Är lite osäker på om denna tråd ska höra hemma i "Kök" men jag valde "Planlösningar" i alla fall, det kan ju bli så att någon kan kasta om alltihopa.

Nå, livet har kastat in en handgranat i vårt hus ; en rejäl vattenskada har gjort att hela nedervåningen (tvättstuga, wc, sovrum, hall, kök och vardagsrum) måste rivas upp från golv och minst dryga metern upp i väggarna, mindre roligt just nu när vi sitter i en evakueringslägenhet, men, det för väl det lilla goda med sig att en del av de saker - främst rörande köket - som vi varit mindre nöjda med kanske kan bli bättre nu när vi kan starta mer eller mindre från ett blankt papper.

Bifogad bild visar den nuvarande setup:en med tyngdpunkt på kökets layout, och jag erbjuder 100 kronor till valfritt välgörande ändamål till den som först nämner vad det är som främst retar mig till vansinne med i köket idag. :D

Plantekning av en nedervåning med markerade områden för kök, vardagsrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en del tankar och idéer redan, men det känns som om jag fastnar i gamla tankemönster och skulle kunna behöva friska ögon som ser andra saker och möjligheter. Väggar kan ju rivas/byggas upp, och dörrar flyttas...

Sovrum : Är gästrum/allmän avstjälpningsplats idag. Tanken är att det ska bli gästrum/pysselrum åt mig, skulle kanske kunna göras lite mindre än vad det är idag?
Trappan : Är en öppen trapp med smidesspalje och smidesgrind mellan hall och vardagsrum (det svarta strecket över gången)

Köket så... Några önskemål :
  • Gott om arbetsyta
  • Plats för allahanda maskiner (matberedare, kaffemaskin, mikro, vattenkokare etc) framme så att man inte behöver häva med dem ut och in ur skåp
  • Upphöjd diskmaskin
  • Kyl/frys med is/vattendispenser med fast anslutning till vatten
Tankar, idéer, förslag och t.o.m idiotförklaringar mottages med tacksamhet
 
F Filurskan skrev:
Är lite osäker på om denna tråd ska höra hemma i "Kök" men jag valde "Planlösningar" i alla fall, det kan ju bli så att någon kan kasta om alltihopa.

Nå, livet har kastat in en handgranat i vårt hus ; en rejäl vattenskada har gjort att hela nedervåningen (tvättstuga, wc, sovrum, hall, kök och vardagsrum) måste rivas upp från golv och minst dryga metern upp i väggarna, mindre roligt just nu när vi sitter i en evakueringslägenhet, men, det för väl det lilla goda med sig att en del av de saker - främst rörande köket - som vi varit mindre nöjda med kanske kan bli bättre nu när vi kan starta mer eller mindre från ett blankt papper.

Bifogad bild visar den nuvarande setup:en med tyngdpunkt på kökets layout, och jag erbjuder 100 kronor till valfritt välgörande ändamål till den som först nämner vad det är som främst retar mig till vansinne med i köket idag. :D

[bild]

Jag har en del tankar och idéer redan, men det känns som om jag fastnar i gamla tankemönster och skulle kunna behöva friska ögon som ser andra saker och möjligheter. Väggar kan ju rivas/byggas upp, och dörrar flyttas...

Sovrum : Är gästrum/allmän avstjälpningsplats idag. Tanken är att det ska bli gästrum/pysselrum åt mig, skulle kanske kunna göras lite mindre än vad det är idag?
Trappan : Är en öppen trapp med smidesspalje och smidesgrind mellan hall och vardagsrum (det svarta strecket över gången)

Köket så... Några önskemål :
  • Gott om arbetsyta
  • Plats för allahanda maskiner (matberedare, kaffemaskin, mikro, vattenkokare etc) framme så att man inte behöver häva med dem ut och in ur skåp
  • Upphöjd diskmaskin
  • Kyl/frys med is/vattendispenser med fast anslutning till vatten
Tankar, idéer, förslag och t.o.m idiotförklaringar mottages med tacksamhet
Att du har 6 meter från vasken/spisen till ugnen.
 
P Pettert skrev:
Att du har 6 meter från vasken/spisen till ugnen.
Grattis! Mycket bra iakttagit. Vi har spekulerat i ifall de tidigare ägarna någonsin lagade mat, eller i alla fall om de någonsin lagade något som krävde ugnsanvändning för det är en sällsynt usel placering, både för risken att någon kommer runt hörnet precis när ugnsluckan fällts ner, och för att man måste springa över hela köket med en varm jäkla bytta i nävarna!
(y) Nämn ditt valda välgörande ändamål så fixar jag din vinst dit!
 
