Hej!
Jag undrar hur man ska gå tillväga för att köpa ett hus som inte är ”ute på
HemneT”. Vi är en familj som letat hus i snart ett år, då vi söker i ett speciellt område så känns det som att det kommer att ta lång tid! Vi har även lagt lappar i brevlådor osv men inte fått svar. För några månader sen såg vi ett hus som Vi gillade så jag kontaktade ägaren och frågade om de gick i säljtankar och fick veta att de letar nytt boende men att de inte har hittat nåt. Det slutade upp med att vi fick komma
och titta på huset där vi fick en bra visning (inklusive källare och byggnader utomhus) de berättade också vad de hade i pantbrev och hur mycket huset var värderat till (muntligt av en mäklare som vi också
Känner till) utan att vi frågade.
Nu är frågan, ska man kontakta de och lägga ett bud på huset? Tänker att om de går i säljtankar så kanske de nappar? Samtidigt vill jag inte stressa dem heller men vill liksom få ett svar på om de funderar på att sälja fortfarande eller om de ändrat sig så inte Vi går och väntar i onödan.
Kan det uppfattas som konstigt om vi skulle kontakta dem och fråga om de kan tänka sig sälja till oss för x kr? Hur ska man formulera sig i så fall?
 
A
Om husägaren bjöd in er så är det självklart så att de är intresserade av att sälja.

Den stora frågan är vad ni kan tänka er att köpa för och de sälja för... Det finns ingen anledning för säljaren att sälja för ett lägre pris än vad de tror sig få i en budgivning och jag skulle även förväntat mig lite extra för att ge någon chans att slippa hamna i budgiving, speciellt om området inte har många hus till salu.


mitt råd är att räkna ordentligt, lägg dig på en bra nivå och räkna med att få höja tills säljaren är nöjd, alternativt vänta....
 
Vi tänkte i så fall erbjuda priset som ägaren sa att huset var värderat till. Taket är supergammalt och ett badrum
Behöver göras om, huset är dessutom inte så stort, vi kommer få betala en hel del plus ganska mycket i pantbrev eftersom
De knappt hade några. Värderingspriset kanske är ganska aktuellt ändå? Vi lägger oss inte under det såklart. Vi gillar huset och läget, med den fina tomten och bra gata med många barn där vi har nära till barnens kompisar.

mathiash77 skrev:
Om husägaren bjöd in er så är det självklart så att de är intresserade av att sälja.

Den stora frågan är vad ni kan tänka er att köpa för och de sälja för... Det finns ingen anledning för säljaren att sälja för ett lägre pris än vad de tror sig få i en budgivning och jag skulle även förväntat mig lite extra för att ge någon chans att slippa hamna i budgiving, speciellt om området inte har många hus till salu.


mitt råd är att räkna ordentligt, lägg dig på en bra nivå och räkna med att få höja tills säljaren är nöjd, alternativt vänta....
 
R
Att erbjuda ett köpekontrakt utan förbehåll är en bonus.
 
Värderat pris, inga förbehåll, skriva bort dolda fel och be dem välja tillträde när det passar.
 
BirgitS
L Husjakt2021 skrev:
Nu är frågan, ska man kontakta de och lägga ett bud på huset? Tänker att om de går i säljtankar så kanske de nappar?
Jag skulle börja med att fråga hur det går med deras letande efter nytt boende eftersom ni fortfarande är intresserade av deras hus. Som ev. säljare skulle jag tycka att det var lite burdust att få frågan om ett visst pris är okej när jag bara hade sagt att jag letar efter något annat. Att hitta ett nytt boende kan ta lång tid som ni har märkt själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.