Hej

Ska nu dra avlopp till toaletten på övervåningen, och det kommer att ligga i mellanbjälklaget. Kollade på Rinkaby efter avloppsrör, men de har bara rör utan muff. Känns lite obehagligt att köra rör och sedan dubbelmuff i skavarna, blir ju liksom en skarv mot vattenriktningen. Törs man lita på att muffarna är helt täta eller skall jag försöka hitta rör med muff i ena änden.
 
Om du överallt skall undvika dubbelmuffar eller skarvmuffar så kommer du få köpa mååånga meter rör innan du är klar. Och spillet blir lika stort som antalet installerade meter rör.

Så vitt jag vet är skarvmuffarna godkända för användning utan förbehåll.

Köp markavlopp på Byggmax, 209 kr för 6 meter.
 
Vad är skillnaden på markavlopp och vanliga gråa rör?
 
Som jag förstått det, jag kan ha fel:

1. Markör tål högre tryck (dom är hårda) och har en bättre beständighet mot kemikalier
2. Gråa inomhusrör är uv-beständiga vilket inte markrör är (info från någon på forumet)
3. Gråa delar passar med oranga delar, det är inga problem att blanda.
 
Sonander,

jag hade sama betänkligheter som du med att använda skarvmuffar och rör utan muffar då jag la ner avloppet i badrummet. Valde därför Uponors rör med muffar. Visserligen är ju skarvmuffar godkända men jag sover bättre med vetskapen om att vattnet inte rinner"mot" några skarvar på rören.
 
Ja det känns så för mig oxå, det får kosta några kronor till men jag kanske sover bättre. Såg att Sigro har rör med muff, dock bara 2m längder men tror det räcker.
 
OM rören ligger inne i bjälklaget, finns det då någon anledning att behöva UV-beständiga rör? Kommer UV-strålningen in dit??
 
Sonander skrev:
OM rören ligger inne i bjälklaget, finns det då någon anledning att behöva UV-beständiga rör? Kommer UV-strålningen in dit??
Njet,
 
Måste säga att jag blir lite full i skratt av ert resonemang angående använda dubbelmuffar i golvet.

När man lägger ett avloppsrär i exempelvis ett golv använder man givetvis muffen som finns på röret men sedan använder man ju dubbelmuffar till resten. Dessa är precis lika säkra som muffen som redan sitter på röret. När man lägger t.ex. "avloppsgrodan" till ett badrum är det inte ovanligt att det går åt 6-8st dubbelmuffar.

Och för sista gången, till ett inomhusavlopp ska det vara grå rör och delar inte markrör. Försäkringsbolagen uppskattar inte markrör inomhus.

/Mario
 
Men rören som Rinkaby t.ex. säljer har ju ingen muff alls???
 
Mario skrev:
Måste säga att jag blir lite full i skratt av ert resonemang angående använda dubbelmuffar i golvet.
/Mario
Skönt att höra :)

Trodde att jag hade gjort fel nu när jag håller på och lägger nytt avlopp till badrummet och använder många muffar.
 
Sonander skrev:
Men rören som Rinkaby t.ex. säljer har ju ingen muff alls???
Exakt!

Då använder man helt enkelt lösa dubbelmuffar istället.

/Mario
 
Mario skrev:
Och för sista gången, till ett inomhusavlopp ska det vara grå rör och delar inte markrör. Försäkringsbolagen uppskattar inte markrör inomhus.

/Mario
Jag har pratar med Uponor som säger att det är samma sak, man använder pp-plast både inomhus och utomhus. Det är iprincip bara färgen som skiljer. Man ser heller inga problem att använda de hårda PVC-rören inomhus, ej heller att blanda de olika typerna.

Jag har också pratat med Dahl för för att få deras syn på saken - ingen ville heller tro något annat än ovanstående.

Mitt försäkringsbolag (Trygghansa) reder nu ut frågan och återkommer med besked.

Mario, exakt vad skulle skälen vara till att man inte bör blanda eller använda orangerör inomhus?
 
Trygghansa hade inte heller några synpunkter på att man använde markrör inomhus eller blandade inne och uterör.

Och lika bra var väl det för nu har jag gjutit fast mina rör....
 
varför använda markavloppsrör inne? dom är väl dyrare såvitt jag kommer ihåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.