  • Gilla
Nybyggaren_76
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Grattis! Mycket bra iakttagit. Vi har spekulerat i ifall de tidigare ägarna någonsin lagade mat, eller i alla fall om de någonsin lagade något som krävde ugnsanvändning för det är en sällsynt usel placering, både för risken att någon kommer runt hörnet precis när ugnsluckan fällts ner, och för att man måste springa över hela köket med en varm jäkla bytta i nävarna!
(y) Nämn ditt valda välgörande ändamål så fixar jag din vinst dit!
Hehe! Kan tänka mig det. Barncancerfonden!

Angående den nya planlösningen, är det helt fritt fram att flytta om allt? Dvs ny el/vatten/imkanal kommer dras ? Är väggen som delar vardagsrum/kök bärande eller kan du ta ner den?
 
KristinaRT
Använder ni köket att äta i, dvs vill ni ha ett köksbord där och i så fall för hur många? Och används vardagsrummet som matsal förutom vardagsrum?

En sak jag gillar med befintlig planlösning är att man ser rakt igenom huset när man kommer in. Det ger en känsla av rymd som jag tror du ska sträva efter att behålla.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Använder ni köket att äta i, dvs vill ni ha ett köksbord där och i så fall för hur många? Och används vardagsrummet som matsal förutom vardagsrum?

En sak jag gillar med befintlig planlösning är att man ser rakt igenom huset när man kommer in. Det ger en känsla av rymd som jag tror du ska sträva efter att behålla.
Familjen består till vardags av två vuxna, och de större släktmiddagarna inskränker sig till sju vuxna, så det är ju ganska behändiga siffror att hantera. I dagsläget har vi en matplats i köket och en "formell matsal" (den nedre delen av vardagsrummet), jag leker med tanken på att skrota "vardagsmatplatsen" och enbart ha en matplats som funkar både för morgongröten för två och för finmiddagen för åtta. Det som kanske talar lite emot det scenariot är att köksbordet tenderar till att bli belamrat med allt från snusdosor till datorer, men det kanske får bli en uppfostringskurva för maken (och till viss del mig själv, även om makens andel av köksbordsstök svarar för 85%).

Som liten parantes kan nämnas att huvudentrén enbart har använts tre gånger sedan 2012 ; när vi flyttade in, när morsan drullade i vår trapp så att foten pekade i fel riktning och ambulanskillarna behövde komma in med båren och när vi evakuerade kåken för en månad sedan, så för vår personliga del är genomsikten där av mindre intresse (men jag förstår tanken!). Eftersom vi har (inne)katter så använder vi groventrén som ingång då vi får en naturlig sluss och slipper risken med att de drar iväg ut mellan benen på oss.
 
P Pettert skrev:
Hehe! Kan tänka mig det. Barncancerfonden!

Angående den nya planlösningen, är det helt fritt fram att flytta om allt? Dvs ny el/vatten/imkanal kommer dras ? Är väggen som delar vardagsrum/kök bärande eller kan du ta ner den?
Jag har dessvärre lite dålig koll på vilka väggar som är bärande och inte i dagsläget, men jag gissar att i alla fall någon del av den borde vara det, men om jag förstår saker rätt så kan det finnas vägar runt sådant? Vi ska väl ha ett möte med projektledaren från byggfirman när det drar igång nu igen efter helgerna.

Gällande att flytta om saker så skulle jag väl säga att det är öppet för förslag, även om det väl rent praktiskt är mest kostnadseffektivt att utgå från befintlig placering... Sanningen ligger kanske nånstans mitt i mellan makens "nääeee, det låter besvärligt och dyrt" och mitt "jamen hur svårt kan det vara att flytta om allt?"

Skärmdump av en Swish-överföring till Barncancerfonden på 100 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nybyggaren_76 och 11 till
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Jag har dessvärre lite dålig koll på vilka väggar som är bärande och inte i dagsläget, men jag gissar att i alla fall någon del av den borde vara det, men om jag förstår saker rätt så kan det finnas vägar runt sådant? Vi ska väl ha ett möte med projektledaren från byggfirman när det drar igång nu igen efter helgerna.

Gällande att flytta om saker så skulle jag väl säga att det är öppet för förslag, även om det väl rent praktiskt är mest kostnadseffektivt att utgå från befintlig placering... Sanningen ligger kanske nånstans mitt i mellan makens "nääeee, det låter besvärligt och dyrt" och mitt "jamen hur svårt kan det vara att flytta om allt?"

