denna med nuvarande sladd/kontakt. Vet inte vad jag frågar efter direkt men det ideala skulle ju givetvis vara lite företagsspioneri och få reda på rätt komponentvärde :cool:. Givet att det är mindre sond i änden på 2 ledare antar jag att det är en termistor det är frågan om här
 
Redigerat:
A
Ta den givaren den passar
Löd eller använd abiko eller fiskögon
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ta den givaren den passar
Löd eller använd abiko eller fiskögon
Uppdatering: Köpte ersättningssensorn och skarvade på. Diametern på sensorn var nästan dubbelt så stor som den tidigare så jag fick inte in den i samma kanal utan jag fick nöja mig med att peta in den så långt jag kunde genom frigolitisoleringen direkt innanför där kabeln förut gick in. Testkörde något dygn och kylen verkar funka som innan (y)

Stort tack! :D
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.