Enkel ritning av ett rums layout med markerade öppningar och skjutdörrar som är 180 cm breda, inkluderar möbleringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är uppritat så som jag tänker typ, efter era mått :) Öppningarna är 180 cm breda, dvs både ut mot trapphallen och skjutdörrarna :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Här är uppritat så som jag tänker typ, efter era mått :) Öppningarna är 180 cm breda, dvs både ut mot trapphallen och skjutdörrarna :)
Ser trevligt ut men hur har du tänkt att arbetstriangeln ska vara och vad är huvudarbetsbänken?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ser trevligt ut men hur har du tänkt att arbetstriangeln ska vara och vad är huvudarbetsbänken?
Det blir en jättestor arbetstriangel! :crysmile:

Nä skämt o sido, jag ser också det bekymret..
Det hade ju varit om man struntat i ett av fönstrena jag ritat in vid gamla burspråket, och man förflyttat hela häll/ho åt vänster. Då blir det en vettig arbetstriangel :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Det blir en jättestor arbetstriangel! :crysmile:

Nä skämt o sido, jag ser också det bekymret..
Det hade ju varit om man struntat i ett av fönstrena jag ritat in vid gamla burspråket, och man förflyttat hela häll/ho åt vänster. Då blir det en vettig arbetstriangel :)
Ja, något åt det hållet behövs antagligen, kanske ha lilla hon kring 1 m till vänster om hällen och låta den hon vara tillräckligt stor för att det ska gå att skala potatis där. Då får man i stort sett ett normalt kök i L:et och sen en separat diskstation för sig.

Helst skulle jag sen se U/M i hörnet längst till höger för att få dem nära hällen, men jag vet inte om det är tillräckligt brett till höger om fönstret.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Helst skulle jag sen se U/M i hörnet längst till höger för att få dem nära hällen, men jag vet inte om det är tillräckligt brett till höger om fönstret.
Håller med, men det fönstret finns väl inte än så man kan sätta det var man vill.
 
BirgitS
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Håller med, men det fönstret finns väl inte än så man kan sätta det var man vill.
Jag kanske räknade fel men jag tyckte det verkade vara nuvarande köksfönster.
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Är lite osäker på om denna tråd ska höra hemma i "Kök" men jag valde "Planlösningar" i alla fall, det kan ju bli så att någon kan kasta om alltihopa.

Nå, livet har kastat in en handgranat i vårt hus ; en rejäl vattenskada har gjort att hela nedervåningen (tvättstuga, wc, sovrum, hall, kök och vardagsrum) måste rivas upp från golv och minst dryga metern upp i väggarna, mindre roligt just nu när vi sitter i en evakueringslägenhet, men, det för väl det lilla goda med sig att en del av de saker - främst rörande köket - som vi varit mindre nöjda med kanske kan bli bättre nu när vi kan starta mer eller mindre från ett blankt papper.

Bifogad bild visar den nuvarande setup:en med tyngdpunkt på kökets layout, och jag erbjuder 100 kronor till valfritt välgörande ändamål till den som först nämner vad det är som främst retar mig till vansinne med i köket idag. :D

[bild]

Jag har en del tankar och idéer redan, men det känns som om jag fastnar i gamla tankemönster och skulle kunna behöva friska ögon som ser andra saker och möjligheter. Väggar kan ju rivas/byggas upp, och dörrar flyttas...

Sovrum : Är gästrum/allmän avstjälpningsplats idag. Tanken är att det ska bli gästrum/pysselrum åt mig, skulle kanske kunna göras lite mindre än vad det är idag?
Trappan : Är en öppen trapp med smidesspalje och smidesgrind mellan hall och vardagsrum (det svarta strecket över gången)

Köket så... Några önskemål :
  • Gott om arbetsyta
  • Plats för allahanda maskiner (matberedare, kaffemaskin, mikro, vattenkokare etc) framme så att man inte behöver häva med dem ut och in ur skåp
  • Upphöjd diskmaskin
  • Kyl/frys med is/vattendispenser med fast anslutning till vatten
Tankar, idéer, förslag och t.o.m idiotförklaringar mottages med tacksamhet
Ooooh! Hittade denna kategori idag och så klart jobbar jag min första dag efter julledigt idag haha.

