Så länge du inte drar in matoset in i en modern FTX (som är betydligt mer svår att rengöra än äldre) så skulle jag säga att du kan suga ut all frånluft via den extra fläkten, så kallat förstärkt självdrag.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så länge du inte drar in matoset in i en modern FTX (som är betydligt mer svår att rengöra än äldre) så skulle jag säga att du kan suga ut all frånluft via den extra fläkten, så kallat förstärkt självdrag.
Okej, men med endast en fläkt för allt är jag orolig att:
1) det inte blir tillräckligt sug när jag lagar mat
och
2) alla rum får ventilation på max när det bara är vid spisen jag behöver få ut oset
 
Hur menar du att det blir i andra hus när köksventlationen går på max?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur menar du att det blir i andra hus när köksventlationen går på max?
Tror
alexander___ david__ skrev:
Tack för alla svar.

Givet att jag inte har möjlighet att installera FTX på egen hand tolkar jag då det näst bästa alternativet som:
- Extern fläkt på taket som kan regleras för att förstärka självdraget
samt
- Vid renoveringen koppla bort köksfläkten från murstocken och dra en ny kanal till taket där jag sätter en separat köksfläkt.

Tolkar jag det rätt?
Så .
 
Tror han menar att om han har en frånluftfläkt på taket som betjänar frånluft don i huset och kökskåpa i köket (en utan fläkt) så blir han ju tvungen att öka flödet för fläkten på taket när han vill ha mer drag i kåpan i köket.
 
...men det är ju ungefär som i ett hus med självdrag.....
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men det är ju ungefär som i ett hus med självdrag.....
Du vet det kraftiga
MathiasS MathiasS skrev:
...men det är ju ungefär som i ett hus med självdrag.....
Det handlar ju om Ts använder en fläkt till all frånluft i huset + köket. Och vill ha extra drag i köket vid matlagning så drabbas ju hela huset när varvtalet på fläkten ökas
 
allexx allexx skrev:
Och vill ha extra drag i köket vid matlagning så drabbas ju hela huset när varvtalet på fläkten ökas
....och i ett hus med självdrag och en vanlig separat köksfläkt - vad händer med ventilationen i resten av huset när du sätter köksfläkten på max? Varifrån kommer luften som köksfläkten blåser ut?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....och i ett hus med självdrag och en vanlig separat köksfläkt - vad händer med ventilationen i resten av huset när du sätter köksfläkten på max? Varifrån kommer luften som köksfläkten blåser ut?
Kommer inte den från de närmaste tilluftsdonen snarare än tex från rummen en våning upp som kanske har stängda dörrar?
 
..luften kommer från det ställe där den kommer in lättast så ett rum med stängd dörr utan tilluftsdon i vägg eller fönster kommer förstås luftväxlas mindre jmft med andra rum.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....och i ett hus med självdrag och en vanlig separat köksfläkt - vad händer med ventilationen i resten av huset när du sätter köksfläkten på max? Varifrån kommer luften som köksfläkten blåser ut?
Jag tror inte att du läst hela texten! Snacket är att frånluft och köksköpan då betjänas av samma fläkt. Och för att få det kraftiga sugen i kökskåpan som man många gånger behöver så ökas ju frånluften i hela huset.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej!

Jag var i samma sits för 2 år sedan. Jag valde att själv installera en frånluftskanal och monterade in friskluftsventiler.

Jag drog 125 kanal på vinden som isolerade, satte ljuddämpande lådor och en en kanalfläkt som jag styr med en varvtalsregulator.

Pris ca 12500kr och ca en dags arbete med två polare.

Jag upplever resultat som mycket bra. Luftkvaliten är helt annorlunda och väldigt bra här nu.

Har separat LM kanal.

Nackdelen: går åt lite mer energi till uppvärmning men det är inget jag är ledsen för.
 
Redigerat:
allexx allexx skrev:
Jag tror inte att du läst hela texten! Snacket är att frånluft och köksköpan då betjänas av samma fläkt. Och för att få det kraftiga sugen i kökskåpan som man många gånger behöver så ökas ju frånluften i hela huset.
Just det, dvs det blir inte speciellt mycket sämre än när man har självdrag och en kraftig köksfläkt. Även då ökas frånluften i hela huset (givetvis med några begränsningar enligt tidigare inlägg).
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Jag var i samma sits för 2 år sedan. Jag valde att själv installera en frånluftskanal och monterade in friskluftsventiler.

Jag drog 125 kanal på vinden som isolerade, satte ljuddämpande lådor och en en kanalfläkt som jag styr med en varvtalsregulator.

Pris ca 12500kr och ca en dags arbete med två polare.

Jag upplever resultat som mycket bra. Luftkvaliten är helt annorlunda och väldigt bra här nu.

Har separat LM kanal.

Nackdelen: går åt lite mer energi till uppvärmning men det är inget jag är ledsen för.
Tack för info! Ett par frågor:
1) Hur gjorde du med köksfläkten?
2) Hur gjorde du i badrum/tvättstuga när det blir fuktigt?
3) Upplever du det som att det drar?
4) Hur ofta ändrar du varvtalet och varför?
5) Har du eldstad?
6) Några andra fördelar/nackdelar?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Just det, dvs det blir inte speciellt mycket sämre än när man har självdrag och en kraftig köksfläkt. Även då ökas frånluften i hela huset (givetvis med några begränsningar enligt tidigare inlägg).
Hahah jag dör. Kåpan i kök i frågan har ingen fläkt i sig!!! Om man då vill öka utsuget när det osar i köket vid matlagning och för varje ökning av fläkten på taket så kommer den ökningen fördelas på alla frånluft don och för att då uppnå ett bra sug över matlagningen så måste man då höja rejält. Och detta är ingen bra lösning! För man vill ju bara höja centralt där man lagar. Man får inte ha en kökskåpa med fläkt på samma system som frånluften i resten av huset om man inte har en fläkt på taket bara som suger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.