Hej!

Vi ska montera ned bastun här på bilden och jag funderar på vad vi ska göra med allt virke.
Interiörbild av bastu med träbänkar och bastuaggregat, föreslagen för återanvändning i odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tanke är att bygga odlingslådor i stil med bilden nedan för att odla grönsaker och blommor i. Vad tror ni om det? Är bastuvirke behandlat på något sätt som gör det olämpligt för odling eller är det något annat jag borde tänka på?
Träodlingslådor arrange i en trädgård med gräs och ett staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Hej!

Vi ska montera ned bastun här på bilden och jag funderar på vad vi ska göra med allt virke.
[bild]
En tanke är att bygga odlingslådor i stil med bilden nedan för att odla grönsaker och blommor i. Vad tror ni om det? Är bastuvirke behandlat på något sätt som gör det olämpligt för odling eller är det något annat jag borde tänka på?
[bild]
Man skall undvika tryckimpregnerat virke. Annars kan man använda det virke man har. Bastuvirke blir bra
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Man skall undvika tryckimpregnerat virke. Annars kan man använda det virke man har. Bastuvirke blir bra
Tack för svar!
Finns det något sätt att ta reda på om vårt bastuvirke är tryckimpregnerat? Vi har nämligen inte byggt den själva
 
Tryckt bastuvirke skulle vara en hemsk upplevelse :)
Bastuvirke är obehandlat.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Tryckt bastuvirke skulle vara en hemsk upplevelse :)
Bastuvirke är obehandlat.
Åh, så bra! Tack för svar!
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Åh, så bra! Tack för svar!
Härligt med en minst sagt brant inlärningskurva så här i början av husägarskapet
 
Du har inte funderat på att demontera bastun och sälja den på blocket. Den är väl komplett med aggregat? Det där bastun har kostat en del. Du kan köpa billigare och mer praktiskt virke på brädgården till dina lådor
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du har inte funderat på att demontera bastun och sälja den på blocket. Den är väl komplett med aggregat? Det där bastun har kostat en del. Du kan köpa billigare och mer praktiskt virke på brädgården till dina lådor
Jo jag funderade faktiskt på det men läste någon äldre tråd här där folk var skeptiska till att det gick att sälja mer än dörr och aggregat. Men kanske värt ett försök?
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Jo jag funderade faktiskt på det men läste någon äldre tråd här där folk var skeptiska till att det gick att sälja mer än dörr och aggregat. Men kanske värt ett försök?
Och en följdfråga på det är om någon har en aning om ett rimligt, ungefärligt pris att sälja för? Jag har tyvärr inga exakta mått men den rymmer 4 personer utan problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.