Men, det är halvdag om inget oförutsett händer då sen ger jag mig gärna på att rita ett kök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske räknade fel men jag tyckte det verkade vara nuvarande köksfönster.
Ja, allt som är inritat på bilden är sådant som är där redan :)
 
Tack till er alla som kommit med tankar, idéer och förslag!

Har ägnat lite nyårsledighet till att kasta upp allt i luften; jag har rivit väggar, byggt upp väggar, disponerat om rummen, dragit om avlopp och fläktkanaler, flyttat på vatten, vridit och vänt och ändå, till slut - till makens stora glädje - kommit fram till ett förslag som jag tror kan fungera (trots att jag inte får min önskade typ 6 meter ostörda arbetsyta) och som har alla vitala byggnadsdelar kvar på samma plats som de är på idag, det enda som behöver göras är att bygga ut befintlig vägg 60-70 cm.

Så nu är det dags för er att såga/komma med konstruktiv kritik på min konceptuella idé! :)

Jag inser att den faktiskt är extremt lik nuvarande setup, med skillnaden att man inte behöver springa över hela rummet för att komma till ugnen, och det finns plats för ett högskåp för skafferi, vilket ju ha varit de två saker som retat mest.
Ritning av kökslayout med möblering, inkluderar köksö, skafferi, diskmaskin och upphöjda fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske räknade fel men jag tyckte det verkade vara nuvarande köksfönster.
Du har rätt, det var jag som missade det. Men på första nuläges-bilden ser det ut att vara drygt 60 cm eftersom bänkskivan slutar innan fönstret börjat.
 
Tycker nya layouten ser bra ut, överlag.

Men halvön med sin skumma form och dessutom upphöjd ställer jag mig väldigt skeptisk till :surprised:

Först och främst så hade jag tagit bort det 45° hörnet som är vid fönstren, bättre att köra den hela vägen fram till fönstret.

Sen är ju halvön en bra arbetsyta, eller hade varit det om den inte vore upphöjd! När man har upphöjd diskmaskin brukar bänkskivan hamna på 140-150cm. Dvs allt annat än en behaglig arbetshöjd.

Det gör att du i mina ögon rent krasst kunnat strunta helt i den, det är förvisso förvaring i den men den kommer vara allt annat än trevlig att arbeta vid och jag har en känsla av att det kommer se rätt skumt ut också :thinking:

Jag hade även satt skafferiet längst bort, skulle tro att man springer mer i kylen än i skafferiet :D
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
BirgitS
F Filurskan skrev:
Tack till er alla som kommit med tankar, idéer och förslag!

Har ägnat lite nyårsledighet till att kasta upp allt i luften; jag har rivit väggar, byggt upp väggar, disponerat om rummen, dragit om avlopp och fläktkanaler, flyttat på vatten, vridit och vänt och ändå, till slut - till makens stora glädje - kommit fram till ett förslag som jag tror kan fungera (trots att jag inte får min önskade typ 6 meter ostörda arbetsyta) och som har alla vitala byggnadsdelar kvar på samma plats som de är på idag, det enda som behöver göras är att bygga ut befintlig vägg 60-70 cm.

Så nu är det dags för er att såga/komma med konstruktiv kritik på min konceptuella idé! :)

Jag inser att den faktiskt är extremt lik nuvarande setup, med skillnaden att man inte behöver springa över hela rummet för att komma till ugnen, och det finns plats för ett högskåp för skafferi, vilket ju ha varit de två saker som retat mest.
[bild]
Det är opraktiskt att ha en upphöjd diskmaskin (eller för den delen högskåp) precis bredvid diskhon pga. risken att man slår t.ex. plåtar i skåpsidan så det blir fula märken.

När det gäller överskåpens hörn föreslår jag att du kollar på vad kökstillverkaren har för hörnlösningar för hyllor in bakom ett annat skåp verkar väldigt opraktiskt och blir bara en skräpsamling.

Vet inte vad du har tänkt för höjd på den upphöjda halvön men om det ska kunna fungera som buffébord så kan det nog inte vara särskilt högre än 90 cm, kanske max 110 cm, dvs. höjden på en bardisk, men jag tror att en del får problem med att kunna ta mat på den höjden.
 
J Jarlsgård skrev:
Tycker nya layouten ser bra ut, överlag.

