Spridningen av värme blir inte samma med llvp som med lvvp förutsatt det finns ett antal radiatorer. Man kan få fuktproblem och det är lätt att det bildas kallraszoner om man blockerar väggar med soffor och annat möblemang. Djupa fönster ger också kallras om du inte har en radiator under.
 
Nja, riktigt så dramatiskt är det inte av min erfarenhet. Absolut kan temperaturen skilja sig lite mellan olika rum, men fuktproblem brukar ofta avhjälpas med en llvp, då den sätter luft i rörelse vilket just motverkar fukt- och mögelbildning.

Jag tänker även på ekonomin; det är vansinnigt mycket lägre pris på llvp + vvd kontra lvvp. Vidare har jag alltid möjlighet att använda radiatorsystemet genom vedeldning om så skulle önskas.
 
Någon luftvattenpump som går att använda för du inte för 40 000. Bara Lyfco och Norrlandsimportens grejor och de är i praktiken oanvändbara. Räkna med 110 000 för en vettig pump med varmvattenberedning.
Har du en kombipanna är väl elementen avpassade för högtemperatursystem och då fungerar inte en luftvattenpump.
Kombipannan ska du vara rädd om då vi står inför en elkris. Sätt inte vvberedaren i serie med kombipannan utan parallellt inkopplad så slipper du att pannan rostar sönder inifrån på sommaren när det kalla kommunala vattnet strömmar igenom pannan och ger kondens.
Har du två eller tre luftvärmepumpar för värmen så blir väl kostnaden för elpatron och varmvattenberedare bara småpengar.
Om pelletspriserna nu sjunker kan du stoppa in en bra beg. pelletsbrännare för 4000 och elda när du är där.
Det skulle vara min lösning
 
G Granström2 skrev:
Någon luftvattenpump som går att använda för du inte för 40 000. Bara Lyfco och Norrlandsimportens grejor och de är i praktiken oanvändbara. Räkna med 110 000 för en vettig pump med varmvattenberedning.
Har du en kombipanna är väl elementen avpassade för högtemperatursystem och då fungerar inte en luftvattenpump.
Kombipannan ska du vara rädd om då vi står inför en elkris. Sätt inte vvberedaren i serie med kombipannan utan parallellt inkopplad så slipper du att pannan rostar sönder inifrån på sommaren när det kalla kommunala vattnet strömmar igenom pannan och ger kondens.
Har du två eller tre luftvärmepumpar för värmen så blir väl kostnaden för elpatron och varmvattenberedare bara småpengar.
Om pelletspriserna nu sjunker kan du stoppa in en bra beg. pelletsbrännare för 4000 och elda när du är där.
Det skulle vara min lösning
Daikin monoblock 35 000. Daikin är vansinnigt bra vad gäller värmepumpar. Se polarpumpen.se för referens.

Vi kör fram ca 40-45 graders till lamellradiatorer. Det funkar hur bra som helst.

Jag är rädd om pannan, varför jag inte plockar bort den. Elkrisen har det snackats om sedan minst 10 år tillbaka men än har vi inte sett någonting. Visst kan den komma, men njä.
OK. Bra tanke. Jag hör gärna fler tankar om hur vvb bör kopplas in för bästa resultat.

Nej, så fungerar det inte. Tre llvp drar inte speciellt mycket mer än en, men du får bättre värme och ett mindre skört "system" (alla lägger ju inte av samtidigt).
Jag förstod inte det med elpatron. Jo, det kostar multum att köra på pannans patron jämfört med tre llvp, så det är inte ett alternativ. Dessutom värmer patronen acktanken på 500 liter genom smygvärme även om virkpumpen är avstängd.
Jag kan alltid köra ved, så pellets känns inte som en vettig lösning. Ved är väl ändå billigare(?).
 
Krokben
Silver78 Silver78 skrev:
Man kan få fuktproblem och det är lätt att det bildas kallraszoner om man blockerar väggar med soffor och annat möblemang.
Det problemet kan du ju få med radiatorer med. Sen att du kanske kan få brassa på hårdare på luft/luft pumpen för att nå ut överallt är en annan sak.
 
Krokben Krokben skrev:
Det problemet kan du ju få med radiatorer med. Sen att du kanske kan få brassa på hårdare på luft/luft pumpen för att nå ut överallt är en annan sak.
Jag hade direktverkande elpanna och kompletterade med en lvp och stängde av elpannan så att den endast drog igång som stöttning. Fick fuktproblem och begynnande mögel som försökte få fäste i putsen. Trots hjälpfläktar gav jag upp och installerade en lvvp istället. Problemet försvann direkt tillsammans med problemet jag hade med lätt kondens på fönsterna (3 glas). Lvp installerades på ovanvåningen istället för kyla varma sommardagar. Jag säger inte att man inte kan få kallzoner ändå men i mitt fall så fick jag det för att en lvp inte var tillräcklig. Jag hade behövt minst en till och då är man där i det läget när man ska beslut om att installera en eller kanske två lvp till eller en lvvp med befintligt vvs som man vet att det fungerade. Komforten är helt annorlunda lvvp mot lvp.
 
Krokben
Silver78 Silver78 skrev:
Jag hade direktverkande elpanna och kompletterade med en lvp och stängde av elpannan så att den endast drog igång som stöttning. Fick fuktproblem och begynnande mögel som försökte få fäste i putsen. Trots hjälpfläktar gav jag upp och installerade en lvvp istället. Problemet försvann direkt tillsammans med problemet jag hade med lätt kondens på fönsterna (3 glas). Lvp installerades på ovanvåningen istället för kyla varma sommardagar. Jag säger inte att man inte kan få kallzoner ändå men i mitt fall så fick jag det för att en lvp inte var tillräcklig. Jag hade behövt minst en till och då är man där i det läget när man ska beslut om att installera en eller kanske två lvp till eller en lvvp med befintligt vvs som man vet att det fungerade. Komforten är helt annorlunda lvvp mot lvp.
Jag kan förstå att det blev så om pumpen var otillräcklig, men i mitt fall så får jag varmare överallt nu med LLVP än jag hade med elpannan så har svårt att tro att det blir problem för mig. Min panna är inte avstängd med kurvan är i botten och går igång vid ca 0 grader för att småstötta mot kallras vid rutorna. Men ja, i mitt fall är det en ekonomifråga, hade hellre haft luft/vatten men hade då behövt byta ut ca 8 element till råga på det så det var uteslutet.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.