Frugan tycker att det är dags att renovera köket. Men det är bara 13 år gammalt så jag funderar på om det inte är värt att måla om köksluckorna istället. Det är ju modernt med vitt idag så jag tror det skulle kunna blir ett stort lyft.

Men ungefär hur stor insats i tid skulle det vara att måla köksluckorna och lådorna vita? Det är 15 luckor och 7 lådor. Jag gissar att även en del detaljer behöver målas också så de inte ser smutsvita ut jämfört med de nya fina luckorna. Och vad kostar materialet?

Ett traditionellt kök med träköksluckor, blå kakelvägg och köksutrustning på bänkskivan, redo för en omålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfärgade köksluckor redo för ommålning, med diskussion om att måla dem vita för en modernare look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prislista för lackeringsarbete i Stockholm med olika objekt som köksluckor och dörrar samt alternativen lackerade, handmålade och klarlackade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att du ska lämna in för lackering. Lätt att kolla priser(iaf på ett ungefär) på nätet. Jag tro att det finns köksluckelackerarepå på de flesta orter i Sverige.

MVH LOB
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med, sprutlackeringsfirmor brukar finnas på alla orter.

Med det sagt, så tycker jag att ers köksluckor är riktigt fina som de är.

Jag skulle inte måla vitt (vitt börjar bli så ute) utan snarare någon grå-beige nyans.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för tipsen med sprutlackering! Jag kollade upp några lokala priser och det var riktigt prisvärt.

Jag hade helt missat trenden att det är grått som gäller nu. Vad jag förstår så ska köket smälta in lite i resten av husets färger och vara lite lugnare?

Någon som kan dela med sig av lite inspiration där ett kök i den här stilen målats om till ljusgrått/beige?
 
A
Men, är det inte billigare att köpa nya luckor egentligen ?
 
Gråbeige/greige är en snygg färg, inte så kall som grått. Kök med skåp i gråbeige färg, vit bänkskiva och tegelliknande kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med skåp i gråbeige nyans, marmorbaksida och guldkranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Nu har väl min bildskärm lite underliga färger men för mig ser kaklet svagt blått ut och bänkskivan något åt det beige hållet och i så fall kan de ju bli en konstig kombination med gråa luckor. Om man inte vill att köket ska se helt omodernt ut om fem år kan det ju vara bra att inte välja något bara för att det är modernt utan välja något som man själv tycker är snyggt under lång tid framöver.
 
Erik_Hansson skrev:
Men, är det inte billigare att köpa nya luckor egentligen ?
inte i massivträ
 
Claes Sörmland
Jag försökte få massivträluckor sprutmålade. Firman vägrade: "Det kommer att spricka, om det tar tre månader eller två år vet jag inte men det kommer att spricka. Du får handmåla med snickerifärg för den är segare."

Så jag handmålade:

Tvätt
Grundmålning
Två slutstrykningar med halvmatt färg.

Sadolin från Hornbach. Några tusenlappar och några heldagars strykande. Det blir ju lite levande penseldrag men snyggare än gammalt gulnat trä.

Edit: Vill man ha en lite samtida lock är varmljusgrå s 1502-y eller den mörkare varianten s 2502-y modefärger för kök idag.
 
Redigerat:
G
Fick samma info från sprutlackerare till mina nötta björkluckor med massor av fräsningar där lacken släppt. La ner massor med tid att manuellt slipa bort lös lack i alla spår. På de plana oslitna ytorna ruggade jag bara med mirkalon. Sen på med tre tunna lager linoljefärg, blev kanonbra men tog tid. Kunde bara måla ca en tredjedel i taget, sen en veckas torktid osv. Inte så enkelt att måla på plats i ett kök som man använder då linoljefärg kan vara klibbig i ett par dar så de mesta målades i gästrummet. Passbitar och täcksidor på plats. Tog närmare två månader.
 
  • Gilla
david.olsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
G OMathson skrev:
Fick samma info från sprutlackerare till mina nötta björkluckor med massor av fräsningar där lacken släppt. La ner massor med tid att manuellt slipa bort lös lack i alla spår. På de plana oslitna ytorna ruggade jag bara med mirkalon. Sen på med tre tunna lager linoljefärg, blev kanonbra men tog tid. Kunde bara måla ca en tredjedel i taget, sen en veckas torktid osv. Inte så enkelt att måla på plats i ett kök som man använder då linoljefärg kan vara klibbig i ett par dar så de mesta målades i gästrummet. Passbitar och täcksidor på plats. Tog närmare två månader.
Ja linoljefärg är tidskrävande. Tillsats av torkmedel gör dock underverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.