Hej! Har fönster från sent 70tal 3glas. Söker själva barnspärrsknappen och fjädern. Ngn som vet om det går få tag i? Undrar även om det verkligen är lönt att byta ut fönster från 1979 som fortfarande är fina och hela?
 
  • Närbild av ett fönster från 1970-talet med en barnspärrsknapp och dess hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en barnspärrsknapp och fjäder för 70-talsfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
N Nickolaus88 skrev:
Undrar även om det verkligen är lönt att byta ut fönster från 1979 som fortfarande är fina och hela?
Har själv treglasfönster från 82, och dom finns det absolut ingen anledning att byta. Friska och hela, inget drag. Är det lika hos dig, behåll fönstren, du kan aldrig räkna hem ett byte av dom om dom är i typ samma skick som mina.
Låt dig absolut inte luras av några dörrknackare som påstår att du måste byta nu, och givetvis påstår dom sig ha ett specialerbjudande till just dig :rofl: Finns ett antal trådar här på forumet ang misslyckade fönsterköp från dörrförsäljare ...

Ang barnspärrsknappen kanske den går att hitta hos någon av dom som säljer äldre byggdetaljer, jag har ingen koll på den biten.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Har själv treglasfönster från 82, och dom finns det absolut ingen anledning att byta. Friska och hela, inget drag. Är det lika hos dig, behåll fönstren, du kan aldrig räkna hem ett byte av dom om dom är i typ samma skick som mina.
Låt dig absolut inte luras av några dörrknackare som påstår att du måste byta nu, och givetvis påstår dom sig ha ett specialerbjudande till just dig :rofl:

Ang barnspärrsknappen kanske den går att hitta hos någon av dom som säljer äldre byggdetaljer, jag har ingen koll på den biten.
Tack det var detta jag misstänkte. Va bara att kollegan lyckades spräcka ena rutan på nyår med en champagne kork ‍♂️ men isåfall byter jag bara det fönstret. De andra kan man hålla liv i och baea slipa o måla om isåfall
 
Mats-S
N Nickolaus88 skrev:
men isåfall byter jag bara det fönstret
Bara att lämna in till glasmästaren, alternativt måttbeställa 3-glasrutan och byta själv ... kanske bäst att vänta till våren så slipper du frysa när du byter. Provisorisk lagning med silvertejp funkar säkert över vintern :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Bara att lämna in till glasmästaren, alternativt måttbeställa 3-glasrutan och byta själv ... kanske bäst att vänta till våren så slipper du frysa när du byter. Provisorisk lagning med silvertejp funkar säkert över vintern :)
Gjorde detta för ett tag sedan o de va typ lika dyrt som ett nytt fönster. Gav 4000 för en kasset som va 130×110 ‍♂️ så köper ett nytt dit . Men skönt att man kan låta resten vara. Har målat fönstren vita för ngr år sedan. Men blev inte så nöjd med resultatet. Funderar på slipa ner o måla igen
 
N Nickolaus88 skrev:
Hej! Har fönster från sent 70tal 3glas. Söker själva barnspärrsknappen och fjädern. Ngn som vet om det går få tag i? Undrar även om det verkligen är lönt att byta ut fönster från 1979 som fortfarande är fina och hela?
N Nickolaus88 skrev:
Hej! Har fönster från sent 70tal 3glas. Söker själva barnspärrsknappen och fjädern. Ngn som vet om det går få tag i? Undrar även om det verkligen är lönt att byta ut fönster från 1979 som fortfarande är fina och hela?
Hej,
Jag är själv ute efter barnspärrsknapp likt den på bilden. Har du lyckats hitta någon återförsäljare som säljer dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.