Tjena,

planerar för kommande garagebygge och går lite fram och tillbaka med takstolarna.

Går det att få upp 7meters takstolar utan maskin eller är det bara dumt?

Ni som har byggt med Lundqvist, Lövånger, Mellby etc går det eller vad är er erfarenhet?

tack på förhand
 
Tomture61
Mitt egna garagebygge med 5,6 m takstolar fixade jag och frugan med rep och stöttor . Monterade vinkeljärn till respektive takstol på hammarbanden .
Jag placerade takstolen upp och ned , lyfte en sida i taget , svängde upp takstolen i liggande position (vilandes på en stötta)
Ordnade ett stopp från 1:a takstolen så den inte gör ett frivarv :D Med hjälp av stöttan och frugan som drar i repet så satt takstolen på sin plats (y)
Nu är ju en 7m takstol både tyngre och lite högre .

Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/70-kvm-garage-och-foerrad-i-loesvirke.301509/#post-4013467
 
Redigerat:
F Fnor skrev:
Tjena,

planerar för kommande garagebygge och går lite fram och tillbaka med takstolarna.

Går det att få upp 7meters takstolar utan maskin eller är det bara dumt?

Ni som har byggt med Lundqvist, Lövånger, Mellby etc går det eller vad är er erfarenhet?

tack på förhand
Lyfte upp takstolar på 8.2 m, själv med block och talja, så visst går det.
Byggde en fixtur som gjorde att jag kunde lyfta upp takstolar ovanför hammarbanden med taljan.
Lättare om man är två som kan hjälpas åt.

Att lyfta ovanför axlarna är tungt, så för den storleken du skall ha är det nödvändigt att ha någon form av hjälpmedel.

Tänk på att alla takstolstilverkare inte erbjuder lossat gods som leverans, dvs man måste själv se till att man kan lasta av från en lastbil.

Bo du inte så avigt till så kanske det kostar någon tusenlapp extra att få utkört med kranbil.
 
Jag är också lite orolig för vårens garagebygge. Mina takstolar är också ca 7m, dock är dom lite högre då jag ska ha loft på garaget. Mest orolig är jag för gavelspetsarna som har panel på. Kanske får ringa en vän för just det momentet..
 

Bästa svaret

Hyr en kranbil är mitt råd. Det tog oss ca 1 tim att montera 6 takstolar på 7,2 m styck med hjälp av kranbil. Totalt kostade det oss 2500 kr inkl framkörning vilket var värt varenda krona. Det går snabbt och det är säkert :)

/Krille
 
  • Gilla
Fellen och 2 till
  • Laddar…
Okej, då är det ju inte så mycket att bråka om. Får bli kranbil
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.