Men halvön med sin skumma form och dessutom upphöjd ställer jag mig väldigt skeptisk till :surprised:

Först och främst så hade jag tagit bort det 45° hörnet som är vid fönstren, bättre att köra den hela vägen fram till fönstret.

Sen är ju halvön en bra arbetsyta, eller hade varit det om den inte vore upphöjd! När man har upphöjd diskmaskin brukar bänkskivan hamna på 140-150cm. Dvs allt annat än en behaglig arbetshöjd.

Det gör att du i mina ögon rent krasst kunnat strunta helt i den, det är förvisso förvaring i den men den kommer vara allt annat än trevlig att arbeta vid och jag har en känsla av att det kommer se rätt skumt ut också :thinking:

Jag hade även satt skafferiet längst bort, skulle tro att man springer mer i kylen än i skafferiet :D
:) Härligt, ingen totalsågning i alla fall!

Jo, att halvön ser lite konstig ut håller jag med om, kugghjulen spinner redan lite på att åtgärda den till nåt lite bättre, och det var ett bra inspel med att det ju faktiskt inte fungerar så bra som arbetsbänk när den är upphöjd.

Placering av kyl/frys och skafferiskåp hade jag faktiskt först inritat så som du föreslår, men av två anledningar valde jag att kasta om dem; dels för att faktiskt få en buffert mellan varm ugn och kall frys, och dels för att vi nog springer mer till kyl/frys från matbordet (vatten+ismaskin) än från spisen (min matlagningsstil är mise en place, jag tar fram allt jag behöver innan det börjar röras i grytorna)
 
F Filurskan skrev:
:) Härligt, ingen totalsågning i alla fall!

Jo, att halvön ser lite konstig ut håller jag med om, kugghjulen spinner redan lite på att åtgärda den till nåt lite bättre, och det var ett bra inspel med att det ju faktiskt inte fungerar så bra som arbetsbänk när den är upphöjd.

Placering av kyl/frys och skafferiskåp hade jag faktiskt först inritat så som du föreslår, men av två anledningar valde jag att kasta om dem; dels för att faktiskt få en buffert mellan varm ugn och kall frys, och dels för att vi nog springer mer till kyl/frys från matbordet (vatten+ismaskin) än från spisen (min matlagningsstil är mise en place, jag tar fram allt jag behöver innan det börjar röras i grytorna)
För att börja från botten, jag hade placerat skafferiet längst bort då ugnen producerar mest värme.. Och ett skafferi ska inte vara varmt :surprised:

Gud ja, den arbetshöjd funkar verkligen inte. 140cm är ungefär samma höjd som underkant på överskåp, så ett enkelt test är helt enkelt att öppna en dörr och lägga in händerna, då får man en känsla för hur mkt det kommer att slita på axlarna, tja, såvida man inte är 2.20+ lång vill säga :crysmile:

I min värld finns det 2 alternativ utifrån denna layouten.
  • Ta bort halvön helt, då kan ni ha upphöjd diskmaskin utan bekymmer. Ni bör dessutom kunna få in ett handduksskåp (20cm) mellan ho och maskin för att minimera skvätt och att man stöter emot.
  • Behålla halvön men strunta i upphöjd diskmaskin. Då får ni gott om arbetsyta. Där hade jag även minskat djupet något och kört den hela vägen till fönstret i burspråket.
 
Då har det varit lite "rita, gissa, spring" igen efter de olika inspelen, och här kommer en ny konceptuell idé.
Skiss av kökslayout med noteringar om placering av kyl/frys, skafferi och matbord i förhållande till kökstriangeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänner av ordning kommer säkerligen anse att placeringen av kyl/frys/skafferi är off från kökstriangeln, men jag ser inte några större problem med den; den innebär typ 2-3 steg extra från den mer traditionella placeringen, och den ger faktiskt plusvärde på att det istället blir nära från matbordet och att den som ska ta vatten/is inte behöver in och störa i "köksdelen".

Jag personligen ser överhuvudtaget inte kopplingen med att det ska vara nära mellan spis och kyl; det är ju inte så att jag springer fram och tillbaka och gläpper, utan det som krävs för den aktuella matlagningen tas fram vid ett tillfälle, och ställs tillbaka när matlagningen är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.