Hej!

Jag har en kombinerad tvättstuga och badrum med duschkabin. Det är gammalt och borde nog renoveras om några år. Det jag funderar på är de industri-liknande metalluttagen till tvätt och torktumlare. Det känns lite märkligt med metall, ström och vatten.
Industriella metalluttag på vägg för tvättmaskin och torktumlare i ett tvättstuga/badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trrttsch skrev:
Hej!

Jag har en kombinerad tvättstuga och badrum med duschkabin. Det är gammalt och borde nog renoveras om några år. Det jag funderar på är de industri-liknande metalluttagen till tvätt och torktumlare. Det känns lite märkligt med metall, ström och vatten.
[bild]
De är ju jordade, likväl som vattnet...
Inte konstigare än att vattenkranen är i metall...

Har du jordfelsbrytare?
 
Åsa Lund
Den där modellen är säkert godkänd, men det känns som grejer man sätter upp i en ladugård, inte i ett badrum.
Byt ut och sätt upp snygga elapparater och dosor istället
 
Ok, vad bra om det är godkänt. De tidigare husägarna var lite flexibla med elkopplingarna så jag var lite osäker på om detta var deras verk. Om det är ok så väntar jag med att byta tills det ska renoveras. Har tyvärr ingen jordfelsbrytare än men ska ta hit en elektriker som ska fixa det och lite annat.
Tack för hjälpen.
 
Åsa Lund
Jag är inte behörig elektriker så ska du ha dit nån och fixa annat så be honom kolla detta.
 
R
Kablarna mellan uttagen och brytaren ser inte godkänt ut så låt elektrikern sätta in snyggare godkända
Det kommer kosta
 
I ett badrum är det inte tillåtet med uttag om dom inte skyddas av en JFB. Så kanske det skulle vara ide att sätta in en sådan redan nu och inte vänta på en framtida renovering. JFB kan du ju behålla den dag du renoverar så den kostnaden får du ju i alla fall, bara lite tidigare.
 
R Renoverajämt skrev:
Kablarna mellan uttagen och brytaren ser inte godkänt ut så låt elektrikern sätta in snyggare godkända
Det kommer kosta
Oj då. Ja, den vänstra ser knölig ut. Får kolla med elektrikern om han anser det vara akut. Men är rädd att om han ser en möjlighet att tjäna pengar så säger han att det är det. :)
 
Kablarnas utseende är mer en kosmetiskt sak, jordfelsbrytare är det som är viktigt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I ett badrum är det inte tillåtet med uttag om dom inte skyddas av en JFB.
Ok, ja elektrikern ska jag kontakta ganska snart. Hjälper det att sätta lösa jordfelsbrytare i uttagen så länge?
 
Nej det är inte en godkänd lösning, men det gör ju saken bättre.
 
Ja en lös jfb är bättre än inget.

Vill du lägga uttagen på låda så står jag för portot. jag tycker om såna där gamla grejer. :)
 
Och jag tar gärna brytaren.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Haha, gamarna cirkulerar. ;-) Jag ska ha det i åtanke men vi får som sagt se vad elektrikern säger.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Inget fel på uttagen, de är IP44, fullt godkända och säljs fortfarande.
Brukar dock inte installeras i badrum då de inte är i den hetaste designen för ändamålet ;)

https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-metallkapslat

Jordfelsbrytare (fast monterad) är dock ett krav precis som de andra påpekat. Liksom att den knöliga kabeln nog mest är ett estetisk fel (bara den är av rätt typ).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.