Vilket är bästa alternativet på material för egna köksluckor? Väger mellan MDF och plywood. Eller finns bättre alternativ?
Målet är att det ska vara så enkelt och billigt som möjligt att tillverka, men såklart ska vara hållbart och korrekt för ändamålet. Tanken är att göra simpla "spegeldörrar" genom att limma tillsågade skivor ovanpå längst kanterna, som "ram." Och sedan måla allt med lämplig färg.
Främsta nojan är att det skulle svälla eller slå sig, eller om material som tex MDF skulle riskera bli som nött i kanterna. Men tänker även att kanterna på plywooden inte kommer se snygga ut trotts att de målas, och i så fall behöver täckas med nån slags list eller faner.
Antar att det finns mer "korrekta" sätt att göra luckor än att bara såga till en skiva, men som sagt önskar en så billig och enkel lösning som möjligt, utan att det ser ur-dåligt ut eller fallerar efter ett halvår.
 
Hur många?
Hur ska de behandlas?

Du kan ju ju göra spegeldörrar med massiv ram också. Har du ett fräsbord är det inte så svårt (så länge du mäter rätt).

Om du vill ner tokmycket i pris kan du ju köpa hyllplan av spån med melaminbeläggning och kanta dem. Svinbilligt. Och rätt fult.
 
Ska göra 7 stycken. ca 40x80 i storlek. En av dom 50x40. Tanken är att penselmåla dom troligtvis vita med lämplig färg, typ akrylat lackfärg tänker jag spontant. Har använt Beckers Symfoni, till en hylla i köket, som gett fin yta men tänkte rådfråga lite mer på färgaffär. Underlaget kan säkert spela in också.

Har inte tillgång till bänkfräs, endast handöverfräs. Och gersåg/kapsåg, sänksåg samt bordcirkelsåg vilket som känns som krav för att få det rakt.

Tanken är att de ska likna ikeas Sannidal i stuket, typ. Så ingen avancerad fräst spegeldörr.
Skitfult vill man ju dock inte att resultatet ska bli hehe. Är ju i så fall såklart mer värt att lägga nån slant per skiva till. Grejen är att vi är på hyffsat tight budget, men att köksluckorna vi har nu är rent hemska. Skeva, skavda, spruckna, vattenskadade, quickfixade, övermålade slaffsigt säkert 10 gånger om och lär ha suttit sedan 60-talet när lägenheten byggdes. Finns ingen räddning för dom tyvärr.

Min plan utgår typ från den här videon: https://gds.se/kok/koksskap/koksluckor/koksprojekt-gor-egna-spegelluckor (man får scrolla ner lite)
där verkar de ju använda mdf-skivor i alla fall ser det ut som.
Det jag tänker på är hur kanterna längst luckan blir, eftersom det blir två skivor på varandra så att säga. om man kan använda nåt spackel för att få det jämnt kanske?

I den bästa av världar hade väl det här inte varit lösningen jag valt utan hade investerat i gedigna material och metoder. Men det är lite mer av en "så länge lösning" som ändå blir rejäl uppgradering från vad vi lever med nu, för i nuläget känns det nästan som en omålad spånskiva skulle se bättre ut.

Alternativet är väl som sagt att fräsa i massivt trä istället, men har noll erfarenhet av att använda fräs så känns eventuellt lite utmanande. Och trist om det visar sig att jag inte lyckas få det snyggt när jag inte kan tekniken. Att det blir snett är ju mardrömsscenario och känns ju mer lättfixat att bara såga en ny mdf/plywood skiva om det råkar bli fel, än att köpa helt ny träskiva.

Så är väl inte av största vikt att det ska bli super snyggt eller hålla 50 år, men man vill ju fortfarande inte att det ska se helt slaffsigt ut, men där väger ju ens egen teknik och utförande in en hel del känns det som. Så är ju lite därför jag inte vill ge mig på nåt som känns helt utanför min expertis heller då risken är att det blir fel och måste göra om eller leva med att det syns att man blott är en klåpare haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.