[bild]
F Filurskan skrev:
Jag har dessvärre lite dålig koll på vilka väggar som är bärande och inte i dagsläget, men jag gissar att i alla fall någon del av den borde vara det, men om jag förstår saker rätt så kan det finnas vägar runt sådant? Vi ska väl ha ett möte med projektledaren från byggfirman när det drar igång nu igen efter helgerna.

Gällande att flytta om saker så skulle jag väl säga att det är öppet för förslag, även om det väl rent praktiskt är mest kostnadseffektivt att utgå från befintlig placering... Sanningen ligger kanske nånstans mitt i mellan makens "nääeee, det låter besvärligt och dyrt" och mitt "jamen hur svårt kan det vara att flytta om allt?"

[bild]
Okej. Enligt min mening är det två helt olika projekt om ni vill flytta om saker och ting eller inte. Så svårt att ge råd. Kommer vara mycket kompromisser om man inte ska flytta saker. Du kan förmodligen bära upp väggen med nån typ av balk. Prova lek med idén att gör det precis som ni vill och flytta på vask, avlopp, fläkt, vägg, och sedan ta in offerter på det, så kan ni ju prioritera bort somliga delar av det och kompromissa lite om det visar sig för dyrt. Jag bifogar en snabb skiss på en idé. Blått område är tanke för kyl/frys/ugn i högskåp, rött område är spishäll, gult område vask. Detta förutsätter att man tar bort väggen. Observera att det endast är en idé, du får jobba mer med skala och så för att se om det är möjligt att få in allt.
 
  • Skiss över kökslayout med områden markerade för kyl/frys, spishäll och vask, samt förslag på borttagning av vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
BirgitS
Rent spontant och utan att tänka på några kostnader så skulle jag tycka det vore trevligare om köket är där ni har "matsal" idag och soffgruppen där ni har köket eftersom gäster då ser en trevlig soffgrupp först och inte in i ett mer eller mindre stökigt kök. Men det kanske är alltför besvärligt att fixa det.

Det är väldigt många kvm i kök, vardagsrum och matsal idag och det kan bli lite tomt (inte så mysigt) om man inte kan fylla ut ytan på ett bra sätt och två matbord är ett sätt att fylla ut ytan. Har ni någon tanke på vad ytan ska användas till om ett matbord försvinner?

Det är ju lite tråkigt att bygga för altandörr och fönster som sitter lågt eftersom sånt också är viktigt för trivseln. Det inför en del begränsningar i var det är lämpligt att ha köksskåp.

Hur är dina tankar kring ovanstående?
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rent spontant och utan att tänka på några kostnader så skulle jag tycka det vore trevligare om köket är där ni har "matsal" idag och soffgruppen där ni har köket eftersom gäster då ser en trevlig soffgrupp först och inte in i ett mer eller mindre stökigt kök. Men det kanske är alltför besvärligt att fixa det.

Det är väldigt många kvm i kök, vardagsrum och matsal idag och det kan bli lite tomt (inte så mysigt) om man inte kan fylla ut ytan på ett bra sätt och två matbord är ett sätt att fylla ut ytan. Har ni någon tanke på vad ytan ska användas till om ett matbord försvinner?

Det är ju lite tråkigt att bygga för altandörr och fönster som sitter lågt eftersom sånt också är viktigt för trivseln. Det inför en del begränsningar i var det är lämpligt att ha köksskåp.

Hur är dina tankar kring ovanstående?
;) Mina tankar är åt hållet "det är ju själva f-n vad svårt det ska vara att hitta några hela väggar utan dörrar och fönster i det här huset"... Alla mina funderingar har hitintills fallit på just fönster och dörrar på ytterväggarna omöjliggör (eller i alla fall gör sakerna en hel del besvärligare) en vettig lösning... Att ta bort fönster är kanske inte helt önskvärt eftersom det redan är ganska mörkt på grund av långt utstickande takfot...

Jag har faktiskt snuddat lite vid tanken om göra vardagsrum av köket, så jag ska kanske fördjupa mig i det spåret en stund och se om det kan bli något vettigt. Tack för puffen! :giggle:
 
Min dröm i framtida boende är en flytande köksö som har allt utom kul/frys/ugn. Googla det för inspiration. Kan du ta bort väggen är det möjligt. Se nedan väldigt grova skiss. Blått o råde för kyl,frys,ugn. Ta nytta av att du har mycket fönster. Bifogade även en inspirationsbild. Med denna lösning kan du behålla imkanal på samma plats.
 
