Mikael_L
Är det nästan jämt skägg vilken man väljer, eller är något fabrikat helt outstanding (och varför)

Finns det något annat vettigt till konkurrens i 2k kronor-klassen.
 
Har själv en Ds218j sen ett tag tillbaka som fungerat mycket bra, med avseende på både hastighet och stabilitet. En nackdel är dock att det är svårt att få spindown att fungera på ett tillfredsställande sätt. Många gånger per dag snurrar den upp diskarna utan att jag aktivt använder disken. Det kan dessutom vara svårt att hitta vad det är som får den att starta. Ur en livslängdssynpunkt för diskarna är det nog bättre att låta dem gå kontinuerligt än flera start/stopp per dag. Så det kan vara värt att kolla om detta fungerar smidigare på Qnapen, om det är en funktion du vill använda.
 
Mikael_L
Japp, nästan glömt tråden ... :oops:

Det blev ju liksom ingen livlig aktivitet direkt . :thinking:

Nåja, jag valde en QNAP TS-228, och nu är den up'n running med 2 st WD red 4TB sedan snart en vecka sedan.

Jag har inte hunnit kolla upp så mycket, la första dagen en del tid på att försöka förstå och greja med snapshots, fick liksom inte till något vettigt som jag tyckte gav mig användbart mervärde. Så jag skrotade detta helt, men det var kanske bara jag som inte fattade finessen och hur det fungerar/ska fungera.

Har lagt in en app i telefoner som automagiskt synkar bilderna från telefonen till NAS när man väl är hemma, trevlig finess helt klart. Men jag fick bara till enkelvägssynk, dvs ändrar jag eller rensar bilder på NASen så synkas det inte tillbaka till telefonen. Och om jag ändrar i telefonen så vet jag inte riktigt vad som händer. Jag har lite mer att kolla upp i detta.
Sen är jag idag inte heller säker hur jag vill ha synk, att det synkar åt alla håll är ju bra, om man t.ex. rensar skräpbilder är det ju tråkigt att ha en kopia kvar på annan plats. Men råkar man oavsiktligt förstöra något är det ju tvärtom trevligt att det inte ändras på den andra platsen. :thinking: :cool:

Jag har också provat lite FTP, funkade med anonym inlogg i alla fall. Men det blev plötsligt väldigt mycket konstiga inloggningar, fy tusen vad mycket sökmotorer det är igång där ute och trålar i nätet efter öppna portar ... :surprised: :rolleyes: :dizzy:

Nu har jag lösenordsskyddat (user/pass) men har inte hunnit kolla det ännu. Det är liksom ingen ide att ropa "Hurra" förrän man kollat funktion offsite, dvs inte från samma LAN.

Vad gäller spindown på diskar kollade jag det nu, jag kan välja tider på mellan 5 min och 1 timme (vad jag kunde se), men ska försöka kolla upp det lite mer framöver, dvs mest hur det fungerar.
Om jag läser på spindown på nätet så verkar det finnas lika många åsikter som skribenter, många menar upp 24/7 är det rätta, många andra tycker diskarna ska få stanna ganska snart efter inaktivitet. En del förespråkar shedulad stryning, dvs spindown ska tillåtes under t.ex. natten.

Vad finns det för åsikter från forummedlemmarna?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också provat lite FTP, funkade med anonym inlogg i alla fall. Men det blev plötsligt väldigt mycket konstiga inloggningar, fy tusen vad mycket sökmotorer det är igång där ute och trålar i nätet efter öppna portar ... :surprised: :rolleyes: :dizzy:
Idag såg jag loggen (jag brukar inte kolla den annat än ifall jag ändå har något annat "ärende" i NASen).
Jag märkte att jag hade hundratals misslyckade inlogg den 16/12, lite före jul alltså.
Och sen var det en storm med försök till inlogg den 24/11, mellan dessa två dagar bara sporadiska försök.

Är det någon som vet, brukar det komma sådana här stora attacker lite då och då, eller vad kan det vara för anledning till att så många försökt komma in på ftp just dessa datum, men inte annars?
 
Var hittar man loggen i Synologen?
 
Mikael_L
Det är kanske olika beroende på NAS och programvara, men i min qnap:
kontrollpanelen/säkerhet/systemlogg
Sen kan jag välja filter, för att se avvisade anslutningsfösök t.ex:
anslutningslog och varning
 
Hittade det i min Synology DS918 nu. Man behövde installera ett paket i paketcentret. Jag hade 6 st avvisade försök under 2020.
 
Mikael_L
K Kane skrev:
Hittade det i min Synology DS918 nu. Man behövde installera ett paket i paketcentret. Jag hade 6 st avvisade försök under 2020.
Ja det var lugnt, jämfört med mina flera hundra försök.

Är det mot port 21, ftp, alltså som du haft endast 6 inloggningsförsök under ett år?
 
Jag skulle inte räkna något hundratal försök på en dag som mycket. Världen ser ut så numera.

Jag kollade på jobbet på ftp-servern och den hade typ 100 försök om dagen under julveckan. Via ssh var det däremot 2000 försök om dagen. Jag har slutat titta i de loggfilerna...

Det viktiga är ju att inte ha dumma lösenord, om man måste ha ftp igång. För ssh stänger man av lösenordsinloggning helt och använder nycklar istället.
 
....men, det är dumt att exponera denna typ av utrustning mot internet.

sätt upp ett vpn mot routern och kom åt lokala saker på det viset. Det är säkrare än att öppna portar mot enskilda servrar.
 
Kollade på min serverlogg för SSH. Den är från kl 8 igår till kl 23 idag och innehåller 183 000 rader, samtliga misslyckade inloggningsförsök. Varje försök genererar väl mellan 2 och 5 rader så det är motsvarande faktor färre försök. Ännu har ingen lyckats logga in.

Backupservern kan däremot inte alls nås från internet. Den kan dessutom endast nås med nycklar (som @svartöra föreslår).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.