C cffol skrev:
Fast det där är nog inte så bra tips. Alla virus, bakterier samt sporer dör inte vid 70 grader. När man steriliserar material brukar man göra det i en autoklav, då man måste upp i över 120-130 grader för att bryta ned alla skadliga mikroorganismer. Att försöka sterilisera vid 70 grader riskerar att skapa en falsk trygghet, och snarare ackumulera mikroorganismer. Byt ut skydden istället, och hantera dem för vad de faktiskt är - engångsskydd. Annars är det nog bättre utan.
Det är helt lungt. Jag vet säkert att coronavirus dör en bra bit under 70 C. Att bakterier inte gör det är en annan sak.

PS jag har arbetat med att serva både ång- och formalinautoklaver!
 
De där munskydden är väl med sin ventil endast av typen som filtrerar inandningsluften?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Ulltand Ulltand skrev:
Det är helt lungt. Jag vet säkert att coronavirus dör en bra bit under 70 C. Att bakterier inte gör det är en annan sak.

PS jag har arbetat med att serva både ång- och formalinautoklaver!
Det må så vara, men du skrev det som ett tips för att döda ”alla virus” och uppmuntrar att andra ska ta efter utan att tydligt beskriva fullständiga omständigheter. Det tyckte inte jag var ett bra tips då det kan leda till skador. Men jag vill inte argumentera mer om det, utan är nöjd med att det nu finns ett tydligt ifrågasättande så andra inte tar till sig tipset okritiskt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
R reez skrev:
De där munskydden är väl med sin ventil endast av typen som filtrerar inandningsluften?
Japp flertalet är sådana på bilden.

OT. Det är dock ett visst tryckfall över ventilen så en stor del av utandningsluften går tillbaka genom filtret. Ventilen sig upp fångar också upp små vätskedroppar genom sin konstruktion. Bäst är så klart varianten där ventilen sitter på sidan. IRL skyddar de förmodligen omgivningen ungefär lika bra som kirurgmask som inte sluter speciellt tätt mot ansiktet. //my two cents
 
  • Gilla
Galt
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Om man häller malen kardemumma ovan på kaffet när det ligger i filtret blir kaffet sjukt gott
Det blir också gott kaffe om man häller lite vaniljpulver i kaffefiltret tillsammans med kaffet. Det doftar så gott när man dricker kaffet.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Jag köpe vår på kitch`n

[länk]
Ett annat vardagstips är att inte förstöra kött med en teflonpanna.
 
När man ledsnat på att den vanliga knäpparen är lite för klen, go Cobra:

Tång används för att knäcka en nöt, med en skål av nötskal i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 7 till
  • Laddar…
Svettas utan lukt :)

En upptäckt jag jag gjorde under en fjällvandring för många år sedan

Antiseptisk salva i armhålan tar bort all lukt i flera dagar. Klart bättre än deo!
 
Fadai
S Skandiamannen skrev:
Om man häller malen kardemumma ovan på kaffet när det ligger i filtret blir kaffet sjukt gott
Och lite kanel!
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
galento
Har vi vedspisen igång brukar vi lägga in bröd typ rundstycken råg kaka
och liknande i vedspisens ugn en liten stund och de blir mkt godare. Stor skillnad.
 
Fin tråd!
Jag måste slå ett slag för robotdammsugaren. Jag köpte en när vi flyttade in i nya huset i somras och sen dess har vi slutat damsuga manuellt. Vi har aldrig haft så rena golv, trots två barn. Doch har vi sett till att alla möbler i huset är nog höga så att den kommer åt överallt.

Nu har vi kompletterat med en batteridriven manuell damsugare. Perfekt att ta till där roboten inte kommer åt, t.ex. trappan, samt om man råkar skräpa ner lokalt. Tar ingen plats och hänger på väggen i sitt laddfäste.

Den gamla milen med sladd har nu fått lämna familjen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Häll de sista flingorna i ett durkslag, så slipper man det där förbannade mjölet i botten av paketet.

En klädnypa eller två, på kanten av locket, ger en lagom glipa så inte potatisen kokar över så lätt.
[bild]
Klädnypan var ett bra tips, men när det gäller mjölet i flingorna är mitt tips - häll i det med sista flingorna i talriken och ät upp det. Smakar flingor, är lika nyttigt som flingor och sättet är bättre för plånbok och miljön. ;)
 
N nybyggarn3 skrev:
Fin tråd!
Jag måste slå ett slag för robotdammsugaren. Jag köpte en när vi flyttade in i nya huset i somras och sen dess har vi slutat damsuga manuellt. Vi har aldrig haft så rena golv, trots två barn. Doch har vi sett till att alla möbler i huset är nog höga så att den kommer åt överallt.

Nu har vi kompletterat med en batteridriven manuell damsugare. Perfekt att ta till där roboten inte kommer åt, t.ex. trappan, samt om man råkar skräpa ner lokalt. Tar ingen plats och hänger på väggen i sitt laddfäste.

Den gamla milen med sladd har nu fått lämna familjen.

Vi har tydligen gjort precis samma resa. Kör också en robot (Botvac) och har en skaftdammsugare (Dyson) på väggen! :)

Har testat några skaftdammsugare och det är viktigt att köpa en med topprestanda/dyrt.

Bland de bästa köp jag gjort.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har tydligen gjort precis samma resa. Kör också en robot (Botvac) och har en skaftdammsugare (Dyson) på väggen! :)

Har testat några skaftdammsugare och det är viktigt att köpa en med topprestanda/dyrt.

Bland de bästa köp jag gjort.
Jag kom fram till samma sak. Sjuka pengar men vilken fröjd det är.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Har ett tipps till som jag tycker förbättrar vår vardag mycket. Tyvärr inget som går att förverkliga förutom i samband med bygge/renovering.

Två diskmaskiner, en på varje sida vasken. Förr hade vi allt som ofta haft disk ståendes på bänken för att diskmaskinen var full med smutsig disk, eller ren disk på morgonen när det inte finns tid att tömma. Nu är köket alltid rent från smutsig disk. Riktigt trivsamt, inte minst i kombination med öppen planlösning.

Förutom vardag ser vi stora fördelar i samband med gäster och fest. Det har vi tyvärr inte hunnit uppleva p.g.a. pandemin.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.