  • Ritad skiss av planlösning med köksö, markeringar för kyl, frys, ugn, och fönsterlayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt kök med en grå köksö, vit bänkskiva, öppna hyllor och vitvaror föreslagna i blått och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på hur huset ser ut att vara i formen så skulle jag vilja påstå (utan att ha sett några som helst ritningar på det förvisso) att väggen mellan kök och den övre delen av vardagsrummet inte är bärande.

En annan sak är att burspråk inte allt för sällan "svävar" ovan mark.

Min tanke är helt enkelt att burspråket i köket tas bort helt och istället byggs en vägg som livar med resterande del. Om burspråket "svävar" så ska detta inte vara något speciellt avancerat byggtekniskt arbete.

Det gör att man kan skapa ett kök i L- formation, det börjar där ugnen är idag och löper längs med hela den väggen samt ytterväggen. Mot vardagsrummet tas antingen väggen ner helt eller så gör man en större öppning. Den lilla väggsnutten mellan kök och trappa behålls och här ställs högskåp + kyl/frys.
Genom att göra så, så får ni gott om bänkyta, en öppnare känsla, möjlighet till upphöjd diskmaskin och öhm ja, allt blir bättre i mitt huvud :thinking:

Har man dessutom soffgrupp eller liknande i den del av vardagsrummet som är vid trappan så ser man inte in i köket och gubben kan ha det stökigt om han så vill! Är man extrem så kan man ju alltid sätta typ dubbelskjutdörrar från matplatsen in i köket också, så att det faktiskt går att stänga till om man känner för det :D



Edit:
Jag fyller på med en annan tanke, den bygger dock fortfarande på att burspråket tas bort.

Men en annan layoutmöjlighet är att man har alla högskåp/kyl/frys/ugn mot sovrumsväggen. Mot ytterväggen har man häll samt en lite större utslagsvask.
På väggen mot trappan har man istället "grovkök", dvs här är den stora diskhon samt den upphöjda diskmaskinen.
Det är en tanke på kök som jag själv gillar mycket, att disk och hela den biten inte är på samma arbetsyta som där man lagar mat. Det möjliggör att hjälpredor kan sköta disken, duka (alltså att man har överskåp här) utan att man ens är i närheten av den som faktiskt lagar mat (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Min tanke är helt enkelt att burspråket i köket tas bort helt och istället byggs en vägg som livar med resterande del. Om burspråket "svävar" så ska detta inte vara något speciellt avancerat byggtekniskt arbete.

Det gör att man kan skapa ett kök i L- formation, det börjar där ugnen är idag och löper längs med hela den väggen samt ytterväggen.
Intressant tanke, den har faktiskt inte slagit mej... Dock tror jag den lösningen faller på att att det skulle bli becksvart och därmed lite klaustrofobiskt i köket; det enda fönstret skulle i så fall vara den lilla upphöjda gluggen på ~80*50 cm.

Jag är helt inne på ditt spår med att separera disk och matlagning; helst skulle jag nog vilja ha disken i en separat byggnad, så kan gubben få hållas där :rofl: Vi delar 50/50 på hushållssysslorna; jag stökar till och han städar upp!
 
F Filurskan skrev:
Intressant tanke, den har faktiskt inte slagit mej... Dock tror jag den lösningen faller på att att det skulle bli becksvart och därmed lite klaustrofobiskt i köket; det enda fönstret skulle i så fall vara den lilla upphöjda gluggen på ~80*50 cm.

Jag är helt inne på ditt spår med att separera disk och matlagning; helst skulle jag nog vilja ha disken i en separat byggnad, så kan gubben få hållas där :rofl: Vi delar 50/50 på hushållssysslorna; jag stökar till och han städar upp!
Då misstolkar du mig!
Ja, bort med burspråket, men det finns ju inget som säger att det inte sätts/flyttas fönster till den nya väggen? :)
 
  • Gilla
Filurskan
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Då misstolkar du mig!
Ja, bort med burspråket, men det finns ju inget som säger att det inte sätts/flyttas fönster till den nya väggen? :)
:) Jag drabbades visst av ett tillfälligt anfall av "dum", på nåt vis föreställde jag mig plats för högskåp utmed den väggen. Självklart kan man ju sätta lite upphöjda fönster på en sådan vägg om man bara har bänkar framför...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.