Vi bor i ett 1,5-planshus från 70-talet och funderar på att ta bort en vägg mellan två ganska små rum på nedervåningen för att få ett stort rum istället, men kan inte avgöra om det är bärande eller om borttagandet kan leda till andra problem (sättningar, problem med golvet på ovanvåningen, mm). Jag har markerat väggen ifråga med en röd fyrkant i bilden nedan, någon som har erfarenhet och kan ge oss råd? Tack på förhand!
 
  • Ritning av 1,5-planshus med röd markerad vägg som övervägs för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av 1,5-planshus med markerad vägg i röd fyrkant för diskussion om borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det borde gå bra.
Det som inte får tas bort eller försämras är den s.k. hjärtväggen, som går ungefär mitt under takåsen längs med hela huset.
Dvs väggen som går vertikalt på bilden.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Instämmer!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Kanon, tack för hjälpen! I huspapprena från 1975 stod det att bärande väggar har 70mm regel med cc30, medan övriga också är 70mm, men cc40. Blev bara lite förvånad, eftersom man annars ofta pratar om cc60, så jag trodde att cc40-väggsrna kanske hade en stabiliserande funktion.
 
Det finns avhandlingar om måttsystematik vid byggande. De äldsta objekten går tillbaka till senromersk tid... C/c 300 mm är för att reglarna bara är 70 mm djupa. 600 mm brukar kräva 95 mm reglar. Avståndet mellan de bärande reglarna ska också stämma med golvbjälkarna (c/c 600) och takstolarna (c/c 1200).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De äldsta objekten går tillbaka till senromersk tid... C/c 300 mm är för att reglarna bara är 70 mm djupa. 600 mm brukar kräva 95 mm reglar.
Intressant det där med mått vi fortfarande använder i byggandet.
300 ±5 mm = 1 fot.
600 mm ~ 2 fot eller en Aln.

Har vi inte lämnat tummar-fot-systemet och gått in i den metriska tidsåldern för ett par hundra år sedan?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mja...OT men Volvo lämnade tumdimensioner på skruv fom årmodell -75...introduktionen av 240-serien.








(Tillägg: Mitt tiotusende inlägg, om Volvo och skruv...pffffff...)
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant det där med mått …
Har vi inte lämnat tummar-fot-systemet … för ett par hundra år sedan?
Visst har vi det. Sedan 1960-talet använder vi modulen 3M …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.