H
Hej! Jag tänkte ge mig på att försöka bygga en pinnsoffa. Jag har inte mycket erfarenhet av att bygga möbler.

Jag tänkte mig något i stil med denna, men utan handräcken: https://pinnsoffa.se/wp-content/uploads/2015/05/pinnsoffa-oljad-ek.jpg

Jag tänkte då att jag köper:
1 st limfogskiva i furu i 18 x 400 x 1200 mm som blir själva sittplatsen.
4 st rundstavar som ska fungera som ben i 33 mm
Några rundstavar till själva ryggen, i 10 mm och 2 stycken rundstavar i tjockare storlek för kanterna av ryggen.

Sedan behöver jag ju reglar att fästa benen i, då själva limfogskivan inte är tillräckligt djup. Räcker det att köpa två stycken reglar a la 35-40 cm som går under skivan på vardera sida, så att jag kan fästa benen i dessa och sedan fästa reglarna i limfogskivan underifrån?

Kommer skivan att hålla att sitta på?

Behöver jag även ha en rundstav mellan benen, som det är på bilden? Det vill säga: En rundstav mellan benen fram och bak, och sedan en rundstav som går längs hela skivan i mitten?
 
H Hallahej skrev:
Kommer skivan att hålla att sitta på?
Det beror lite på hur mycket man väger och var du placerar benen.

Rundstav mellan benen behöver du inte. Reglar räcker för att fästa. Tänk på att de ska vara torra bara så de inte slår sig.
 
H
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror lite på hur mycket man väger och var du placerar benen.

Rundstav mellan benen behöver du inte. Reglar räcker för att fästa. Tänk på att de ska vara torra bara så de inte slår sig.
Säg att den ska tåla två personer åtminstone. 150 kg?

Okej, tack! Och för att fästa rundstav i regel så använder jag en centrumborr med samma mått som rundstaven? Fungerar det med 1 mm mindre borr än rundstav tro, om jag slipar ner rundstav litegrann och trycker ner den?
 
H Hallahej skrev:
Säg att den ska tåla två personer åtminstone. 150 kg?

Okej, tack! Och för att fästa rundstav i regel så använder jag en centrumborr med samma mått som rundstaven? Fungerar det med 1 mm mindre borr än rundstav tro, om jag slipar ner rundstav litegrann och trycker ner den?
Säg att de sitter ganska jämt med sina rumpor, och lyfter benen så all tyngd kommer på stolen, då kommer den svikta lite, kanske 1cm svikt.
 
En cm svikt kommer kännas ganska mycket men är ganska ofarligt.
Ang benen så skulle jag nog köra på taperade hål och tappar.
 
H
Frustrator Frustrator skrev:
En cm svikt kommer kännas ganska mycket men är ganska ofarligt.
Ang benen så skulle jag nog köra på taperade hål och tappar.
Det låter bra!

angående taperade hål så tror jag inte att jag har verktygen eller kunskapen för det. Jag tänkte använda mig av centrumborr och lim.

sedan är det ju det här med soffben som lutar lite. Läste att man ska borra och använda sig av smygvinkel för detta, men jag kanske kör på raka ben och raka rundstavar till ryggen.
 
H Hallahej skrev:
Det låter bra!

angående taperade hål så tror jag inte att jag har verktygen eller kunskapen för det. Jag tänkte använda mig av centrumborr och lim.

sedan är det ju det här med soffben som lutar lite. Läste att man ska borra och använda sig av smygvinkel för detta, men jag kanske kör på raka ben och raka rundstavar till ryggen.
Kör du på raka ben kommer det bli en enormt stel soffa. Inte behöver du en smygvinkel, böj till eller fäst upp något med den vinkel du vill ha bara och hål intill så att du har typ den tänkta vinkeln.

Runda hål är svårare att få optimal passning på. Taperade löser sig rätt mycket själv.

Och blir inte första soffan bra är det bara att göra en ny :)

Var i landet befinner du dig?
 
H
Frustrator Frustrator skrev:
Kör du på raka ben kommer det bli en enormt stel soffa. Inte behöver du en smygvinkel, böj till eller fäst upp något med den vinkel du vill ha bara och hål intill så att du har typ den tänkta vinkeln.

Runda hål är svårare att få optimal passning på. Taperade löser sig rätt mycket själv.

Och blir inte första soffan bra är det bara att göra en ny :)

Var i landet befinner du dig?
Hur gör man rent konkret taperade hål då? Behöver jag göra något med rundstavarna också?

absolut, tänker att jag testar lite innan jag går på själva soffan. Tack så mycket för hjälpen.
 
H Hallahej skrev:
Hur gör man rent konkret taperade hål då? Behöver jag göra något med rundstavarna också?

absolut, tänker att jag testar lite innan jag går på själva soffan. Tack så mycket för hjälpen.
Taperade hål kan man göra på många sätt, beror lite på vilka verktyg man har.
Söker du på reamer kan du få många förslag. Hyvlar.se säljer veritas variant tror jag.
I den enklaste varianten gör du en konformad träbit, fäster på sandpapper på utsidan och träbitens ena ände in i skruvdragaren.

Rundstavarna behöver då såklart också vässas. Även här finns många varianter. Man kan göra en stor pennvässare av ett hyvelstål tex.
 
H
Frustrator Frustrator skrev:
Taperade hål kan man göra på många sätt, beror lite på vilka verktyg man har.
Söker du på reamer kan du få många förslag. Hyvlar.se säljer veritas variant tror jag.
I den enklaste varianten gör du en konformad träbit, fäster på sandpapper på utsidan och träbitens ena ände in i skruvdragaren.

Rundstavarna behöver då såklart också vässas. Även här finns många varianter. Man kan göra en stor pennvässare av ett hyvelstål tex.
Tack! Det ska jag kolla in.

Tror du ryggen kommer hålla eller bör jag göra på något speciellt sätt där? Tänker att man kommer luta sig bakåt och då utsätts den ju för press. Jag var lite inne på om jag skulle fästa de rundstavarna med plugg? Det vill säga - Borra hål i rundstav och pressa ner en träplugg och fästa den i soffan sedan (antingen direkt i skivan eller i en regel strax bakom skivan?)
 
H Hallahej skrev:
Tack! Det ska jag kolla in.

Tror du ryggen kommer hålla eller bör jag göra på något speciellt sätt där? Tänker att man kommer luta sig bakåt och då utsätts den ju för press. Jag var lite inne på om jag skulle fästa de rundstavarna med plugg? Det vill säga - Borra hål i rundstav och pressa ner en träplugg och fästa den i soffan sedan (antingen direkt i skivan eller i en regel strax bakom skivan?)
Nä belastningen på ryggstödet är inte i fogen utan i själva trät, får du rundstav för fibrerna löper längs med hela så kommer de noga hålla men får du där fibrerna löper snett så kommer de troligen gå av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.