Har Ni någon aning om vem/vilken typ av företag man kan kontakta för att få hjälp med förslag och installation av friskluftsventil?
Bor vid en av Sveriges mest trafikerade vägar.
Har en ovanför fönstret, men kan inte hitta någon att köpa som passar mitt j*vla fönster.
(Ursäkta språket. Har tappat tålamodet).
 
Varför byta? Går det inte att använda den befintliga ventilen? Bild?
 
Antar att du vill ha en ljuddämpad variant och då skulle jag nog råda dig att sätta igen ventilen i fönstret och istället montera en kanal i väggen - det finns varianter med mycket bättre ljuddämpning då dessutom slipper du problemet med att hitta något som passar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför byta? Går det inte att använda den befintliga ventilen? Bild?
Hej Jonatan!
De går att använda, men de är inte särskilt bra för hälsan.
De som tillverkade dem spritsade lim överallt (som ett barn som sprutar ketchup på pommes) och tryckte dit ett material som påminner om en gul tvättsvamp.
Den var helt svampig och hade möglat.
Det är helt omöjligt att få bort det.
 
Kan du ta en bild på ventilen eller rita en skiss? Går den inte att fixa till/rensa och sätta in nytt filter tex?
 
B badtastex skrev:
Antar att du vill ha en ljuddämpad variant och då skulle jag nog råda dig att sätta igen ventilen i fönstret och istället montera en kanal i väggen - det finns varianter med mycket bättre ljuddämpning då dessutom slipper du problemet med att hitta något som passar.
Tack för svaret!

Jag har två problem:
Bor högt upp och vi får inte byta ut dem...
Inte ens fast en statlig myndighet kunde hjälpa mig. Det skulle vara kostnadsfritt för både mig och föreningen. Deras ingenjörer skulle se till så det var anpassat till centralventilationen.

Mitt barn har svåra andningssvårigheter som orsakas av luftföroreningarna, så hen bor mest hos sin pappa. :sweat:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du ta en bild på ventilen eller rita en skiss? Går den inte att fixa till/rensa och sätta in nytt filter tex?
Tror att jag har löst problemet.
Ringde min pappa.
Ska se till att få den sandblästrad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.